Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ved & Timmerkörning med skoter

379 inlägg 236637 visningar 59 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

enbhen  
#629884 Äntligen tillräckligt med snö för att få hem lite björk som höggs i höstas. Haft skotern i 10 år nu och dragit hem otaliga lass med den. Vid rätt före ett mycket bra alternativ😀

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#629897
enbhen skrev:Äntligen tillräckligt med snö för att få hem lite björk som höggs i höstas. Haft skotern i 10 år nu och dragit hem otaliga lass med den. Vid rätt före ett mycket bra alternativ😀


Ni är tappra som kämpar med att släpa fram, lasta på och av för hand. 👍Själv skulle jag nog inte palla numera. Men för den som har fysiken och när föret är bra är det rena rama friskvården.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

enbhen  
#629957 För mig som kontorslav är det just friskvård att få vara ute i skogen och arbeta fysiskt👍
Skulle dock inte vilja köra ut några stora mängder med enbart handlastning.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

H-E  
#638220 Medans ni i södern kan roa er med barmarksjobben så passade vi på att köra ut lite björk förra veckan. Min fars Lynx 59 Yeti -15 fick jag äntligen testa som dragmaskin. Och den drog bra även om det var mjuka spår, bara man fick igång lasset så. Timmerdoningen är ett gammalt fint hemmabygge

Även om man inte tar så stora lass med skoter, plus att jobba i snö till midjan inte alltid är så kul så har skotern sina fördelar. I vårat fall var skiftet på fel sida om en bäck. Hit tar man sig bara under vinterhalvåret. Sedan så är skotern otroligt snabb i terrängen i jämförelse med fyrhjuling!
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

fendt311  
#638227 Snygg jobbdag. Härligt med skoter körning av ved. :-bd

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

mahanshan  
#678723 Nu är det snart dags igen (det kan ju inte vara grönt hela vintern). Förutom allt som brukar rackla när det gäller frötallar i lössnö så innehåller vinterns arbetsplanering en ordentlig nerförsbacke. Nytt för mig och min timmerdoning saknar autobroms. Myrstack/sågspån på spåret? Några andra tipps? Något smidigt som går att sätta på doningen? Varför utsätter man sig för detta - jo det är roligare än gå på gym, billigare och kroppen blir hård som sten!

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Bax  
#678728 På gamla hästdoningar hade man ju kedjor man slängde in under medarna. Åsså var ju skaklarna lösa så doningen gled upp på skakelplankan och den blev som en broms.
Lunna utan geten (bakkälken) nedför backen och sedan lasta om kanske?
Du hinner läsa "Timmerhästens bok" av Yngve Ryd innan snön är här, där står en massa tips 🙂

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#678733 Det kanske går att göra om infästningen i fram-medarnas framkant så att det blir nåt liknande som med skaklarna i Bax inlägg? Alltså så att medarna kan glida upp på dragstängerna så att dessa i sin tur bromsar när kälkarna vill skjuta på i nedförsbacke? Något för den händige att klura på.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

axwell  
#678748 Ja fungerar ju enl Ryd, men bara ett fåtal ggr. i samma utförsbacke.
Tror att han även hade hade med tipset om att släpa en okvistad gran med toppen framåt.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Davvi  
#680973 Kätting eller en slana under medarna borde fungera. Bäst är förstås att undvika allt för branta backar, höll på att gå riktigt dåligt för en släkting till mig när draget gick av. 😱

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Rättselarn  
#680998 Små lass om det är brant terräng. Jag lastar aldrig så att timmerdoningen är tyngre än skotern +förare. Ibland blir det bara en rotstock branterna. När man väl är nere går det ju att fylla på lasset.

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

MrOlsson  
#681354 Kör en del med aktiven från 1986, i med lågen så drar det skapligt med dubb i mattan.

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

Ent  
#694571 Idag blev det old school! Det är mer än 10 år sen sist och det var ju riktigt mysigt 😀👍. Tidigare under hösten var körvägen för blöt för hjulingen. Sen blev det lite kallare och då kom snön men jag fick ändå hem ett lass med hjuling+kranvagn. Sen kom mer snö så idag fick gammel-Lynnexen och stöttingarna göra comeback för den sista omgången vindfällen.

Tills nästa gång det blåser hårt...

Användarvisningsbild

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

H-E  
#694632 Härligt att se en riktig stordragare! 👍

Avatar Fallback

Re: Ved & Timmerkörning med skoter

SvenE  
#694655
Rättselarn skrev:Små lass om det är brant terräng. Jag lastar aldrig så att timmerdoningen är tyngre än skotern +förare. Ibland blir det bara en rotstock branterna. När man väl är nere går det ju att fylla på lasset.

Hej!
Den teknik jag tillämpar är ta loss, "geten", bakre kälken och bara lasta på, "bocken", främre kälken,
björna ordentligt för bakänden på virket släpar då i snön. Detta fungerar väldigt bra tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).