Skogsnyheter

Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

99 inlägg 17406 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631256 Det enda vindfället som jag sett...
Älgtorn
Så det blir till o starta röjsågen. :smile:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631262 Att tallar brister eller blåsten ner är väl de vanliga men att spricka 4-5m från roten o upp var inte de vanligaste

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

generationsskifte  
#631327 Vi fick ett 50-tal träd nerblåsta. Man får väl i alla fall tacka vädergudarna att de för en gång skull gav oss en stor sol och lite minusgrader denna lördagen när man skulle ut.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631335 Det var väl själva f—-n mä. Andra gången på två år som vägbommen råka illa ut. Denna gång brast den.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Avslutat-02  
#631339 Jag tror att björken klarade uppkörningen för motorsågskörkort... =)) :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631354
gnisten83 skrev:Att tallar brister eller blåsten ner är väl de vanliga men att spricka 4-5m från roten o upp var inte de vanligaste


Hade något liknande i Gorm. Men den tallen var inte frisk. :smile:
Vedmaskin - Dagens bild

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Skoginorden  
#631419
gnisten83 skrev:Att tallar brister eller blåsten ner är väl de vanliga men att spricka 4-5m från roten o upp var inte de vanligaste


Hårt bort gallrad underväxt med stora grönkronor?

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

alias  
#631423 Inventerade skadorna i förmiddags.

Ca 100 träd har knäckts, ligger ner eller står på lut...

Är förvånad över mängden tall och björk som tagit stryk i ett 35-årigt bestånd :???:

Upparbetning av dessa och ca 20 barkborreträd får nog bli avslutningen på denna huggningssäsong.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias lör 14 mar 2020, 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631427 Tråkigt att du låg i vindbältet. Och som jag sa är denna ston värre än alla de andra tillsammans. Tur att det bara berörde en mindre del av Sverige.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

alias  
#631435
Tåndemåla skrev:Tråkigt att du låg i vindbältet. Och som jag sa är denna ston värre än alla de andra tillsammans. Tur att det bara berörde en mindre del av Sverige.


Visst känns det lite motigt, men man får försöka sätta det i perspektiv - lägger man ihop det som blåste ner på mitt och föräldragården år 2002, 2004, 2005 & 2007 så är ju årets volymer vindfällen marginella...

Får även vara glad åt att farsgubben endast hade hittat ett 20-tal vindfällen på föräldragården. Tror att jag kan övertala honom att hjälpa mig när han är klar med sina vindfällen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631436 Var inte alls så farligt som jag befarat, bara 10-15 träd som åkt ner trots ny upptaget hygge framför.



Lite synd på träden bra tillväxt här, när jag mätte längden på dom låg dom på 24-24,5m med den längsta på 25,7m och en ålder på 40 år.

Lite längre än jag trodde det skulle vara, antagligen därför jag kände vindraget efter ett träd jag hade fällt fast förra veckan när jag gallrade undertryckta träd här.
Var övertygad om att jag minst hade 1-1,5 meter till godo.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631487
Skoginorden skrev:
gnisten83 skrev:Att tallar brister eller blåsten ner är väl de vanliga men att spricka 4-5m från roten o upp var inte de vanligaste


Hårt bort gallrad underväxt med stora grönkronor?

En som blivit friställd efter att jag fått hugga bort gbb träd, lång för sin grovlek

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

alias  
#631671 När man kollar vad den här granen har haft under rötterna så är det inte så konstigt att den ville lägga sig när vinden friskade i...

Endast klappersten under rotvältan!


MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631672 Imponerande att ni fick ner något som ville växa där!😳

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

alias  
#631685
Tåndemåla skrev:Imponerande att ni fick ner något som ville växa där!😳


All heder till dem som lyckats med bedriften - då skogen är äldre än vad jag är så kan jag inte ta åt mig äran för jobbet. Skulle gissa att det var anställda hos min farfars bror som gjort jobbet.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).