Skogsnyheter

Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

38 inlägg 16457 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

Torbjörn Johnsen  
#630364 Det har skrivits på Skogsforum om s k "snigeldynamit", eller spräckmedel som det kanske mer formellt heter, bl a i tråden Snigeldynamit

Nu finns det ett nytt spräckmedel på marknaden. Produkten heter "I'm split" och säljs av företaget Impab i Uddevalla. De hävdar att priset ska vara mycket konkurrenskraftigt (43 kr/kg ex moms) och jämför man med vad som anges i tråden jag länkade in här ovan så är det en skaplig skillnad.

Att man gärna använder snigeldynamit när man ska spräcka sten och berg i eller intill byggnader är lätt att förstå men tror ni att det är ett användbart alternativ även för att knäppa sönder berg och block utefter skogsbilvägen också?




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

hlb  
#630375 Intressant. Snigeldynamit kräver ju inte tillstånd varken för användning eller lagring. Kan Du inte komma med ett recept där man använder konstgödning, som man ju alltid har hemma. Om man skulle ha lite mer bråttom, menar jag.

Avatar Fallback

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

Avslutat-02  
#630378 Lägg för fan inte upp ett recept med konstgödsel...diesel...

För då kommer Säkerhetspolisen och ställer frågor...vissa ord utlöser deras säkerhetskontroll...

Användarvisningsbild

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

hlb  
#630381 Trodde nog Torbjörn skulle lägga upp recept på glasstårta, eller något annat gott.

Avatar Fallback

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

Avslutat-02  
#630382 Kokt mördarsnigel? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

Norrtälje  
#630384
Torbjörn Johnsen skrev:Nu finns det ett nytt spräckmedel på marknaden. Produkten heter "I'm split" och säljs av företaget Impab i Uddevalla. De hävdar att priset ska vara mycket konkurrenskraftigt (43 kr/kg ex moms) och jämför man med vad som anges i tråden jag länkade in här ovan så är det en skaplig skillnad.


Kina massproducerar snigeldynamit som är en sorts cementprodukt, denna kan vem som helst importera i bulk och komma under priser för olika märkesnamn i femkiloshinkar, så görs också och säljs på t.ex Blocket. Jag är ytterst tveksam att detta skulle vara något nytt, same same but different. Snigel har varit billigt ett bra tag nu. Spräckmedel är nyckelordet.

Användarvisningsbild

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630390 Helt klart intressant med Snigamit mfl spräckmedel. Nu måste vi diskutera bästa borrutrustning?
Jag skulle gärna se test av olika handhållna tryckluft/bensin/hydrauliska och grävmaskinsburna manicker
som skogsägare kan skaffa själv eller äga tillsammans med grannar.

Avatar Fallback

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

tallen100  
#630394 En gammal pionjär är det bästa, ryker fint och har skönt ljud :d

Användarvisningsbild

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

totte  
#630406 ... och kan knäcka ryggen på vem som helst.

Avatar Fallback

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

torpöbo  
#630437 Håll koll på produktdatabladen för snigelprodukter. Är ofta frätande och kan reagera kraftigt i vissa fall, nästan explosionsartat.

Avatar Fallback

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

Norrtälje  
#630453 Helt rätt och bra att du sa det, jag är helt seriös när jag säger att skyddsglasögon har högsta prio.

Användarvisningsbild

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

JörgenO  
#630493 Jag använde en hel del för några år sedan, köpte från Polen då.
Snigeldynamit är ju en sorts cement som stelnar långsamt och sväller en del.
Man skall använda skyddsglasögon.
Jag hade kompressor o tryckluftsborr men en Conradsson funkar nog bättre i skogen.
Det jobbigaste är allt borrande, blir många meter per m3 berg.

Användarvisningsbild

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

totte  
#630495 "Conradsson" ? Är det möjligen autokorren som inte ville att du skulle skriva "Cobra"?

Användarvisningsbild

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

JörgenO  
#630498
totte skrev:"Conradsson" ? Är det möjligen autokorren som inte ville att du skulle skriva "Cobra"?

:d
Det varnog menat så ja. Vart får den där autokorrekten allt ifrån?
Tittade lite försiktigt, en ny Cobra/Conradsson ser ut att kosta över 40kkr

Avatar Fallback

Re: Ny snigeldynamit på den svenska marknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630551 Är de inte lite märkligt att en av admin på forumet uppmärksammar en ny produkt, samtidigt som de börjar annonsera på skogsforum? Kan man köpa annonsplats + uppmärksamhet i forumet för ett paketpris?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).