Verkstan

Startproblem Valmet 505

23 inlägg 14798 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Avslutat-02  
#631337
JoelStrandberg skrev:Hej , har också en 505 som inte vill starta prövat att ladda batteriet och även kört med starthjälp på batteriet. Den startar inte har kollat strömanslutningar vid tändningslåset, startmotor och generatorn och batteri allt ser ok ut .

När man vrider om nyckel händer inget det är helt tyst ifrån startm men mätarhuset blinkar som vanligt . Men sätter jag en skruvmejsel på startmotorn startar den på direkten ?

Relä ? Eller bara jävelskap och vart sitter startreläet ?


Kollat jorden till solenoiden?
Den brukar sitta ovanpå startmotorn..
Ibland blir det erga där..på kabelskor eller kontakter..
Kan förklara att inte tändningen ville vara med.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

JoelStrandberg  
#631345 Har kollar alla kablage och dränkt det i elspray skor i kablar ser bra ut , men ska kolla en brytare vid kopplingen imorgon :)

Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Avslutat-02  
#631352 Hade du kopplingen nere när du startade genom att lägga mejsel över polerna på solenoiden?

Annars så är den brytaren hel...

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

JoelStrandberg  
#631355 Nä pedalen va uppe när jag startade med mejsel på startmotorn

Avatar Fallback

Re: Startproblem Valmet 505

Avslutat-02  
#631409 Om brytaren skulle vara trasig, skulle den väl inte starta då? Eller är det kopplat till tändningslåset...så att det inte går att starta med nyckeln om inte pedalen är nere...

Du har inte verkstadshandbok på den?
(21.64 MiB) Nerladdad 132 gånger

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

Vardon  
#631434 Kopllingskontakten som nämnts...

Har en 405 och varit med om att en kvist petat ur enav sladdarna till kopplingskontakten, på den sitter den under kopplingspedalen och syns från utsidan. Kan ju även vara värt att bygla den för att säkerställa den hel.

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

Bert1  
#631449 Pedalen måste va i botten för att startmotorn skall snurra när du vrider på nyckeln.
Men det har inget med saken och göra om du startar den med en mejsel direkt på starten

Användarvisningsbild

Re: Startproblem Valmet 505

JoelStrandberg  
#631456 Problemet hittat , de va kontakten vid pedalen , den hade sett sina bättre dagar. Tack för snabba svar och hjälp !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).