Avverkning (slutavverkning)

Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

49 inlägg 12465 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Fredrik Reuter  
#630560
vinterrojarn skrev:
Jaså...så att man effektivt utrotat sälgen i jordbruket är alltså en lögn...
Jaha att man behöver ha humlornas hjälp, inom både jord och skogsbruket har man ej förstått...

Humlorna är de första insekterna som pollinerar, och de är ytterst viktiga.

Sedan att du eller andra inte tycker en gran plantering är så pass vacker med ett myller av insekter och bakterier, svampar betyder bara att du/ni missar allt som är omkring er.

Även inom den mest täta granskogen växer,sälg,al,asp,björk om den får....
Även där hittar vi allt som våra miljövänner finner värt att spara,,, varför skulle det annars bråkas om att spara produktiv skogsmark?

Så med allt som sagts och skrivits, så är det inte jag som behöver komma med mer fakta, utan isåfall miljörörelsen som behöver klargöra varför man ska skydda produktiv skogsmark när den ändå i deras ögon är "steril" och "död"....

Eller är det så att på fler ställen än just i skogen så finns det "monokulturer"?...
I huvudet kanske?


Oaktat jordbruket så finns ju tämligen bra rapporter på att RASE i skogen minskar. I RASE ingår sälgen. Sälgen i sin tur är viktig för att pollinerande insekter ska få en bra start på säsongen. Jordbruket kan ha bidragit till minskat antal sälgar, viltet likaså men också skogsbruket.

Och vi diskuterade monokulturer. Du nämner då täta granskogar med inslag av sälg, al, asp och björk. Då är det ju ingen monokultur?

Så, det är nog ganska dåligt med i alla fall pollinerande insekter i en monokultur av gran...

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Avslutat-02  
#630564 "En monokultur av gran är inget att finna natur i det är vi nog överens om."

Skrivet av "vågen".

Så det jag skrev var ett svar om detta...
Jag har inte dragit upp monokulturer.

Men håller då ej med om att RASE inte finns inom de gran bestånd som vi har här uppe..

Jag vet inte hur det ser ut söderut,men kan bara tala för det som är runt omkring mig.
Och där kan det finnas en hel del av detta i skogen trots att beståndet innehåller runt 95 % gran...

För min del så finns det inga monokulturer, möjligtvis underutvecklade kulturer...

Användarvisningsbild

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630567 Liten kommentar till RASE frågan. Senaste Äbin visar att ökningen av RASE fortsätter inom vårt älgförvaltningsområde, och i flera. Så det ger resultat att prata om det och jobba för det, vilket är roligt.
Däremot är det fortfarande för få som klarar sig så länge att de kan bilda träd. Men arean med RASE ökar, vilket är värt att glädjas åt.

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

isteskog  
#630568 Börjar vi diskutera ensartade planteringar som monokulturer så gör vi självmål i frågan! Med såna liknelser från skogsnäringen så göder vi bara en miljörörelse som tar alla möjligheter att klanka ner på skogsbruket. Och som Sydved säga att en ensartad granplantering är steril och knappt föder en ekorre tyder ju bara på en okunskap som man vanligtvis ser hos miljörörelsen och inte hos de som ska kunna hur skogen fungerar....
Bedrövligt enligt min mening .... 😤

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Avslutat-02  
#630569 Granskogar som knappt föder en ekorre...
=)) Ja då vet jag inte vad de brukar äta...
Kebabpizza kanske? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Vågen  
#630593 Oj! Nu har det rört på sig ordentligt på mindre än ett dygn. Fint med alla inlägg om definitionerna.
Det kan finnas andra sätt att tjäna något på skogen, hoppas jag i alla fall. Jag fick ett kontrakt ifall jag ville skriva på om en första gallring i Jämtland. Ca 1000m3 uttag efter skördare, skotning och underväxtröjning skulle jag få 30 000:-.
Jublet vill inte riktigt infinna sig och samtidigt har jag förstört underväxten så inte ens talltitan trivs. Det är klart att vilja göra något för naturvärden inte är gratis men alternativet med bolagsgallring, ja puh!

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Bosse1  
#630596
Vågen skrev:Oj! Nu har det rört på sig ordentligt på mindre än ett dygn. Fint med alla inlägg om definitionerna.
Det kan finnas andra sätt att tjäna något på skogen, hoppas jag i alla fall. Jag fick ett kontrakt ifall jag ville skriva på om en första gallring i Jämtland. Ca 1000m3 uttag efter skördare, skotning och underväxtröjning skulle jag få 30 000:-.
Jublet vill inte riktigt infinna sig och samtidigt har jag förstört underväxten så inte ens talltitan trivs. Det är klart att vilja göra något för naturvärden inte är gratis men alternativet med bolagsgallring, ja puh!


Låter bra det :-bd Ring efter kirpuumannen så kan han skydda den från dig.

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Avslutat-02  
#630633
Vågen skrev:Oj! Nu har det rört på sig ordentligt på mindre än ett dygn. Fint med alla inlägg om definitionerna.
Det kan finnas andra sätt att tjäna något på skogen, hoppas jag i alla fall. Jag fick ett kontrakt ifall jag ville skriva på om en första gallring i Jämtland. Ca 1000m3 uttag efter skördare, skotning och underväxtröjning skulle jag få 30 000:-.
Jublet vill inte riktigt infinna sig och samtidigt har jag förstört underväxten så inte ens talltitan trivs. Det är klart att vilja göra något för naturvärden inte är gratis men alternativet med bolagsgallring, ja puh!


1000 m3? Va då? Sk, fub....
Är en jäkla skillnad om man ska räkna pengar...

1000 m3sk runt 500-600 m3fub...
Ditt pris gånger det, minus dina kostnader.
Ja då kanske 30.000 kr inte är så dåligt,med tanke på att du inte gör något själv för att höja nettot...

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

alias  
#630650
vinterrojarn skrev:
Vågen skrev:Oj! Nu har det rört på sig ordentligt på mindre än ett dygn. Fint med alla inlägg om definitionerna.
Det kan finnas andra sätt att tjäna något på skogen, hoppas jag i alla fall. Jag fick ett kontrakt ifall jag ville skriva på om en första gallring i Jämtland. Ca 1000m3 uttag efter skördare, skotning och underväxtröjning skulle jag få 30 000:-.
Jublet vill inte riktigt infinna sig och samtidigt har jag förstört underväxten så inte ens talltitan trivs. Det är klart att vilja göra något för naturvärden inte är gratis men alternativet med bolagsgallring, ja puh!


1000 m3? Va då? Sk, fub....
Är en jäkla skillnad om man ska räkna pengar...

1000 m3sk runt 500-600 m3fub...
Ditt pris gånger det, minus dina kostnader.
Ja då kanske 30.000 kr inte är så dåligt,med tanke på att du inte gör något själv för att höja nettot...


Tycker nog att 500-600 m3fub på 1000 m3sk låter som ett tämligen uselt utbyte...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630652
vinterrojarn skrev:"

Men håller då ej med om att RASE inte finns inom de gran bestånd som vi har här uppe..

Jag vet inte hur det ser ut söderut,men kan bara tala för det som är runt omkring mig.
Och där kan det finnas en hel del av detta i skogen trots att beståndet innehåller runt 95 % gran...

För min del så finns det inga monokulturer, möjligtvis underutvecklade kulturer...


Så här kan det se ut söderut, i Skåne.

$matches[2]


Inte mycket mer än gran som växer där, till och med mossan har svårt att klara sig här.
Men så ser det inte ut över allt, men tyvärr är det en sådan här skog miljörörelsen visar upp när dom visar hur svensk skog ser ut.

Jag vill inte påstå att vi inte har något problem med vårt skogsbruk, skulle definitivt kunna vara mer löv och död ved.

Men jag har även skog som är betydligt mer variation i.

1583965666_20191231_135948.jpg


Så produktion där förutsättningarna finns för det, och lite mer miljöhänsyn där det växer sämre.

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Avslutat-02  
#630653 Det var ett exempel..
Poängen är och var, att man kan gnälla på nettot eller hur man brukar skogar, men gör man inget själv för att höja nettot, så får man stå sitt kast.

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Avslutat-02  
#630654 Här är det då väldigt varierande, mycket löv mest björk, men sedan rena granbestånd och tall..

Men dödved? Nej tack finns så det räcker.

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Bosse1  
#630708 Varje tradare lastar råvara till ett värde av 50000 kr enligt tidholm. I trådstart video tre.

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

Avslutat-02  
#630712
Bosse1 skrev:Varje tradare lastar råvara till ett värde av 50000 kr enligt tidholm. I trådstart video tre.


Det var värst...hur tusan fick han fram den summan....

Avatar Fallback

Re: Kampanj från Fältbiologerna - Skogen som tog slut

isteskog  
#630728
Bosse1 skrev:Varje tradare lastar råvara till ett värde av 50000 kr enligt tidholm. I trådstart video tre.

Po Tidholm är en av dessa "Proffstyckare" som inte har riktig koll på verkligheten .... :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).