Skogsmiljö och Trädlära

Ridning och rotröta

50 inlägg 17649 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63026 En tanke med rotröta...
Är det inte värst om man är precis intill träden och skadar de grova rötterna "rotbenen"??
Om detta stämmer ska man kanske i så fall lägga en ridled så att man inte rider precis intill träden? Utan så långt det går håller sig 2 - 3 meter från? Eller vad tror ni?
Att hålla sig så långt från träden är kanske inte alltid så lätt i en skog, men man kan ju alltid försöka.

Kul att höra att ni håller kontakt med markägaren och frågar var och när ni kan rida, så ni inte rider lite som ni tycker, för en åker som i ert tycke är "ridbar" kanske nyligen är insådd och därmed extra känslig. Är säkert inte alla som är så kloka att dom frågar så innan.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

orre  
#63028 Man kanske vid gallring kan ta bort gran och lämna tall och löv utmed ridleden/stigen?

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63048 Det värsta jag kan tänka mig är om det skulle komma in hästar på min mark. Då blir det övningskytte med lerduva varje dag! 😈

Jag bor i en så kallad "hästvänlig" kommun. Det betyder totalt sönderridna stigar, massor med skador i skogarna nära ridhusen. Vi har fått hästskit överallt i byn, som ingen förstås tar bort. Kommer man körades med ett lass efter, vår, skogsbilväg så kan man ge sig f-n på att där står en grupp med "islandponnies" som tittar surt på en för att man stör deras ritt.

Nej hästägare borde ha råd att hålla sig med hästarna på marker de själva köpt och betalat, inte komma dragandes med att de har rätt att rida överallt med hänvisning till "allemansrätt". Har man råd med häst borde man ha råd att köpa/hyra mark åt den också och inte snylta på annans mark. :x

Sorry för den arga tonen, men är så väldigt less på hästägare.

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63049
Uvskogen skrev:Det värsta jag kan tänka mig är om det skulle komma in hästar på min mark. Då blir det övningskytte med lerduva varje dag! 😈

Jag bor i en så kallad "hästvänlig" kommun. Det betyder totalt sönderridna stigar, massor med skador i skogarna nära ridhusen. Vi har fått hästskit överallt i byn, som ingen förstås tar bort. Kommer man körades med ett lass efter, vår, skogsbilväg så kan man ge sig f-n på att där står en grupp med "islandponnies" som tittar surt på en för att man stör deras ritt.

Nej hästägare borde ha råd att hålla sig med hästarna på marker de själva köpt och betalat, inte komma dragandes med att de har rätt att rida överallt med hänvisning till "allemansrätt". Har man råd med häst borde man ha råd att köpa/hyra mark åt den också och inte snylta på annans mark. :x

Sorry för den arga tonen, men är så väldigt less på hästägare.


En liten fråga till Uvskogen.
Om du fått ett stall till granne och dom kommer till dig för att tillamans med dig som markägare komma överens om lämpliga ridvägar /stigar över dina marker, och sen håller sig till denna överenskommelse och sköter detta snyggt.
Skulle du då ha amma inställning??

Kan för övrigt hålla med dig om skiten, hundägare ska ju plocka upp efter sig...

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63064 En liten fråga till Uvskogen.
Om du fått ett stall till granne och dom kommer till dig för att tillamans med dig som markägare komma överens om lämpliga ridvägar /stigar över dina marker, och sen håller sig till denna överenskommelse och sköter detta snyggt.
Skulle du då ha amma inställning??

Kan för övrigt hålla med dig om skiten, hundägare ska ju plocka upp efter sig...[/quote]

Nja, kanske inte, då kunde man kanske hitta en vettig relation på det hela. Hästskit och stigar kan på rätt ställe vara till nytta. Det var det där i ett tidigare inlägg om att få rida på orörd mark för det var bra för hästen som retade mig mest. Jag sliter som bara den för att minimera skadorna i min skog. Har, tack vare omarronderingen, en väldigt varierad skog som jag är rädd om att den får förbli sån. Tror att den som sett spåren efter hästars framfart inte vill vara med om det.

Men visst, om de frågar först så har jag några bra stigar (basvägar typ) de kan få rida på. Men jag har aldrig hört talas om att de frågar, "de har rätt" är attityden som gäller, där jag bor i varje fall.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63068 Det är väl bra att hästarna skiter då gödslas ju skogen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63088
valmet901 skrev:Det är väl bra att hästarna skiter då gödslas ju skogen. :lol:


Om det bara hamnar i skogen ja, vad jag mest retar mig på är ner det ligger stora högar på vägen....

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63089 En lösning är ju som nämnts innan är ju att komma överens vart de skall rida.
Ta sig ett snack om hur man upplever saken ifråga!

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#63100 Uvskogen Jag förstår din frustration. Många ryttare har ingen aning om hur man utövar sunt förnufft på andras marker. Tyvärr så informeras de sällan heller, utan blir antingen skjutna efter, jagade med traktor eller ges en rejäl utskällning utan att ens få en chans att ursäkta sig (vilket dock kanske inte alla skulle göra ändå förstås). Själv har jag fått en utskällning när min hund sprang ut på en åker en gång. Turligt nog bodde bonden nära så jag kunde skynda efter honom och knacka på för att sen framföra min ursäkt och ställa de frågor jag hade - information som jag inte kände till och absolut respekterade. Vi skiljdes åt som vänner och jag lät honom också veta att han kan höra av sig till mig med klagomål även om andra ryttare, så skulle jag delge dem informationen. För att underlätta för honom.

På vårt möte med LRF så kom det fram att de flesta ryttare gärna ville rida med sunt förnufft, men saknade verktyg. Och med tanke på hur hästfolk ser på markägare (som skrikande, traktorkörande skjutgalningar) ;) så vågar man inte ta första kontakten. Dock tycker jag att det är en stallägares ansvar ändå, vilket jag hoppas att de stallägare som var på plats insåg.

Man kunde ju önska att man lärde ut sånt här på ridskolorna, som på väldigt många plan är otroligt dåliga ur utbildningssyfte. Sen vill jag också påpeka att det finns stallägare och ryttare som gör sitt bästa och bibehåller en god relation till markägarna i området. Det som saknas är kunskap och ett forum/en mötesplats där man naturligt kan ta kontakt markägare och ryttare imellan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#63101 Gruppsvar

Självklart rider vi ingenstans utan tillåtelse, men som sagt tycker jag ändå att jag som stallansvarig ska inneha en viss kunskap och dela med mig av detta till mina hyresgäster. För jag hoppas ju att någon av våra markägare ska ge oss tillåtelse att rida i vissa områden i skogen utanför stigarna om vi just har kunskapen som krävs. Hoppas, hoppas. :) De har som sagt inte förbjudit oss, men det blev så väldigt hastigt inpå sist att jag vill få lite mer kunskap om ämnet och därmed kunna ta upp frågan på nytt och avsluta det hela med en tydlig överenskommelse. Så att det inte blir några missförstånd. Är det ett blankt nej så är det ett blankt nej och då får vi respektera det. Men jag hoppas....

Vad gäller ridning på åkrar/ängar så är det absolut strängt förbjudet oavsätt skick för ryttare, det är allmänt känt. Därför är vi extremt tacksamma över att de varje vinter lämnar en eller flera åkrar åt oss att rida på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63102 Med fler hästföreträdare som "tintilar" så skulle nog det mesta fungera bättre :smile: Ja, det gäller för övrigt inte bara hästföreträdare, utan för folk i allmänhet.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63108 Förutsätt inte att allemansrätten gäller ridning. P.g.a ett tråkigt debacle med en stallägare fick vi anledning att höra oss för.
"Ni kan inget göra för vi har allemansrätt" gällde troligen inte i detta fallet.Hyr man ut stallplatser och lockar med fina möjligheter till ridvägar har man ingen allemansrätt längre. Fallet är dock inte prövat i rätten,ännu..

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

tintilar  
#63112 Allemansrätten gäller såvida man inte bedriver verksamhet med organiserad ridning. Men som privatperson, oavsätt som inackorderad eller med eget stall, har du rätt att rida på annans mark under förutsättning att du inte stör eller förstör. Och det är ju alltid en tolkningsfråga vad som stör och förstör.

Däremot anser jag att du har rätt ändå. För väldigt många ryttare har inte kunskap nog att rida på allemansrätten. Vi kan inte säga att vi inte förstör om vi inte kan något om skogsbruk. Därför måste vi hålla en kontakt med de vars mark vi rider på regelbundet och ta emot information och kunskap av dem. Samtidigt som jag personligen tycker att utbildning i ämnet skog och mark borde införas på alla godkända ridkolor i Sverige.

Om vi inte respekterar markägarna kan vi slutligen bli av med allemansrätten som ryttare. Det vore att göra oss en tjänst att markägare anmäler förstörelse och fick igenom dessa anmälningar, för då kanske Svenska Ridsportsförbundet skulle börja ta detta på större allvar.

Uvskogen Det var snällt sagt. All heder åt er också som vill ta i frågan och fortfarande kan vara ödmjuka och medgörliga trots att många nog känner sig både utnyttjade och dåligt bemötta av hästfolk genom åren. Det är inte klokt att jag känner ett behov att tala om för varje ny hyresgäst HUR man ska bemöta en upprörd markägare - och dessutom tar upp denna fråga regelbundet. Det borde ligga i den allmänna uppfostran, men i just denna fråga försvinner visst alla regler och ramar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ridning och rotröta

Skogshuggarn  
#63127
nisse skrev:Förutsätt inte att allemansrätten gäller ridning. P.g.a ett tråkigt debacle med en stallägare fick vi anledning att höra oss för.
"Ni kan inget göra för vi har allemansrätt" gällde troligen inte i detta fallet.Hyr man ut stallplatser och lockar med fina möjligheter till ridvägar har man ingen allemansrätt längre. Fallet är dock inte prövat i rätten,ännu..

/Nisse


Jag tror inte ens att man får "rida i grupp", även om det ligger utanför kommersiell/organsierad verksamhet.

Allemansrätten (AR), borde dock omarbetas till klarare riktlinjer för vad som gäller ridning mm, för precis som Tintilar skriver så kan den brukas med ett visst godtycke i dagsläget.

Personligen så tror jag oxå att tiden har sprungit ifrån beslutsfattarna här - men det är ju ingen nyhet direkt. :wink:
Det är bara att titta 25-30 år bakåt och jämför med idag så inser man rätt snabbt att folks möjligheter till ett aktivare liv i skog och mark formligen har "exploderat".

Positivt?,,, absolut!, men som sagt - AR ska inte vara ett slagträ för vissa att bedriva (menlig), verksamhet på marker som man inte äger.

Avatar Fallback

Re: Ridning och rotröta

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63130 Man får även inte glömma att hästen ochså varit ett arbetsredskap i skogen.

På den tiden blev det inte djupa spår som efter skotare i dagensläge.

Det är ju mängden ridning som avgör om det stör med skit osv. För jag menar en älg skiter ju den med.

Sen får man ju även tänka på att inte skrämma hästen om man kommer med skogsmaskin eller annat motordrivet fordon.

I våra skogar kan folk gärna rida om de vill men inte på hyggena men på vägar o stigar är det ok. o tror inte många ryttare skulle få få för sig o bröta in i en röjning eller granung skog.

Utan helst på en stig måste man ju vilja rida.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).