Skogsmässor

Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

95 inlägg 37207 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629580 Jag vill tacka för att ni tog er tid och offrade en dag för att komma och lyssna på hur vi tänkt runt vårt skogsbruk. Hoppa jag inte tjatade hål i huvet på er. Nu har man tagit en bastu och lite mat så ska man nog sova gott inatt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

80-90  
#629581
Tåndemåla skrev:Jag vill tacka för att ni tog er tid och offrade en dag för att komma och lyssna på hur vi tänkt runt vårt skogsbruk. Hoppa jag inte tjatade hål i huvet på er. Nu har man tagit en bastu och lite mat så ska man nog sova gott inatt.

Synd att det är lite för långt å köra över dagen. Det hade varit kul å fått sett å höra era tankar om er skog !

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Fole  
#629589 Tack till alla inblandade för en mycket givande dag!

Tåndemåla skrev:Jag vill tacka för att ni tog er tid och offrade en dag för att komma och lyssna på hur vi tänkt runt vårt skogsbruk. Hoppa jag inte tjatade hål i huvet på er. Nu har man tagit en bastu och lite mat så ska man nog sova gott inatt.


Och nej, du tjatade inte hål i huvudet på mig i alla fall! :-bd

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Larsi  
#629605 Jag vill också tacka Tåndemåla med familj för en trevlig och givande dag. Mycket god soppa var det också. Tack Thorbjörn för att du organiserade det hela.

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

skogslaban  
#629864 Tack alla som var med och organiserade denna trevliga dag . Fick bland annat lära mig varför hybridlärk kan bli krokig. Hälsningar Skogslaban

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Knagge  
#630895 Tack för en givande dag . Det har tagit en vecka att bearbeta allt man fick höra . Har haft diskussioner om röta och olika markers känslighet med skogsintresserade kolleor på jobbet. Tåndemåla är väldigt kunnig .

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630945 Jag är alltid rädd att lag lägger mig på en för hög nivå. Denna typ av feedback gör att det är enklare att planera nästa rådgivning. Oavsett om den kommer från sfo eller genom mitt vanliga jobb.

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631071 Även jag kanske uppfattade 100% av alltså var de väldigt informativt.
Har dock sällan sett en så här rutten tall som jag högg idag och jag hade inte koll på innan att pålroten kunde vara rötangripen utan att de syntes i rotsnittet

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631075
gnisten83 skrev:Även jag kanske uppfattade 100% av alltså var de väldigt informativt.
Har dock sällan sett en så här rutten tall som jag högg idag och jag hade inte koll på innan att pålroten kunde vara rötangripen utan att de syntes i rotsnittet

Detta är inte rotröta utan mer troligt någon av våra andra cellulosa ned brytande. Mest troligt blomkålssvamp.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Lars Lundqvist SLU  
#631079 Varför skulle det inte vara rotröta?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631082 Det kan vara rotröta men det ser mer ut som ett angrepp från tex blomkålssvamp. Just hur den spriker upp och bildat den torra spruckna faströtan. Vanligare med rotröta när den kommer upp i veden är mindre områden med lös mjuk röta som går upp som strålar. Där av min bedömning.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Lars Lundqvist SLU  
#631085 Blomkålssvamp är en matsvamp som ser ut som en blomkål och även om den kan orsaka brunröta i rötter och stubbe så ser nog det här mer ut som rotröta på tall. Om man skrapar undan humuslagret runt stubben så kan man ibland se de färska fruktkropparna nere på stambasen, nere under markytan.

Blomkålssvamp:
https://www.raddasvartedalen.se/Arkiv/Blomkalssvamp.pdf

Avatar Fallback

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Hanatorp  
#631092 Jag har plockat en blomkålssvamp och ätit den. Den var stor som en fotboll ungefär. den växte vid ett berg vid en liten dunge av tall. Enligt min svampbok är den god och den angriper tall.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

PAH  
#631096 Här är en tall ca 50 år som dött i en gallring.
Jag hade för mig att tallen ofta dog av rottickan utan att det blev nån röta men det kanske är fel?

För det är väl rotticka på bilden?

Användarvisningsbild

Re: Skogsforumträff hos Tåndemåla 6 mars

Torbjörn Johnsen  
#631099 Ser mer ut som en svamp. Honungsskivling eller liknande?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).