Föryngring

Ponderosa Pine

22 inlägg 8307 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ponderosa Pine

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630514 Det är väl samma sak med cembratall. I alla fall ser det ut så för mina plantor.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine

Älgfoderodlare  
#630527
lfq skrev:Det är väl samma sak med cembratall. I alla fall ser det ut så för mina plantor.


Om det är med Ponderosa Tallen du jämför så kan det stämma rätt bra. Jag har Sembratall i en Björkskärm som jag trodde aldrig skulle bli något. Har varje vår rensat från gräs runt plantorna o upplevt att de sett lika ut under 3-4 år. Men i fjol började de flesta att få toppskott. Att jag har dom under skärm är mest för frosten här uppe, men Sembratall kan ju även ta sig upp inne i bestånd. Det finns en hel del självföryngrat i o runt Mora som växer inne i redan halvhöga ogallrade ungtallbestånd men även i grövre glesare skog.

Avatar Fallback

Re: Ponderosa Pine

StoraB  
#630534 Jag har jämfört med inhemsk självsådd tall som idag är drygt 1 meter och står strax bredvid Ponderosan. Jag har även som du rensat runt från gräs som skymmer osv. Jag har nu tänkt att låta en del av ett antal av de sista plantorna få stå i stora krukor under flera år framöver för att de inte ska få konkurrens. Efter att plantorna kommit upp ordentligt har jag tidigare satt dom på olika ställe som åkermark, grus, sandigt, stenigt ,soligt, fuktigt ,torrt , bland övrig plantering .... Jag har verkligen lagt ner mkt tid och försökt. Nu återstår kanske 50-100 plantor som inte är omsatta i krukor enl.foton för utsättning+ Jag har glömt nämna att jag funderat på ifall det är jordartens beskaffenhet som finns i norra USA och inte hos oss ? Jag minns dem i bl.a. Colorado på ganska hög nivå och där var det bergigt och grusigt. De fanns inte längre söderut vad jag kommer ihåg. Hälsn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine

Älgfoderodlare  
#630549
StoraB skrev:Jag har jämfört med inhemsk självsådd tall som idag är drygt 1 meter och står strax bredvid Ponderosan. Jag har även som du rensat runt från gräs som skymmer osv. Jag har nu tänkt att låta en del av ett antal av de sista plantorna få stå i stora krukor under flera år framöver för att de inte ska få konkurrens. Efter att plantorna kommit upp ordentligt har jag tidigare satt dom på olika ställe som åkermark, grus, sandigt, stenigt ,soligt, fuktigt ,torrt , bland övrig plantering .... Jag har verkligen lagt ner mkt tid och försökt. Nu återstår kanske 50-100 plantor som inte är omsatta i krukor enl.foton för utsättning+ Jag har glömt nämna att jag funderat på ifall det är jordartens beskaffenhet som finns i norra USA och inte hos oss ? Jag minns dem i bl.a. Colorado på ganska hög nivå och där var det bergigt och grusigt. De fanns inte längre söderut vad jag kommer ihåg. Hälsn.


Vi har då gjort rätt så lika då det gäller att prova sig fram. Jag hade några Sequoia gig. i kruka under några år som jag övervintrade i jordkällare. Satte ut dom sommaren -18 då de var 4-5 år. De har stått ute 2 vintrar nu o växte ju en del under sommaren-19. Märklig växt ! En av plantorna fick hela barken på övre halvan av trädet bortgnagd av möss under sista vintern i jordkällaren. Jag planterade den i alla fall o tänkte det får bli som det blir. Men ny bark växte till från stammen o det började komma små grenskott i toppen ! Red Cedar ( Thuja Plicata ) har en likartad förmåga.
Nu gled jag bort från Ponderosan. Jag hade rätt så stora krukor just för rotsystemet så det är bara att försöka.

Avatar Fallback

Re: Ponderosa Pine

StoraB  
#630557 Tack. Vi hörs av och kämpar vidare. Ola

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine

Skogshenke  
#689268 Har fått upp några Ponderosa tall stratifiering var ca 3 månader i kylskåpet. Växte som tusan i växthuset, gödsla lite då och då, de fick väldig fart, behövde plantera om dem i större krukor.
Har bland annat vanlig tall och gran, upplever det som man behöver gödsla för att få fart, men bara lite annars dör de.
Tänkte plantera ut ponderosa tallen i vår, ska bli intressant. Har satt fler frön på stratifiering

Användarvisningsbild

Re: Ponderosa Pine

Josephine  
#689294
1608895812_pinus_ponderosa.jpg
Pinus Ponderosa, Tervurens Arboretum april -13 , det finns ett planterat bestånd intill kyrkogården vi Watermael-Boisfort också. Fina tallar. :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).