Traktorn i skogen

Mf 5610

518 inlägg 171541 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#629379
hlb skrev:Har inga bilder då det bara hänt ett fåtal gånger, men tänkte senaste gången att man borde förbereda med nylatronstyrning för vajern i nosen på traktorn så dragriktningen blir mer säker. Nästa gång det händer blir det bilder.

Nja, jag vill inte önska att du ska råka ut för krångel. Då är det bättre med din goda förklaring.
Har själv funderat på möjligheten att använda kranens vinsch framåt, men tycker inte riktigt jag får till det, blir ju dock mer problematiskt för mig eftersom den är ledad vid hitchen. Men inget är omöjligt.
Senast redigerad av JohannesG tor 05 mar 2020, 22:03, redigerad totalt 1 gång.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

svampbob  
#629403
hlb skrev:Jag sätter ett brytblock lågt i Hypron och drar sedan vajern framåt under traktorn och upp med en stropp i ett kraftigt träd på backkrönet. Sedan sitter jag lugnt och kör och duttar på radiostyrningen om det slirar. Klarar väl bortåt 40 graders lutning på is, men man vill helst bara köra enstaka gånger.


Där jag har kört med skördaren så brukar jag oftast även behöva köra med skotaren. Hur skotar du ut virket om du ska uppför en isbacke med 40 graders lutning?

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

molnia  
#629405 Var det stor prisskillnad till att få med sms i lastarn också? Euro, sms och ålö typ 3? Sms är ju väldigt vanligt idag..

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

hlb  
#629442 Svampbob, du måste läsa mer noggrant. Jag skrev aldrig att backen var 40 grader, bara att jag räknade med att vinschen borde klara det. Vid skotning har jag piggkedjor om det är is. Det har hänt att jag fått dra uppifrån med Hypron. Den är ju radiostyrd. Detta är dock inte normalfallet när jag skotar.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Vardon  
#629448
molnia skrev:Var det stor prisskillnad till att få med sms i lastarn också? Euro, sms och ålö typ 3? Sms är ju väldigt vanligt idag..


Ingen aning vet inte ens om det finns längre. Ålö3/euro är inget det skyltar om,jag frågade om ålö3 hos quicke på borgeby fältdagar och fick då svaret att ålö3/euro fanns så jag nöjde mig så

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

svampbob  
#629452
hlb skrev:Svampbob, du måste läsa mer noggrant. Jag skrev aldrig att backen var 40 grader, bara att jag räknade med att vinschen borde klara det. Vid skotning har jag piggkedjor om det är is. Det har hänt att jag fått dra uppifrån med Hypron. Den är ju radiostyrd. Detta är dock inte normalfallet när jag skotar.


Jag retas lite med dig :d Jag är säker på att du lyckas skota ut det du har skördat.
Jag tror däremot att det skulle vara en övervägande risk att du överstegrar traktorn med den metoden. Momentet som vajern ger blir stort och du har lite vikt på framaxeln i en sådan brant uppförsbacke.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

JohannesG  
#629457
svampbob skrev:Jag tror däremot att det skulle vara en övervägande risk att du överstegrar traktorn med den metoden. Momentet som vajern ger blir stort och du har lite vikt på framaxeln i en sådan brant uppförsbacke.

Om vajern går genom en styrning i nosen bör den risken helt försvinna.👍

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Bert1  
#629507
Vardon skrev:
molnia skrev:Var det stor prisskillnad till att få med sms i lastarn också? Euro, sms och ålö typ 3? Sms är ju väldigt vanligt idag..


Ingen aning vet inte ens om det finns längre. Ålö3/euro är inget det skyltar om,jag frågade om ålö3 hos quicke på borgeby fältdagar och fick då svaret att ålö3/euro fanns så jag nöjde mig så


Så det går och få typ3 ännu? ja den kombinationen är nog inte vanlig men bättre än en sån adapter
Annars så tror jag inte jag har sett typ3 fäste på en Ålö sen 900 serien fanns nya där satt ju oftast eurokombiramen med alla 3 fästena

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

molnia  
#629531
Vardon skrev:
molnia skrev:Var det stor prisskillnad till att få med sms i lastarn också? Euro, sms och ålö typ 3? Sms är ju väldigt vanligt idag..


Ingen aning vet inte ens om det finns längre. Ålö3/euro är inget det skyltar om,jag frågade om ålö3 hos quicke på borgeby fältdagar och fick då svaret att ålö3/euro fanns så jag nöjde mig så

Om jag minns rätt är denna lastare från 90 tal, kanske 96?
Ålö 650. Sms, euro, ålö typ 3.
Har fått använd alla tre någon gång då man lånat redskap.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Vardon  
#629547 Enligt han jag pratade med borgeby var det den engelska marknaden som gjorde att det fortfarande finns ålö3 fäste och där kanske inte sms trima är så poppis. Nu har jag ett gammalt och ett nytt det räcker för mig.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

fendt311  
#629554
molnia skrev:
Vardon skrev:
molnia skrev:Var det stor prisskillnad till att få med sms i lastarn också? Euro, sms och ålö typ 3? Sms är ju väldigt vanligt idag..


Ingen aning vet inte ens om det finns längre. Ålö3/euro är inget det skyltar om,jag frågade om ålö3 hos quicke på borgeby fältdagar och fick då svaret att ålö3/euro fanns så jag nöjde mig så

Om jag minns rätt är denna lastare från 90 tal, kanske 96?
Ålö 650. Sms, euro, ålö typ 3.
Har fått använd alla tre någon gång då man lånat redskap.

På min ÅLÖ520 lastare är det samma fäste. Den lastaren köpte jag ny 1992.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

svampbob  
#629575
JohannesG skrev:
svampbob skrev:Jag tror däremot att det skulle vara en övervägande risk att du överstegrar traktorn med den metoden. Momentet som vajern ger blir stort och du har lite vikt på framaxeln i en sådan brant uppförsbacke.

Om vajern går genom en styrning i nosen bör den risken helt försvinna.👍


Ja annars så kan det gå så här i uppförsbacken.

https://twitter.com/holdmyale/status/12 ... 62880?s=20

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

hlb  
#629667 I sådana lägen har jag alltid bakfötterna på Hypron bara någon cm över backen för att vara på säkra sidan.

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

Vardon  
#649277 Jag köpte jj den här tråden och lär mig traktorn mer och mer. Men jag saknar Gert Farbes tyska figur från ”dessa fantastiska män i sina flygande maskiner ” som kan läsa högt och tydligt ur instruktionsboken

Dock får den jobba nycket blandat jobb nu ska den få lyfta tegel

Användarvisningsbild

Re: Mf 5610

källshult  
#649308 Du får ta bort namnet och sätta på rätt namn 😉

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).