ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421096 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626662
totte skrev:Helt rätt! Man skall inte lyfta i onödan. Ny rygg går inte att köpa om den gamla går sönder.


Just så! Min läromästare har talat. Här används numera kran, bord och allt som minimerar manuellt lyft, till allt när det handlar om ved.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Tjippen  
#626913 Man blir ju lite avundsjuk när man ser hur släta marker många har :???:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Mattsjo  
#626955
Tjippen skrev:Man blir ju lite avundsjuk när man ser hur släta marker många har :???:

Ja precis

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Tokslut  
#627028
Tjippen skrev:Man blir ju lite avundsjuk när man ser hur släta marker många har :???:

Men du har fortfarande knappt möster på däcken?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Tjippen  
#627258 Nä men kanske framöver nu när man fått bytt alla 4 drivaxlar 🙃

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Suneland  
#628407 Små maskiner för små pinnar :lol:
Insåg ganska snabbt att det är extremt suboptimalt att köra med atv utan drift på vagnen om man inte har superbra helt släta marker, tur det även är flak till vagnen så man har mer nytta av den :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Machman  
#630218 Spräckte 100 m3t massaved utkört med ATV i helgen. Handlastat. Bra omväxling till kontorsarbete.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#630223
Machman skrev:Spräckte 100 m3t massaved utkört med ATV i helgen. Handlastat. Bra omväxling till kontorsarbete.

Starkt jobbat👍👍👍Men nog skulle du ändå få bra med omväxling om du lyxade till det med kran och fjärrstyrd winsch? Även om den starke/skicklige kan baxa upp och få av suroxarna för hand så sliter det på kroppen. Speciellt om man till vardags sitter på kontor. Been there, om man säger så, fast på den tiden med timmerdoningar bakom snöskotern. Skulle inte orka hålla på utan kran och winsch idag.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Machman  
#630234
Ent skrev:Starkt jobbat👍👍👍Men nog skulle du ändå få bra med omväxling om du lyxade till det med kran och fjärrstyrd winsch? Även om den starke/skicklige kan baxa upp och få av suroxarna för hand så sliter det på kroppen. Speciellt om man till vardags sitter på kontor. Been there, om man säger så, fast på den tiden med timmerdoningar bakom snöskotern. Skulle inte orka hålla på utan kran och winsch idag.

Visst skulle det ibland vara najs med kran. I den traven finns det ett fåtal som eventuellt skulle ha dugit till timmer men för enkelhetens skull fick allt gå i massahögen. Om inte förr så när det blir dags för en regelrätt andragallring blir det aktuellt med några hjälpmedel.

3m bitar från förstagallring är dock så pass lätta att det går snabbt att få de på släpet. Jag brukar lägga upp dagen så att jag sågar halva dagen, sen brosslar jag rakt på släpet och kör ut. Med "rätt" teknik behöver jag sen bara lyfta ena änden och sen dra/skjuta upp stocken på traven när jag lossar lasten.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#630246
Machman skrev:Visst skulle det ibland vara najs med kran. I den traven finns det ett fåtal som eventuellt skulle ha dugit till timmer men för enkelhetens skull fick allt gå i massahögen. Om inte förr så när det blir dags för en regelrätt andragallring blir det aktuellt med några hjälpmedel.

3m bitar från förstagallring är dock så pass lätta att det går snabbt att få de på släpet. Jag brukar lägga upp dagen så att jag sågar halva dagen, sen brosslar jag rakt på släpet och kör ut. Med "rätt" teknik behöver jag sen bara lyfta ena änden och sen dra/skjuta upp stocken på traven när jag lossar lasten.


OK, jo är det klena bitar som inte ger blodsmak i munnen så handlastar även jag dessa. Det tog en fruktansvärd tid om man använde kranen till sådant. Jag tittade kanske inte tillräckligt noga på hur grova bitar som syntes på bilden, jag såg bara den stora traven du hade gnetat ihop🙂👍
Senast redigerad av Ent tis 10 mar 2020, 08:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#630272
Machman skrev:Spräckte 100 m3t massaved utkört med ATV i helgen. Handlastat. Bra omväxling till kontorsarbete.


hur har du ställt vagnen när du lastat av?

backat ner i diket och lastat åt sidan?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Machman  
#630298
Camaro1969 skrev:hur har du ställt vagnen när du lastat av?

backat ner i diket och lastat åt sidan?

Jag kör upp längs med traven, ca 1,5m ifrån. Sen lyfter jag bakre änden av stocken upp på traven med timmersax, stocken "roterar" således 90 grader ovanpå de andra stockarna på släpet. Sen drar jag upp stocken och till sist skjuter upp det sista. När traven är kring 0,5 - 1,5m hög fungerar detta utmärkt och man behöver aldrig lyfta hela stockens tyngd. :-bd

Om man slarvat med kvistningen kan det kärva lite ibland men ett knep är att inte skjuta upp stocken exakt 90 grader på traven för då kan den glida ovanpå traven tills den är på rätt ställe.

Så gör jag i varje fall, svettig blir jag så det kanske finns bättre sätt. :lol:

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Avslutat-02  
#630305 Du funderade aldrig på kubb?
Tycker det ser ut att finnas i vältan.....

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#630306 Har själv aldrig använt en sån där Lastlisa som man sätter i stolpen. Är det nån som prövat, det kanske kan underlätta vid handlastning?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#630308
Ent skrev:Har själv aldrig använt en sån där Lastlisa som man sätter i stolpen. Är det nån som prövat, det kanske kan underlätta vid handlastning?


jag byggde en egen, skitenkelt... och hjälper enormt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).