Skogsnyheter

Tysklands sågverk över 30 milj kubikmeter 2020

2 inlägg 2024 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tysklands sågverk över 30 milj kubikmeter 2020

Fredrik Reuter  
#630138 Tyskland har nästan 100 sågverk som sågar mer än 50.000 kubikmeter på årsbasis. Prognosen enligt en Tysk marknadsanalys där man intervjuat dessa sågverk visar nu att den totala siffran för 2020 pekar mot en total förbrukning om 30,2 miljoner kubikmeter. Detta är en rejäl ökning och skulle prognosen stämma så kan Tysklands sågverksindustri ökat sin produktion rejält på bara två - tre år.

Sverige verkar ligga kvar på stadiga 18 miljoner kubikmeter (sågad vara) och med tanke på att det inte var många år sedan som Tyskland bara var marginellt över Sverige så ser det ut som att vi håller bli att omsprungna rejält. Stämmer prognosen och utvecklingen fortsätter så har snart Tyskland dubbla kapaciteten av Sverige.

Sammanställning från det Tyska nyhetsbrevet Waldkurir visar att det idag finns 15 sågverk i Tyskland som ska producera över 1 miljon kubikmeter sågad vara 2020. Det kan jämföras Sverige vars största sågverk kan finnas (oklart) i Värö, där sågas 580.000 m3 sågad vara årligen.

Tysklands största sågverk enligt prognosen är Ziegler Holzindustrie som har sitt sågverk nordost om Nürnberg på gränsen till Tjeckien, de kommer såga 2,15 miljoner kubikmeter sågad vara 2020 enligt prognosen. Tvåa är Ryskägda Ilim Nordic Timber som har sitt sågverk i hamnen i Wismar (nära Danmark), de prognostiserar att såga 1,86 miljoner kubikmeter sågad vara 2020.

Här nedan kan du via kartbilden se vart de olika sågverken ligger i Tyskland, ju större plupp, desto större produktion.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tysklands sågverk över 30 milj m3 sågad vara 2020

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#630163 Å hur mycket av denna kapacitetsökning utgörs av barkborre-angripet timmer?
De har väl haft betydligt värre angrepp där nere än vad vi har haft, om jag fattat det hela rätt.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).