Skotare

Skräp kvar på vägar!

16 inlägg 7619 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skräp kvar på vägar!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32317 Vet inte om jag lägger tråden rätt, men jag provar här.

Ibland när det körs ut virke och läggs upp vid bilväg / skogsväg, lämnas det kvar mer eller mindre en halv årsved i form av kvistar grenar bark mm.

Vad tycker ni? är det för mycket begärt av er skotarförare att ni vid varje skiftbyte ser till att allt detta försvinner från vägen, i alla fall grenar och kvistar som kan skada bilar.
Ska skogsägaren behöva betala extra för de 15 minuter extra detta kan ta, eller ska detta göras ändå?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32318 Vi städar då alltid av vägen från sånt skräp

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32319 Beror på vad för väg det är.

skogsbilsväg enl mig rensas var dag efter skiftslut endast från större saker som kan skada fodon.
Sen efter det är färdig skotat så rensas vägen riktigt.
Jag själv brukar ta en stock mellan spetsarna på gripen å släpa bak efter skotaren som en sladd. Brukar få bort det mästa på de viset.

Allmän väg rensas vid behov så fort något stort hamnat där och en ordentlig rensning efter att det är färdig skotat.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32321
Henrik K skrev:Beror på vad för väg det är.

skogsbilsväg enl mig rensas var dag efter skiftslut endast från större saker som kan skada fodon.
Sen efter det är färdig skotat så rensas vägen riktigt.
Jag själv brukar ta en stock mellan spetsarna på gripen å släpa bak efter skotaren som en sladd. Brukar få bort det mästa på de viset.

Allmän väg rensas vid behov så fort något stort hamnat där och en ordentlig rensning efter att det är färdig skotat.


Ungefär så tycker jag också att det ska gå till.... men det är inte alla som gör så....

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#32333 Det här är en diskussion som också berör timmerbilsförare. Låg ett par vältor utmed vägen hemma, allmän grusväg och det var ordentligt städat på vägen. En dag när jag kom runt kröken var vältorna borta, men på vägen åkte jag in i en stor grenbråte. Det satt grangrenar överallt under chassit, rena turen att inget slets loss.

Avatar Fallback
stopa4life  
#32336 Är det inte bara att fråga lite snällt om de kan städa efter sig da? :roll:

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32338
stopa4life skrev:Är det inte bara att fråga lite snällt om de kan städa efter sig da? :roll:


Jag anser att det är så självklart att det ska städas att man inte ska behöva be om detta.

Ville bara se om jag är ensam om att tycka så....

   TS
Avatar Fallback
stopa4life  
#32344 Självklart har du rätt i det du säger men många andra har tyvär inte samma tänk...

Användarvisningsbild

Re:

rocky  
#63013
totte skrev:Det här är en diskussion som också berör timmerbilsförare. Låg ett par vältor utmed vägen hemma, allmän grusväg och det var ordentligt städat på vägen. En dag när jag kom runt kröken var vältorna borta, men på vägen åkte jag in i en stor grenbråte. Det satt grangrenar överallt under chassit, rena turen att inget slets loss.


Jag tror maskinförarna oftast rensar vägarna men jag har aldrig sett en virkesbil städa en väg efter sig... :?:

Avatar Fallback

Re: Skräp kvar på vägar!

orre  
#63025 Jag tycker att både skorarförare och lastbilsåkare har ett ansvar att lämna vägen i ett godtadbart skick.
Ta bort "stora hinder" efter varje lass samt en ordentlig "slutstädning"

Användarvisningsbild

Re: Re:

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63030
rocky skrev:
totte skrev:Det här är en diskussion som också berör timmerbilsförare. Låg ett par vältor utmed vägen hemma, allmän grusväg och det var ordentligt städat på vägen. En dag när jag kom runt kröken var vältorna borta, men på vägen åkte jag in i en stor grenbråte. Det satt grangrenar överallt under chassit, rena turen att inget slets loss.


Jag tror maskinförarna oftast rensar vägarna men jag har aldrig sett en virkesbil städa en väg efter sig... :?:


Min lilla erfarenhet är att dom är ungefär liga dåliga, eller bra på att rensa upp efter sig...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skräp kvar på vägar!

Ang3r  
#63131 Det är väll inte ens något att starta en tråd för diskussion, klart som korvspa att vägen ska städas mellan lassen så den är farbar. En ordentlig städning gör man alltid vid avslutat objekt.

Men sen finns folk som gnäller i vilket fall som helst *Hhhoooost stadsbor och hästfolk*

Användarvisningsbild

Re: Skräp kvar på vägar!

Pidden  
#63135 Vi städar vägen efter varje lass om det är en trafikerad väg, annars så om man är på mindre skogsvägar och kuskar ut virke så gör man bara en städning efter varje skift och sen en stor slutstädning! Ingen som klagat än så länge!


Håller dock med Ang3r! : finns folk som gnäller i vilket fall som helst *Hhhoooost stadsbor och hästfolk*

Användarvisningsbild

Re: Skräp kvar på vägar!

masterchief  
#63150
Ang3r skrev:Det är väll inte ens något att starta en tråd för diskussion, klart som korvspa att vägen ska städas mellan lassen så den är farbar. En ordentlig städning gör man alltid vid avslutat objekt.

Men sen finns folk som gnäller i vilket fall som helst *Hhhoooost stadsbor och hästfolk*

Frugan har nu gnällt om tvättbräda Ang3r :lol:

Användarvisningsbild

Re: Skräp kvar på vägar!

Ang3r  
#63203
masterchief skrev:
Ang3r skrev:Det är väll inte ens något att starta en tråd för diskussion, klart som korvspa att vägen ska städas mellan lassen så den är farbar. En ordentlig städning gör man alltid vid avslutat objekt.

Men sen finns folk som gnäller i vilket fall som helst *Hhhoooost stadsbor och hästfolk*

Frugan har nu gnällt om tvättbräda Ang3r :lol:



Jag sa ju att den dagen skulle komma ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).