Öppna kategorin

Stormen Ciara sön-mån i småland?

134 inlägg 19050 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

trollbacken  
#626869
1582461031_d998573b-cf60-4f70-a01e-6e66a2c6219f.jpeg
Här hos mig så blåste det ner mest under fredagsnatten västra Värmland :cry: :cry:
Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628661 Ett tag sedan jag var här på Skogsforum...
Blev kanske 50 m3 som blåste ned på mina 35 ha. En del spridda fällen och några frötallar, resten i hyggeskanter. Det som ligger samlat vid en väg tar jag hjälp med men det spridda försöker jag rensa upp själv.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630430 Det är en risk för stormbyar lagd över den södra delen av Götaland på torsdag. Tror inte att jag kan påminna mig att de lagt klass två varning för storm här nere så sent som nu. Vilket är det som risken som är lagd blir om den kommer som varning. Halland Skåne och sydvästra Kronoberg är det som kan få stormvindar på torsdagen. Upp till Östergötland klass ett vindar.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

alias  
#630440
Tåndemåla skrev:Det är en risk för stormbyar lagd över den södra delen av Götaland på torsdag. Tror inte att jag kan påminna mig att de lagt klass två varning för storm här nere så sent som nu. Vilket är det som risken som är lagd blir om den kommer som varning. Halland Skåne och sydvästra Kronoberg är det som kan få stormvindar på torsdagen. Upp till Östergötland klass ett vindar.


Någon indikation på om de blir utdraget tidsmässigt, eller om det ska dra över snabbt?

Får väl nöja mig med att vara glad över att jag inte hunnit skota ihop förra omgången vindfällen ännu, istället för att gnälla på ett väderfenomen som man inte kan styra över... :lol:

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630442 I Kronobergs län är det bara ett smalt snabbt vindbandet som passerar mitt på dagen. Skåne får ett mer utdraget förlopp och norra Tyskland lär få ta västa smällen. Men det är ett tämligen litet konserterat lågtryck som kan ge bra med skada på korttid. För egen del vill jag inte ha lågtrycket 25 mil längre norrut för då får Småland värsta smällen. Nu är det mest områden som är vana vid vind.

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

alias  
#630449
Tåndemåla skrev:I Kronobergs län är det bara ett smalt snabbt vindbandet som passerar mitt på dagen. Skåne får ett mer utdraget förlopp och norra Tyskland lär få ta västa smällen. Men det är ett tämligen litet konserterat lågtryck som kan ge bra med skada på korttid. För egen del vill jag inte ha lågtrycket 25 mil längre norrut för då får Småland värsta smällen. Nu är det mest områden som är vana vid vind.


Tack för snabbt svar!

Får hålla tummarna för att lågtrycket inte tar en nordligare bana än beräknat.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630520 Jag brukar kolla isobarkartorna från yr.no
Det är ett litet tråg som snabbt passerar och främst drabbar Skåne och S Östersjön.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Grålle52  
#630522 Det blåser rejält idag iaf!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

totte  
#630540 Klass 2 varning, stormbyar, för Halland, Skåne o södra Småland på torsdag.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630665 Kollat lite nu på vindarna för dagen. Och framför allt ett stråk från Varberg och söder längs med västkusten och några mil in över land får idag ett tämligen svårt väder. Och jag är inte främmande för att det blir klass tre varningar på denna stormen. Alltså byvindar över 28 m/s. Lågtrycket kommer in under kraftig fördjupning. Nu hoppas jag för alla skogsägares del att jag har fel och att fördjupningen inte blir så kraftig som vissa prognoser vi få det.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

ananders  
#630670 Mmm, det kan bli en spännande dag i skogen idag.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630673 Även vi här uppe får det blåsigt. Där är rödast är det vindar över 28 m/s i västra Skåne även ett stråk runt Karlskrona i denna körning från dmi. Men man ser hur snabbt vinden avtar norr ut.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Grålle52  
#630710 Vad kul att man är i det röda området. Nåja det ska väl blåsa rejält för att mina gudrunhyggen ska blåsa ner :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Ciara sön-mån i småland?

Fredrik Reuter  
#630716 Vi stoppar diskussionerna om den nya stormen som drar in idag i denna tråd och skriver istället om detta i tråden Stormen Laura 12 mars 2020 - Rapporter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).