Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 211678 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629510 Ja, det är nog rätt. Det ser lite repigt ut på bilderna, ena värre än den andra.

Finns nog risk den skär igen, mer risk om du inte putsat till det o lagt ny ring.

Jag hade nog kört lite med den medan du gör vid 346an och när den är klar, hoppat på denna.

Ett stön i taget som stenplockaren sa...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629538 Hej

346an är skuren men i övrigt i bra skick nästa som ny, en gubbe har haft den och använt den lite och sedan sålt den till en bonde som har kört den i ca 1år sedan har den skurit (troligt vis av att dekomp-ventilen lossnade) och när han lämnade den till en verkstad så ville dom inte reparera den så då låg den i två år och blev skitig.

254an startar och går bra men den behöver en renovering, men ny kolvring (eventuellt ny kolv), nya packningar och en förgasar renovering. den sista ägaren har inte varigt så noga med rengöring och sånt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629542 Jag tänker först fixa 346an och sedan 254an (det är jo kul att i alla fall ha en såg som startar även om jag inte behöver någon)

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629545 Hva 346 har ingen dekompventil..

Men det betyder inte att den inte har skurit pga tjuvluft, men ta en rejäl koll på allt annat innan du verkligen bestämmer dig.

Det är ett roligt projekt, men jag hade lagat 254:an före för det är mindre jobb och mer maskin...

Efter att ha kollat igen på kolven på 346:an så är jag övertygad om att du åker på att byta lager och packboxar i vevhuset.

Varsågod, de kommer säkert till användning.
Tog fram en skiss på en hva 346 med triobrake så du ser alla delar, och har rätt nummer på delarna.
Skickar även med en på 254:an också.

Och du, behöver du hjälp, sparka på mig så att jag vaknar... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629549 På den 346an som jag har så sitter det en dekomp-ventil på högra sidan av cylindern som var halvt ut-skruvad när jag fick den. dens kåpor är gjutna 2010 och den heter 346 XPG TrioBrake e-tech så den är nog dom senaste som tillverkats så det kan ju va lite annorlunda. den ser bra ut i övrigt, vad ska jag kolla på som kan vara fel.

Var lugn 254an ska renoveras noga 🛠️ 🛠️ 🛠️ 🌲

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629551 Jag blev tvungen att kolla på weborder..
Och visst har du rätt, den alldeles sista modellen av hva 346 hade en dekompventil...

Det är en av de dummaste idéer som någon kommit på...de går sönder väldigt ofta..

Kul att en annan fick lära sig något nytt på en fredagskväll.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629553 Bränslet...jag ser på kolven att den har gått snålt och dåligt med smörja..

Denna skissen är du ska ha.
På svänghjuls sidan är det ett vanligt skf 6202 lager.
Det går att använda på den andra sidan med.
HUSI2015_AAaa_346XP_2015-07.pdf

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629562 Vilken såg har gått snålt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629563 346:an.
Sätt i en plugg istället för dekompventilen.

Vad har 346:an gått på för bränsle?
Vad användes den till, om du vet svaret på frågorna så underlättar det .
Senast redigerad av Avslutat-02 fre 06 mar 2020, 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629565 Tack för skissen men jag har den redan det är ju bra att ha när man renoverar. jag för står inte vad du menade med lagret? hur använder jag en multimeter för att kolla om handtagsvärmen på 254an funkar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629569 Minus på jordkabeln och plus kan du kolla strömflödet med.

Verkar den inte värma?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629570 På vevaxeln sitter det två lager.

På ena sidan har du svänghjulet monterat på axeln,på den andra har du kopplingen.

På svänghjuls sidan sitter det på vevaxeln, ett SKF 6202 C3.

På den andra sidan sitter det ett liknande lager, men med en plåt eller plast tätning innanför packboxen..

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629571 Tack ja den verkar inte värma men jag gav den kanske för lite tid. vilket strömflöde ska det vara? och vad ska jag sälla in den på? jag har en multimeter men har inte använt den så mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629572 Problemet är att sågen bör jobba innan man kan känna om handtagen blir varma eller ej...

Jag skulle renovera motorn först innan jag gav mig på detta...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629573 Aha så du tipsade att om jag behöver byta dom så är det samma på båda sidor, tack

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).