Skogsnyheter

Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

99 inlägg 17529 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Fredrik Reuter  
#630713 Stormen Laura väntas dra in över södra Sverige idag, 12 mars 2020. Prognoserna visar tyvärr att Laura kan ställa till det en del med stormbyar. Därför denna tråd där vi kan hjälpa varandra att rapportera om läget, i skogen, men också rent allmänt.

Stormen Laura verkar vara det vedertagna namnet för Danmark och Sverige medans samma väder verkar kallas både Hanna och Gisela i Tyskland.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Fredrik Reuter  
#630714 Öresundsbron stängs på grund av ovädret: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... -stalls-in

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Fredrik Reuter  
#630715 Tåndemåla har skrivit mycket om prognoserna i tråden om den andra stormen. Jag låser den tråden nu och klistrar in det viktigaste från Tåndemåla här nedan:

Kollat lite nu på vindarna för dagen. Och framför allt ett stråk från Varberg och söder längs med västkusten och några mil in över land får idag ett tämligen svårt väder. Och jag är inte främmande för att det blir klass tre varningar på denna stormen. Alltså byvindar över 28 m/s. Lågtrycket kommer in under kraftig fördjupning. Nu hoppas jag för alla skogsägares del att jag har fel och att fördjupningen inte blir så kraftig som vissa prognoser vi få det.


Även vi här uppe får det blåsigt. Där är rödast är det vindar över 28 m/s i västra Skåne även ett stråk runt Karlskrona i denna körning från dmi. Men man ser hur snabbt vinden avtar norr ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Fredrik Reuter  
#630717 Uppdaterade första inlägget med en bild från Väder alarm efter tips från Tåndemåla.
Gissningsvis kan @totte med flera få kanske orkan i byarna om prognoserna stämmer.

Rapportera gärna läget så håller vi tummarna att det inte blir som prognoserna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Grålle52  
#630720 Det finns väl en hel del skepticism mot smhi's alla varningar. Dom har ropat varg så många ggr...

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

ananders  
#630729 Gungar oroväckande mycket i träden nu i vindbyarna. Börjar kännas osäkert nu.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Deichenpoff  
#630730 I norra Tvingbygden(Karlskrona) kan jag bekräfta att det blåser mer än tidigare stormar, dock väldigt byigt!

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630734 Nu tar tar det i lite i de stora träden på kyrkogården. :smile:

I brist på annat så gick vi o räfsade bynke tidigare idag. Men det är nog ogjort jobb. :roll:

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

certis  
#630735 30 m/s vid mätstationen Halmstad hamn
Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630737 Nu är det orkan i vindbyarna på västkusten och allmänt stormbyar över Skåne. Lågtrycket har nu sitt centrum nor om Göteborg

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Grålle52  
#630745 Det blåser , men inte mer än de senaste stormarna... öster om ljungby

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630748 Perfekt. Lågtrycket tar en sydligare bana än prognos. Så inte så mycket vind för mig.

Avatar Fallback

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

FredrikB  
#630749 Grannens carport blåste sönder för 1 timme sedan.
Plåten lyfte och delar av virkeskonstruktioonen är avbruten på flera ställen.
Det är rejäla byvindar emellanåt i NV skåne strax söder om Hallandsåsen.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

totte  
#630751 Stormbyar och styv kuling emellan, ingen orkanstyrka hittills. Inga skador just här. Kort strömavbrott men kom åter snabbt. Skall tydligen avta mot eftermiddagen.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Grålle52  
#630754 Ok. Där blåste en stor gran ner! Typ en 70cm. :shock: :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).