SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Med skog och Malwa som livsstil

659 inlägg 150705 visningar 55 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Avslutat-02  
#625350 Kanske kan släpa runt några traktorfälgar efter malvan...
Eller en gammal harv,potatisorder...

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

JensSkoog  
#625355 "Termosmuggen och kombidunken hamnade under en asp"

Medge att du gjorde det så eftersom du ville
ha ursäkt för att köpa nya prylar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#625359 Nej
Jag är sådan att jag fäster mig vid de saker jag har och som funkar. Är inte så mycket för att köpa nytt

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

JensSkoog  
#625366
sundelius skrev:Nej
Jag är sådan att jag fäster mig vid de saker jag har och som funkar. Är inte så mycket för att köpa nytt

Så du, min skogens stora hjälta, gjorde ett fel eller ett
misstag, eller bara glömde du att prylarna var där :-o

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#625375 Både och
Vi lägger det på slarvkontot :oops:

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

isteskog  
#625379 Finns en till som fällt på dunken ....... 😉

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

uffejohan  
#625380 Och kört över med traktorn.....

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#625403 Var rätt nöjd ändå för 201an låg också där #:-s

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629872 [quote="sundelius"]Nu har även skotaren lämnat och även det sista hygget såg bra ut.
Dock fick jag det tråkiga beskedet att Södra inte längre kunde lova att markberedaren kan komma innan fröfallet. Panik, då stöp ju hela planeringen med att göra fröträdsställning nu när jag har bra kottår. Det var ju därför jag gjorde denna avverkning nu
Rimmar väldigt illa med Södras drive med mera tall :???:
Håller just nu på att jaga någon lösning att hänga bakom Malwan för att sköta markberedningen själv
Svetsa ihop något på en balk av något slag och häng efter med ett par kättingar

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629874 Släppa några band är enklast! Dela ett band gör två J 90 grader. Svetsa ihop diktan. Och släpa efter maskinen är gångbart men gör den inte tyngre är att den går att lyfta med kranen. För efter kanske 30 m behöver den lyftas över det ris som samlats.

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Vedproducent  
#630197 @Sundelius
Södra har en markberedare i området här nu. Hedekas, Töftedal och ska till mig i Bullaren kanske denna veckan. Han ringde mig nu. Eller vad får du för besked?

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#630216 Att de följer turordningen och att jag inte kunde få någon harv innan fröfallet, troligtvis inte förrän till hösten.
Dock har jag efter ett tips fått tag i en entreprenör som kör långfläck och han ska kunna komma inom en månad har han lovat 🙏

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

Vedproducent  
#630219
sundelius skrev:Att de följer turordningen och att jag inte kunde få någon harv innan fröfallet, troligtvis inte förrän till hösten.
Dock har jag efter ett tips fått tag i en entreprenör som kör långfläck och han ska kunna komma inom en månad har han lovat 🙏

Ok hoppas det löser sig för dig.

Avatar Fallback

Re: Med skog och Malwa som livsstil

alias  
#630244
sundelius skrev:Att de följer turordningen och att jag inte kunde få någon harv innan fröfallet, troligtvis inte förrän till hösten.
Dock har jag efter ett tips fått tag i en entreprenör som kör långfläck och han ska kunna komma inom en månad har han lovat 🙏


Trevligt, då låter det som att du har en plan B. :-bd

Hur stor areal rör det sig om och är allt samlar eller utspritt på flera ställen?

Tänkte som en plan C att Cramo och Ramirent m.fl. brukar ju hyra ut även bandgrävare för tämligen överkomliga pengar över en helg - om allt annat skiter sig så kan ju ett sånt upplägg vara möjligt om man gillar att spaka maskin.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Med skog och Malwa som livsstil

sundelius  
#630248 Knappt 3 hektar samlat i 2 skiften som i stort sett sitter ihop.
Om jag ska köra grävmaskin så har jag nog större problem än att det inte kommer upp plantor är jag rädd :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).