Motorsåg och handhållet

Bränsle skador.

15 inlägg 9875 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bränsle skador.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629682 Här har ni ett exempel jag ser ofta.
En kina såg ca 2 år gammal, 3 tankar bränsle har den gått. Handelsbensin och biltema olja.
Membran kass, Bränsleledningar kass.
Visst har materialet en del kvalité brister, men med ett bränsle som inte är aggressivt funkar det bättre.

Just denna är det inte lätt o hitta grejer till så det blev att improvisera.
Walbro hade de kopierat så de packningarna o membranen passade och de här bränsleslang bitarna ersattes med vanlig slang, sen gick det igen.
Bränsleslangarna satt i förgasarhuset, den med hål var returen, båda är fulla av hårfina sprickor så de drar in luft.
Backventilen i primern var upplöst så den byttes, hade några sparade från musätna ventiler.
Förgasaren rensades från gummirester...
Sen gick den igen. Kanske håller några tankar till nu.


Senast redigerad av Mange lör 07 mar 2020, 16:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bränsle skador.

Avslutat-02  
#629683 Biltema hade något sådant förut....bara elände att försöka serva och renovera...

Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629684 Mest skit är det o i mitt tycke rent lurendrejeri..
Nu ville han ha igång den så det fick bli o försöka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629686 De som kommer hit regelbundet kör Aspen o då ser man sällan dessa problem även på dessa kina såg.
Inte ofta jag har chansen o dokumentera/visa så här så jag tog chansen nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

Magnus 14  
#629740 Provade för många år sen att köra på en blandning av macksoppa och e-85 i 4-takts gräsklippare. En briggs & stratton gick utmärkt med det, och i en kinakopia blev det strul med förgasaren, ärg av nålventilen framför allt så den flödade över. Det här var innan dom börja ha etanol i all soppa. Var nog på grund av kinaförgasaren hade nån alulegering som oxiderade vid kontakt med större mängd etanol. Mässingnål i andra och bättre legering?

Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629789 Etanol i sig är nog inte problemet som jag ser det. Det är all annan skit igojan som gör det kass.
Etanol är inte aggresivt. Sprit är sällan det, bara vissa med sprit i sig o de går oftast o undvika.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

fendt311  
#629806
Mange skrev:Etanol i sig är nog inte problemet som jag ser det. Det är all annan skit igojan som gör det kass.
Etanol är inte aggresivt. Sprit är sällan det, bara vissa med sprit i sig o de går oftast o undvika.

Olje skador på diverse motorer, maskiner mm beror på syntetiska tillsatserna i petrolium baserade vätskor. Hur många är det som inte förstört motorer, maskiner på grund av detta? Ta bara en hypoid 80-90W olja GL5. Den ger statisk korrigering på mässing, aluminium mm. Hur många maskiner, växellådor mm har inte börjat krångla pga detta. Olje tillverkarna förfinar kvalitén på oljan. Men vissa gånger är den inte passande i ändamålet.

Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

Magnus 14  
#629857 Jag gillar sprit :ymparty: att köra på med :wink: . Problemet med etanol är mest om det får stå länge, men det är det ju med vanlig bensin med, och värst är metanol. Händer bara lite olika saker.

Avatar Fallback

Re: Bränsle skador.

Forestboy  
#629871 Står ju china på huskvarnas förgasare med!

Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

totte  
#629877 Frågan är inte om det är gjort i Kina eller ej. Frågan är om det är lågprisprodukter med mycket svag kvalitetskontroll och billigast möjliga material eller om det är byggt utifrån specifikationer från seriösa tillverkare.

Avatar Fallback

Re: Bränsle skador.

Avslutat-02  
#629905 De flesta delar från hva är tillverkade någon helt annanstans än i Husqvarna.

Förgasarna köps ju in i stora partier.
Asiaterna är duktiga på dessa....
I alla fall billiga...

Men alla förgasare tål ej dessa tillsatser som bensin tillverkarna häver i...

Ser ju många hemska förgasare när gräsklipparna kommer in...

Östersjön är inget i jämförelse.,

Avatar Fallback

Re: Bränsle skador.

Forestboy  
#630001 Men underligt nog så aldrig problem med 254, men 353x2 har jag fått byta bensinslagar och membran. Flera generatorer som förgasaren varit nerkletade som lim när man öppnat. Kört med 98 i alla. Nu kör jag med småmaskin bensin från mack och det börjat funka!

Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631774 En såg som gått en stund utan bränslefilter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

johan eriksson  
#631853 Det ser dock ut att vara betydligt billigare att åtgärda än den V8 med Common rail insprutning jag gjorde iordning förra vintern åt en kund, även den körs utan bränslefilter då dessa bara täpptes...

Användarvisningsbild

Re: Bränsle skador.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631859 Haha. Jo så är det.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).