fre 13 mar 2020, 22:06#631204
Hydraulsväng på bommen och broms på trumman skall det vara på en vajerkran. Då kan man lasta fullstora stocklass ensam fastän kroppen knappt duger till att lyfta motorsågen. Är man frisk och stark kan man handlasta timmer om man vill men när kroppen är skraltig skall det vara hjälpmedel så man kan få saker uträttade endå. Även för friska och starka har hjälpmedlen sina fördelar. de minskar risken att man lyfter sönder kroppen så som jag gjorde.
Förra ägaren hade tagit bort hydraulsvängen på min vajerkran eftersom han bara hade kipputtag på sin MF165 men vi gick andra vägen och byggde ny hydraulsväng på vajerkranen och byggde om min MF 165 med modernt dubbelverkande hydraulsystem.
Det är värt att veta att huvudpumpen på MF 135 (liksom 165) har väldigt liten oljevoilym och högt tryck. Dessutom går det bara att få ut tryck ur kipputtaget när man kör upp lyftarmarna i topp. Det fungerar ju inte alls om man skall köra hydraulsväng på vajerkran för vajerkranen skall ju stå på sina stödben på marken.
Framför sätet ovanpå bakaxellocket finns ett litet fyrkantigt lock som täcker ändan på stigarröret från pumpen. Lossar man den runda inspektionsluckan på höger sida och håller fast stigarröret med en tång så det inte dras upp och lossnar ur pumpen så kan man ta loss det lilla locket. Sedan kan man ersätta det med en väljarventil (finns som reservdel) där man med spaken väljer om oljetrycket skall gå till lyften eller hydrauluttaget. Då kan man köra hydraulsväng eller liknande med lyften nedsänkt och vajerkranen stående på sina stödben.
Somliga MF135 som är utrustade med multipower (hydrauliskt styrd snabbväxel) lär efter vad som sägs ha samma stora multipowerpump som nyare Mf 165. Den pumpen har så stor kapacitet att man kan ta ut olja till yttre hydraulik från den och då får man den yttre hydrauliken att fungera helt oberoende av lyften utan att man behöver krångla med någon väljarventil. Multipowerpumpen finns på vänster sida strax innanför den runda inspektionsluckan.