Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

15 inlägg 10835 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Torbjörn Johnsen  
#628837 När väl tillståndet att hugga ner skogen kom blev det bråttom. 30 skördare trailades in för att hugga ner skogen på några få dagar och ett gäng skotare kör för fullt. Se video från LandwirtschaftForstwirtschaft på årets "skördarmassaker" här:



Och här är jobbet snart klart. Skördarna åker hem, skotarna jobbar klart, flishuggarna tuggar upp groten och stubbarna ryker:





   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Ådii  
#628865 Ser jag rätt vid 2:55 -> 3:00 på skördarvideon att det är en 4hjulig Komatsu? Eller vad är det?
Senast redigerad av Ådii tis 03 mar 2020, 10:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628879
Ådii skrev:Ser jag rätt vid 2:55 -> 3:00 på skördarvideon min att det är en 4hjulig Komatsu? Eller vad är det?


Det är det

Användarvisningsbild

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

rejser  
#628903 Både lite coolt och smaklöst

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Avslutat-02  
#628911 Härligt med folk som verkligen vet och kan sitt jobb, ett skogsbruk där inte klimathysterin har letat sig in.

Där domstolen fattade ett korrekt beslut.
Och sedan blev det tyst på struntprat.

Sedan att det är för att tillverka batteribilar, det må va hänt...

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

r93  
#629004 Undrar hur många kubik det blev?

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Avslutat-02  
#629005 Kan väl ha en gissnings tävling....

Jag gissar på 27.000 m3 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

alias  
#629023 Är det bara jag som frågar mig hur Belarusen med Palmse-vagnen har lyckats förirra sig in bland de fullstora maskinerna? :lol:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

bgl  
#629039 @alias: kan vara ett mindre sågverk i närheten som köpt några stockar, tyskar kan ibland köra ganska långt på landsväg med terrängfordon.
Min volymgissning är långt högre, över 35000m3f

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

alias  
#629101
bgl skrev:@alias: kan vara ett mindre sågverk i närheten som köpt några stockar, tyskar kan ibland köra ganska långt på landsväg med terrängfordon.
Min volymgissning är långt högre, över 35000m3f


Visst kan det vara så, men den såg allt lite vilsekommen ut i sammanhanget...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Hema  
#629150 Det måste ha varit rätt gynnsamma förhållanden. Ingen förröjning, ingen förfällning, helt flakt och sand i backen så stubbarna lossnar hyffsat lätt. En reflektion, flisningen utfördes direkt, här hade man väl transporterat bort den och flisat vid senare tillfälle? Eller till ena hörnet, inte direkt att de hinner eller behöver ta tillgång till hela ytan direkt eller?

Användarvisningsbild

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Vedproducent  
#629151
Hema skrev:Det måste ha varit rätt gynnsamma förhållanden. Ingen förröjning, ingen förfällning, helt flakt och sand i backen så stubbarna lossnar hyffsat lätt. En reflektion, flisningen utfördes direkt, här hade man väl transporterat bort den och flisat vid senare tillfälle? Eller till ena hörnet, inte direkt att de hinner eller behöver ta tillgång till hela ytan direkt eller?

Jo dom flesta vill ju ha torr flis. Men med rätt flispanna kan man faktiskt få högre effekt med lite fuktigare flis. Vet inte vart denna flisen ska eldas men här gäller det nog bara att få undan det så det blir plats och det fort. Fabriken ska vara färdig 2021.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/ ... rar-pengar

Avatar Fallback

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Hema  
#629194
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Det måste ha varit rätt gynnsamma förhållanden. Ingen förröjning, ingen förfällning, helt flakt och sand i backen så stubbarna lossnar hyffsat lätt. En reflektion, flisningen utfördes direkt, här hade man väl transporterat bort den och flisat vid senare tillfälle? Eller till ena hörnet, inte direkt att de hinner eller behöver ta tillgång till hela ytan direkt eller?

Jo dom flesta vill ju ha torr flis. Men med rätt flispanna kan man faktiskt få högre effekt med lite fuktigare flis. Vet inte vart denna flisen ska eldas men här gäller det nog bara att få undan det så det blir plats och det fort. Fabriken ska vara färdig 2021.
https://svenska.yle.fi/artikel/2017/02/ ... rar-pengar

Ja precis, nyfiken på varför vi inte kör det här med?

Användarvisningsbild

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Aqualize  
#631533 Det har kommit upp en annan youtubekanal som har drönarfilmer över området. I senaste videon från igår kom det in jordbrukstraktorer med kärror för att flytta toppskiktet av jord. Så många olika modeller av kärror och traktorer gör ju att det känns som lokala lantbrukare och inte någon schaktfirma (brukar ju köra med dumpers). Men jag lyckades aldrig se att de körde bort från platsen med jorden.

https://youtu.be/gE6uLNQiWcw

Användarvisningsbild

Re: 30 skördare hugger 93 hektar skog åt Tesla (Video)

Aqualize  
#631534
Hema skrev:Det måste ha varit rätt gynnsamma förhållanden. Ingen förröjning, ingen förfällning, helt flakt och sand i backen så stubbarna lossnar hyffsat lätt. En reflektion, flisningen utfördes direkt, här hade man väl transporterat bort den och flisat vid senare tillfälle? Eller till ena hörnet, inte direkt att de hinner eller behöver ta tillgång till hela ytan direkt eller?

Det är några olika etapper för fabriken/området så ja, de skulle kunnat ta lite extra yta troligen tills vidare för torkning om det varit planen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).