Bilar

Fel på v50 diesel

65 inlägg 52222 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#631343 Påväg på jobbet igår,
Bilen, v50 D2 2012.
Hackade till lite, sen några sekunder senare hackade den mer och varningslampor tändes..
Stannade och startade om bilen några gånger.. men samma fel..

For då hem och bilen hackade ordentligt och gick ej varva över 1800-1900 varv, Samt var väldigt svag.

Körde på 4an ca 60kmh hem.

Dessa lyste när jag for hem.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#631344 Kopplade in grannens dator och fann följande..

Vad tror ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

bgl  
#631348 Läs på Autocodes:
https://www.autocodes.com/p1264_ford.html

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Avslutat-02  
#631349 Kan vara elektronisk spridare...
Men också tändspole...kan få lite mystiska saker för sig när de blir varma och gnistan går fel...

Starta motorn och lyssna med en mejsel om alla cylindrar går..annars så är det bara att prova.

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Camaro1969  
#631357 Tändspole på diesel?

Startade den när vi kopplade in datorn.. gick riktigt ojämnt några minuter, rätt säker den bara gick på 3 cylindrar då.. men sen gick den fint på tomgången iaf.. kördes aldrig med belastning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

skogjussi  
#631362 Har hört om kärvande spridare på den motorn

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

hfab  
#631365
vinterrojarn skrev:Men också tändspole

gnistan går fel...


Tändspole och gnista?
På en diesel?

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Avslutat-02  
#631372 I de elektroniska injectorerna så sitter det på vissa motorer, en liten tändning ungefär som en tändspole..
Renault trafic hade dessa på någon modell och jag har såna i vivaron.

Delen som de styrs av heter tändningsfördelare, ser ut som en liten väska..i den har du även en glödgnings funktion...
Kopplat till glödstiften.

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Avslutat-02  
#631374
Camaro1969 skrev:Tändspole på diesel?

Startade den när vi kopplade in datorn.. gick riktigt ojämnt några minuter, rätt säker den bara gick på 3 cylindrar då.. men sen gick den fint på tomgången iaf.. kördes aldrig med belastning


Glödstift? Har du bytt?
Färg på avgasröken?

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Blivande snickare  
#631375
vinterrojarn skrev:Starta motorn och lyssna med en mejsel om alla cylindrar går..annars så är det bara att prova.

Kan du förklara det lite mer ingående?

Tycker att man brukar höra ganska tydligt med öronen om en motor går på alla, speciellt om man har ens lite erfarenhet.

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Avslutat-02  
#631376 Om du tar en mejsel och lägger emot motorn så kan du höra en cylinder röra sig i taget, vidare kan du höra ventilerna jobba.

Och ja visst kan du höra en motor gå ojämnt, men med mejsel eller stetoskop så kan du dessutom ställa diagnos på motorn.
Detta fick jag lära mig som pojk, och när jag gick skogs gymnasium, och renoverade dieselmotorer på skoltid.

Du kan höra lagren i en vattenpump,om de är slitna så det är därför oljud kommer eller om ljudet kommer från annat..

Kamkedjan kan du höra,och dess spännare.
Ja det mest bara du vet vad du ska lyssna efter...så man inte har en trasig kolv....

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Avslutat-02  
#631378 Camaro, vilken av cylindrarna verkar ej vara med?

Har du provat att plocka bort luftintaget?
Så du inte har en luftmängdsgivare som strular?

Användarvisningsbild

Re: Fel på v50 diesel

Nyborg  
#631383 På vår v50 2.0d var det "mapsensor" (turbotrycksgivare) som gjorde att den felkoden kom upp i displayen. Kostade en dryg femhundring på Mekonomen. Vips så gick bilen som vanligt igen! :-bd

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Avslutat-02  
#631384 Ett långsökt problem...
Partikelfilter som är igensatt...
Vad är det högsta varvtal du kan få fram?
2500-3000? Isåfall skulle ett safe mode eller limp mode som vissa bilar har, kunnat ha blivit aktiverat..

Volvo har haft problem med safe mode och partikelfilter, safe mode blir av att filtret sitter igen....

Avatar Fallback

Re: Fel på v50 diesel

Avslutat-02  
#631386
Nyborg skrev:På vår v50 2.0d var det "mapsensor" (turbotrycksgivare) som gjorde att den felkoden kom upp i displayen. Kostade en dryg femhundring på Mekonomen. Vips så gick bilen som vanligt igen! :-bd


Håll koll på filtret i inlägget nedanför...
Det kan bli dyrt..

Den motorn hade visst också någon otrevlig vana att börja varva själv, och rusa motorn nå grymt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).