Traktorer och processorer

Traktorn dog under snöröjning!

29 inlägg 9520 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629624
vinterrojarn skrev:Även om det är dyrare per liter så är det betydligt billigare än att laga maskiner stup i ett.

Jag har fortfarande inte öppnat motorn på bmarn men är nog övertygad om att det är en hel del att göra...

Blir nog en motor renoveringssats kpl med packningar, foder,kolvar.. 8800 kr exkl moms....men det blir efter att ha rivit ner den först...

Passar nog på att byta alla filter och oljor samtidigt...
Plus lite annat...så är den i bra skick igen...

Är inne på samma sak. Blir nog en helrenovering av motorn. Den har gått så himla bra genom all åren. Så jag tycker det är värt att lägga ut pengarna.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

bgl  
#629638 Du har väl kollat kylarvätskenivån?

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Avslutat-02  
#629658
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Så länge du har hävert så är det lugnt.
Men jag skulle nog tanka upp lite i tanken och tillsätta k-sprit för diesel,diesel tillsats mm för att få igång hela systemet.

Sedan när man kommer hem byta bränslefilter.

Det gjorde jag på min CAT910. Jag kan tala om att något hänt i motorn efter det. Stod med hög tomgång så att den skulle dra igång på alla cylindrar. I stället hände något i motorn. Har aldrig varit med om detta. Men nu är det en jäkla vevhus vent på den. Blir till att undersöka senare till våren vad som hänt.


Vevhusventilationen brukar väl ryka lite om man får kompression ner i vevhuset...
Kan ju även vara en eller flera dåliga kolv ringar...sitter väl en tätningsring även på dessa kolvar...

3 kolv ringar och en tätningsring..

Hade en kund med en bm 600 som spottade olja genom avgassystemet..
Det var ett ventilsäte som var löst...

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

339  
#629664 Har fått hem traktorn på gården nu! :-bd

Värmde försiktigt med gasolbrännaren runt bränslefiltret och matarpumpen. Hade ett gammalt täcke som skydd så värmen stannade kvar. Turligt nog startade den innan batteriet var slut!

Stort tack till alla för svaren!

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Avslutat-02  
#629674 Blir till att serva den med lite filter och annat innan mer körning nu då... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Bert1  
#629700 Är de filtret på slangen original?

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Agrostar  
#629702
Bert1 skrev:Är de filtret på slangen original?

Orginalt med 1 dieselfilter og 1 forfilter på desse traktorane.

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629703
vinterrojarn skrev:
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Så länge du har hävert så är det lugnt.
Men jag skulle nog tanka upp lite i tanken och tillsätta k-sprit för diesel,diesel tillsats mm för att få igång hela systemet.

Sedan när man kommer hem byta bränslefilter.

Det gjorde jag på min CAT910. Jag kan tala om att något hänt i motorn efter det. Stod med hög tomgång så att den skulle dra igång på alla cylindrar. I stället hände något i motorn. Har aldrig varit med om detta. Men nu är det en jäkla vevhus vent på den. Blir till att undersöka senare till våren vad som hänt.


Vevhusventilationen brukar väl ryka lite om man får kompression ner i vevhuset...
Kan ju även vara en eller flera dåliga kolv ringar...sitter väl en tätningsring även på dessa kolvar...

3 kolv ringar och en tätningsring..

Hade en kund med en bm 600 som spottade olja genom avgassystemet..
Det var ett ventilsäte som var löst...

Du har helt rätt om att det börjat ryka lite ur vevhusventilationen. Enda jag märkt eller tycker angående vätskorna i motor. Är att det luktar svagt av diesel i motoroljan.

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629704
bgl skrev:Du har väl kollat kylarvätskenivån?

Ja, helt normalt.

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Avslutat-02  
#629715 Om det finns en svag eller en rejäl doft av diesel i oljan, då läcker det någonstans...

Går den på alla cylindrar?
Annars är nog ett kolv ras att vänta...eller redan skett.

Det är ingen idé att köra om det luktar diesel i oljan, smörjningen nästan uteblir och skärning är att vänta... som ett brev på posten, innan det blev postnord då....

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629719
vinterrojarn skrev:Om det finns en svag eller en rejäl doft av diesel i oljan, då läcker det någonstans...

Går den på alla cylindrar?
Annars är nog ett kolv ras att vänta...eller redan skett.

Det är ingen idé att köra om det luktar diesel i oljan, smörjningen nästan uteblir och skärning är att vänta... som ett brev på posten, innan det blev postnord då....


Den står parkerad sedan det hände. Den går inte riktigt rent på alla cylindrar. Men jag har lill traktorn så jag klarar mig. Det får bli ett senare projekt, undersökning. Vad det är som har hänt med motorn.

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

Avslutat-02  
#629722 Jag har två lik som väntar på samma sak..
Motor haveri...
Min bm 650 och en valmet 415M...

Väntar på töväder bara.... 🙏

Avatar Fallback

Re: Traktorn dog under snöröjning!

tallen100  
#629727
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Om det finns en svag eller en rejäl doft av diesel i oljan, då läcker det någonstans...

Går den på alla cylindrar?
Annars är nog ett kolv ras att vänta...eller redan skett.

Det är ingen idé att köra om det luktar diesel i oljan, smörjningen nästan uteblir och skärning är att vänta... som ett brev på posten, innan det blev postnord då....


Den står parkerad sedan det hände. Den går inte riktigt rent på alla cylindrar. Men jag har lill traktorn så jag klarar mig. Det får bli ett senare projekt, undersökning. Vad det är som har hänt med motorn.

Du får nog kolla ventiler och kolvringar.

Men att det finns lite doft av diesel i motoroljan är nog ganska normalt på en gammal använd maskin, inget att bry sej om så länge inte oljenivån stiger markant eller att oljan börjar blir blaskig.
Alla delar har ju ett visst slitage...

Användarvisningsbild

Re: Traktorn dog under snöröjning!

fendt311  
#629733
tallen100 skrev:
fendt311 skrev:
vinterrojarn skrev:Om det finns en svag eller en rejäl doft av diesel i oljan, då läcker det någonstans...

Går den på alla cylindrar?
Annars är nog ett kolv ras att vänta...eller redan skett.

Det är ingen idé att köra om det luktar diesel i oljan, smörjningen nästan uteblir och skärning är att vänta... som ett brev på posten, innan det blev postnord då....


Den står parkerad sedan det hände. Den går inte riktigt rent på alla cylindrar. Men jag har lill traktorn så jag klarar mig. Det får bli ett senare projekt, undersökning. Vad det är som har hänt med motorn.

Du får nog kolla ventiler och kolvringar.

Men att det finns lite doft av diesel i motoroljan är nog ganska normalt på en gammal använd maskin, inget att bry sej om så länge inte oljenivån stiger markant eller att oljan börjar blir blaskig.
Alla delar har ju ett visst slitage...

Tror också att det är kolvringar eller ventil. Får återkomma senare när man börjat riva motorn. Men så är det med gamla maskiner. Det blir ju lite slitage med åren.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).