Motorsåg och handhållet

Vilka sågar äger vi?

842 inlägg 124143 visningar 103 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

TrioBrake  
#625335
Mange skrev:Samma som 242 fast måt lite till i cc. Det var ingen som behövde så stor såg då i proffessionell huggning, sa de då, så de såldes som farmar såg.
Nästa generation 346 är lika stor och då var det det bästa sas det. Inte 353 som I mitt tycke var bättre, mer brum i samma såg.
Ett tag efter detta så kom 346NE, lite större för o hänga med i svängarna då det kommit ut nåra riktiga vrålåk på marknaden.
Det är ju 353 med 346 dekaler..
Man ska inte tro allt man hör, bättre o prova o se hur man upplever det först.


Koll på läget som vanligt! :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

gonzzos  
#625353 Ett antal genom åren iaf!
Faen vet om ms 200 an är favoriten som hänger med än :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#625564
Mange skrev:Samma som 242 fast måt lite till i cc. Det var ingen som behövde så stor såg då i proffessionell huggning, sa de då, så de såldes som farmar såg.
Nästa generation 346 är lika stor och då var det det bästa sas det. Inte 353 som I mitt tycke var bättre, mer brum i samma såg.
Ett tag efter detta så kom 346NE, lite större för o hänga med i svängarna då det kommit ut nåra riktiga vrålåk på marknaden.
Det är ju 353 med 346 dekaler..
Man ska inte tro allt man hör, bättre o prova o se hur man upplever det först.


Tack

Då vet jag lite mer

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Tralsmo  
#626554
JensSkoog skrev:
Tralsmo skrev:Va på hylte lantmän häromdan å kompletterade med en 535fxb kedjeröjsåg ( heter den väl?).
En 362 (ersätter en 361 som hamnat i låda för kommande projekt) samt en stångsåg stihl 130 nånting.

Är väl Stihl HT130 eller 131. Om du har köpt sista modellen, så sitter det nog på 1/4", 1,1 mm kedja. Jag rekomenderar 3/8", 1,3 mm om man ska använda den utanför trädgården. Fattar inte varför Stihl skulle "klena ner" med pysselkedjan 1/4" :((



Nu har ja provat min stångsåg. Testade på ett körsbärsträd som hänger ut från trädgården.
Ska dra undan grenarna ida så sambon inte märker det. Då blir det nog en trädgårdssåg av den alla fall.

Stihl ht 133 heter den.

Jo ja tittade på kedjan å det va det mest yttepytte ja sett. Den skär iallafall bra.

Nu fick ja ju en kedja på köpet ochså och med tanke på hur mycket ja kommer att använda den så lär dom väl räcka hela mitt liv. Ä ju inte heller nån större risk för stensågning.

Frågan är hur filar man dom, går det överhuvudtaget? Va ska det va för fil å finns det mall ochså?

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

JensSkoog  
#626568
Tralsmo skrev:.....Jo ja tittade på kedjan å det va det mest yttepytte ja sett. Den skär iallafall bra.

Nu fick ja ju en kedja på köpet ochså och med tanke på hur mycket ja kommer att använda den så lär dom väl räcka hela mitt liv. Ä ju inte heller nån större risk för stensågning.

Frågan är hur filar man dom, går det överhuvudtaget? Va ska det va för fil å finns det mall ochså?

Finns filmall som gör jobbet: https://www.stihl.no/STIHL-produkter/Mo ... -in-1.aspx
Den kedjan är svårfilad eftersom den är så klen och filen är bara 3,2mm, så den filmallen skulle vara bra att han om man måste fila ofta och använder sågen mycket. Jag kör den kedjan i maskin med diamantskiva.

Tralsmo skrev:Nu har ja provat min stångsåg. Testade på ett körsbärsträd som hänger ut från trädgården.
Ska dra undan grenarna ida så sambon inte märker det. Då blir det nog en trädgårdssåg av den alla fall.

Bara vänta - när man har en sågan pryl poppar det upp sätt att använda den på med tiden. :wink:
En sak där jag har användt min ett antal gånger har varit i svåra vindfällen vid stugor och i trädgårdar. Då har den gett mig chans till att kapa och lösa ut spänningar utan att det har varit farligt för mig.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Tralsmo  
#626632 Tack Jens.
Misstänker ochså att den nog kommer till användning mer än va ja tror.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

TTG  
#628163 Heisann.

Får vel nevne jeg også hva jeg har av motorsager.
Følgende etter hva jeg skaffet meg først.

Jonsered CS 2152
Stihl MS 260
Stihl MS 362
Stihl MSA 200
Stihl MS 201 TC-M
Stihl MS 500i

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Rotvältaren  
#631215 Hej! Jag är ny på forumet så tyckte det kunde vara passligt att börja med att berätta om mina sågar...

Alla mina sågar är gammalt avlagt skrot som jag väckt liv i och använder till allt från trädgårdsröjning till fällning i skog.
Som första såg kör jag en Husqvarna 55 från tidigt 90-tal, som andra såg/backup använder jag en Husqvarna 50 som torde vara årsmodell -89. Sedan har jag också en Husqvarna 45, torde också vara tidigt 90-tal och används mest vid trädgårdsröjningar eller på beten eller dikesrensning.
Jag är säkert inte klok som avverkar i skogen med +25 år gamalt skrot men jag trivs väldigt bra med dessa farmarsågar, de är robust byggda och tål en hel del.
Extraknäcker ibland på en återvinningscentral och hittar ofta fullt funktionsdugliga svärd och kedjor i metallådan.
Det finns ett stort utbud av tredjeparts reservdelar till de här gamla sågarna till både bra pris och kvalitet så det mesta jag behöver i reservdelsväg beställer jag från Kina.
Nu har det smugit sig in en liten quisling i samlingen, en Jonsered CS 2150 (kan vara -07?) som är i behov av smärre reparation. Verkar dock vara en trevlig farmarsåg så jag ska nog beställa lite grejer och få igång den också.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

totte  
#631228
Rotvältaren skrev:Jag är säkert inte klok som avverkar i skogen med +25 år gamalt skrot


Är väl rejält klokt att köra med såna grejor. Gör jobbet mest lika bra. 55:an är ett av Hva:s toppnummer genom åren. Funkar nästan alltid, tål det mesta, kanske inte bäst på nånting men en suverän kompromiss som gör att den verkligen gör skäl för att kallas allround. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

OddHEriksson  
#632398 Får vel skrive meg opp jeg også her, på hva jeg eier.
Er primært Stihl som har gjort seg gjeldende her, da det er flest forhandlere i området.

MS151 - Kjøpt helt ny (ulikt meg å ikke kjøpe brukt)
MS193T - Arboristsagen, brukes kun til klatrejobber. (Kjøpt ny etter en skummel opplevelse der jeg ramlet ned fra et tre)
MS200 - Gammel sliter, går som et uvær, men bruker en del fuel.
MS360QC - Kjøpt brukt, går utrolig godt, men er litt tung (lettere enn gamle 039en den erstattet)
MS660 - Bare for å ha den, om man skal felle noe kjempestort.

Har alltid kjørt 3/8 på de små sagene, slik at jeg kan bytte mellom 12 og 14 " sverd og 1,1 og 1,3 kjeder på de små sagene,
Kjører 3/8 på de to store også, og kan da bytte mellom 15,18,20,25 og 36, alt etter hva jeg skjærer og hva dagens jobb krever.
660en går stort sett med 36" sverd, mens 360 stort sett går med 18" sverd.

Har ellers kjøpt og solgt, trimmet og portet en del sager tidligere, men har rett og slett "kommet av det" med denne interessen.Nå vil jeg bare dra igang og sage.

Mvh
Odd H

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

kallen  
#632493 242 xp
353 g
346 xpg
357 xpg
550 xpg
560 xpg

345 fxt
555 fxt

Får säga att 555 fxt är favoriten, kan inte se hur en röjsåg ska bli bättre.

Avatar Fallback

Re: Vilka sågar äger vi?

Avslutat-02  
#632494 Skulle vara om det kom en hva 565Fxt då...
:d :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

bokajj05  
#633359 Motorsågar:
Jonsered 535 (går, men dör när den blir varm)
Jonsered 510 SP (Samma problem som 535)
Jonsered Raket 60 (Inte börjat renovera)
Husqvarna 234 SG (Trögar i svänghjulet)
Jonsered CS2250 (Fungerar)

Röjsåg:
Jonsered RS40 (fungerar)

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

totte  
#633396
bokajj05 skrev:Jonsered 535 (går, men dör när den blir varm)
Jonsered 510 SP (Samma problem som 535)

Börja med att kolla impulsslangen. Den kan vika sig när den blir varm och då tappar sågen ork och stannar. Åtgärda med en spiralfjäder, tunn inuti slangen eller lite grövre trädd utanpå.

Användarvisningsbild

Re: Vilka sågar äger vi?

Williamm  
#689494
anersimyra skrev:
vinterrojarn skrev:Jaha har spolen till värmen rasat?

Det är bara förnamnet. Om jag säger att ett försök att montera ny spole är utsiktslöst så förstår du.. :lol:


Även om jag nu kan en del om sågar så hänger jag inte med. Vad hände med 346:an?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).