Avverkning (slutavverkning)

Ska det slutavverkas?

68 inlägg 15265 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

generationsskifte  
#629587
jl skrev:Eftersom det var ljust någon timme till efter skogsforum träffen idag, passade jag på att gå en runda i skogen.
Upptäckte då att grannen gjort en slutavverkning ?
Lite förvånad blev jag allt, inte många år sedan han gjorde en andra gallring.

1583536252_20200306_175641.jpg


Räknade till 42-43 årsringar, och tittar jag på den senaste laser skanningen som är gjord 2019 visar den.
382 m3sk/Ha, grundyta 37, medelhöjd 21,8 och medeldia 30.

1583536261_20200306_175733.jpg

Inte så värst grovt.

1583536274_20200306_175920.jpg

Mycket kubb blev det, dubbla rader, ligger mer längre ner.

Lite tidigt att avverka kanske?


Han hade inte problem med borrar eller stormskador i beståndet? Även om man är i behov utav pengar så ska man inte bli girig. Fast i detta fallet kanske det handlar om en kombination utav girighet och en vältalig virkesinköpare :wink:

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

Avslutat-02  
#629588 Vad stod där innan? Gran?

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

isteskog  
#629591 Var det Sveaskog som var rågranne? 😉

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jannee  
#629600 Är det en privatperson som äger skiftet, fråga denne!
Vore intressant att veta varför denne avverkat innan avverkningsmogen ålder nåtts.
Själv fick jag nej en gång (visserligen i forntiden) när jag ville göra s.k. för tidig avverkning.
Röta, granbarkborre, fel trädslag kan ursäkta denna slutavverkning, annars har även jag lite svårt att förstå hur denna avverkningsanmälan kunde bli godkänd.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

Avslutat-02  
#629611 Ser ut som gammal åkermark....
Och inte var det så stort heller....
Grot anpassat....

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629625 Lägsta slutavverkningsålder är nog precis uppnådd, ser man till höjden borde det minst vara en G34.
Och då har jag för mig LSÅ är 45 år, 42-43 år plus plant ålder.

Ägaren är en bit över 80år och vad jag vet inga barn, så det kan vara en anledning till avverkningen.
Låg en liten välta på ett par kubik med barkborre kubb, som man såg var angripet.
Och en större brevid där det stod på vält lapparna att det var barkborre kubb, men hur jag än letade i vältan hittade jag inget som såg angripet ut.

Men lite orolig blev man allt att barkborren närmar sig, har annars varit förskonad från den bara några enstaka träd som varit angripna hos mig tidigare år.

Hygget är på ca 2Ha, där var inte mycket röta och rätt mark för gran.

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629705 Den skogen hade 20 år kvar!😖

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629706 47 år lså lså på G34. Finns bara jämna steg så nästa är G36 45 år. G38 43 år

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).