Traktorer och processorer

MF 135

34 inlägg 10340 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 135

tallen100  
#630418 Returslang brukar monteras på oljepåfyllningslocket till växellådan. Såvida du inte har någon särskild hydraltank, men det brukar det inte vara på 135 orna.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: MF 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630420 Oie har:

https://www.oie.se/Produkt/slanguttag-hydrauluttag-retur-(29009)?sectionId=1000194305

Tycker slang till locket (som jag hade) var i vägen när man skulle in ut mycket. Nu har jag ingen hydraulik alls. :)

Avatar Fallback

Re: MF 135

Avslutat-02  
#630423 Går ju att köra med hydraulpump på pto:n.. också..så slipper man lite krångel.

Avatar Fallback

Re: MF 135

Simpa1  
#630425 Okej får ta och fundera lite på hur jag ska göra.
Ska göra service på den till helgen.
Vad hände med din hydraulik då Mangan?
En sån där pto pump verkar ju schysst med..

Användarvisningsbild

Re: MF 135

Göt  
#630461 Returslangen ska gå in i bottenpluggen på bakaxeln den sitter på vänster sida, väldigt vanligt på ferguson att bara ha ett tipputtag då behöver man bara en slang ut

Avatar Fallback

Re: MF 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630464 Sånt modernt tjafs som hydraulik sysslar jag inte med, så jag skruvade bort slangarna. 👍

Avatar Fallback

Re: MF 135

Simpa1  
#630474 Okej du menar bottenpluggen där man tappar ur vid oljeskifte?

Modernt tjafs... :lol:
Vet inte hur mycket jag kommer använda det heller men fint att ha möjligheten. Tänkte försöka få tag i en vajerkran och timmervagn om det dyker upp något lämpligt i närheten. Sett att vissa har hydrsulisk sväng på bommen.

Användarvisningsbild

Re: MF 135

Göt  
#630485 [quote="Simpa1"]Okej du menar bottenpluggen där man tappar ur vid oljeskifte?

Ja det finns två bottenpluggar, en mitt under växellådan och en på sidan vid bakaxeln det är den vid bakaxeln jag menar. Bakaxel, växelåda och hydraul sitter ihop och har samma olja.

Avatar Fallback

Re: MF 135

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630486
Simpa1 skrev:Tänkte försöka få tag i en vajerkran och timmervagn om det dyker upp något lämpligt i närheten.
Enkelt, billigt och lite underhåll. Bra val.
Sett att vissa har hydrsulisk sväng på bommen.


Lappri! :smile:

Avatar Fallback

Re: MF 135

Avslutat-02  
#630492 Om du inte har, skaffa dig en verkstadshandbok på traktorn, den kommer att behövas...

Finns på maskinisten.se, man måste dock vara medlem för att ladda ner, men det är lätt fixat..

Avatar Fallback

Re: MF 135

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630543
vinterrojarn skrev:Finns det ingen, så går det ju att göra en själv, koppling och slang till locket på tanken.

Alltid gå in under oljenivå med returen.

Avatar Fallback

Re: MF 135

Torleif  
#631204 Hydraulsväng på bommen och broms på trumman skall det vara på en vajerkran. Då kan man lasta fullstora stocklass ensam fastän kroppen knappt duger till att lyfta motorsågen. Är man frisk och stark kan man handlasta timmer om man vill men när kroppen är skraltig skall det vara hjälpmedel så man kan få saker uträttade endå. Även för friska och starka har hjälpmedlen sina fördelar. de minskar risken att man lyfter sönder kroppen så som jag gjorde.

Förra ägaren hade tagit bort hydraulsvängen på min vajerkran eftersom han bara hade kipputtag på sin MF165 men vi gick andra vägen och byggde ny hydraulsväng på vajerkranen och byggde om min MF 165 med modernt dubbelverkande hydraulsystem.

Det är värt att veta att huvudpumpen på MF 135 (liksom 165) har väldigt liten oljevoilym och högt tryck. Dessutom går det bara att få ut tryck ur kipputtaget när man kör upp lyftarmarna i topp. Det fungerar ju inte alls om man skall köra hydraulsväng på vajerkran för vajerkranen skall ju stå på sina stödben på marken.
Framför sätet ovanpå bakaxellocket finns ett litet fyrkantigt lock som täcker ändan på stigarröret från pumpen. Lossar man den runda inspektionsluckan på höger sida och håller fast stigarröret med en tång så det inte dras upp och lossnar ur pumpen så kan man ta loss det lilla locket. Sedan kan man ersätta det med en väljarventil (finns som reservdel) där man med spaken väljer om oljetrycket skall gå till lyften eller hydrauluttaget. Då kan man köra hydraulsväng eller liknande med lyften nedsänkt och vajerkranen stående på sina stödben.

Somliga MF135 som är utrustade med multipower (hydrauliskt styrd snabbväxel) lär efter vad som sägs ha samma stora multipowerpump som nyare Mf 165. Den pumpen har så stor kapacitet att man kan ta ut olja till yttre hydraulik från den och då får man den yttre hydrauliken att fungera helt oberoende av lyften utan att man behöver krångla med någon väljarventil. Multipowerpumpen finns på vänster sida strax innanför den runda inspektionsluckan.

Användarvisningsbild

Re: MF 135

Göt  
#631213 Nja har du ett returuttag och en väljarventil behöver inte lyftarmarna vara i topp för att kunna köra yttre hydraulik, en hydraulsväng på linkranen räcker trycket utan tvekan till

Avatar Fallback

Re: MF 135

Torleif  
#631310
Göt skrev:Nja har du ett returuttag och en väljarventil behöver inte lyftarmarna vara i topp för att kunna köra yttre hydraulik, en hydraulsväng på linkranen räcker trycket utan tvekan till

Om du läser mitt inlägg ser du att jag förklarade just det. Hur man installerar väljarventil om den inte redan finns.

Avatar Fallback

Re: MF 135

Simpa1  
#635791 Vad har ni för däckstorlek på era 135or? Sitter 12.4-32 bak på min. Fått tag i ett par kedjor men inte helt 100 att dom ska passa. Vi får se 🙏 han som sålde dom trodde dom suttit på en mf 35 förut. Det var såna kedjor som har som en platta med broddar på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar