Trädfällning (arborist)

Varför sågar man så?

28 inlägg 14457 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

JensSkoog  
#629404 Undrar om "th" och "anersimyra" pratar förbi varandra här, eller är jag bara dum :mrgreen:
Jag uppfattade att riktskäret som "th" berättar om är öppnare än vanligt :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629407
JensSkoog skrev:Undrar om "th" och "anersimyra" pratar förbi varandra här, eller är jag bara dum :mrgreen:
Jag uppfattade att riktskäret som "th" berättar om är öppnare än vanligt :wink:


Då är vi två Jens... :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

anersimyra  
#629427 Just, ja, mindre vinkel är förstås inte detsamma som en mindre öppning...😛 nåja, under vissa förutsättningar vill man som sagt att brytmånen brister tidigare och gör en öppning med STÖRRE vinkel än normalt.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

anersimyra  
#629467
1583487448_79995234-69a0-482a-b103-733c583eb27e.jpeg
. Vådan av ett alltför öppet riktskär.. :((

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629468 Håller du på och klyver på rot? =))

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

anersimyra  
#629469
vinterrojarn skrev:Håller du på och klyver på rot? =))

Japp, det var dagens första gran som fick ” ställa upp ” för att illustrera vad som händer med ett riktigt öppet fällskär när trädet landar på en upphöjning nära stubben.. :-bd

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629470 Man behöver ha ytterligare lite fart för att "kapa" veden också...

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629472 Nu har du bardisken klar inför nästa högstubbe...
Så är fredagen räddad... :mrgreen: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629474 Vissa gånger är det ur säkerhets synpunkt bra att ha stocken fast i stubben, dvs inte bruten brytmån. Är det då träslag som gärna vill brytas är det bra med ett tunnt högt gångjärn och öppna vinklar långt ut i segare ved som viker sig utan att brytas... Inte det som gjorts här, men kanske kan va nyttigt o veta.
Att ha den fast i stubben och väl utvalda stödben ger en säkrare upparbetning av större träd med konstiga tyngdpunkter eller kraftigt grenverk.

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629475 Man kan ha ett öppnare riktskär, men måste då ha det högre. Det blir för grunt annars när det ska kompensera för ett hinder som är framför den tilltänkta fällriktningen.

Gran är duktig på att spjälka på detta sätt, speciellt om de är lite frodvuxna...

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

axwell  
#629483 Tror inte alls att det ligger nån värdering eller klurighet bakom hur brytmånen blev.
Det råkade bara bli så, skäret sitter ju lägre på bortre sidan men med bredare brytmån.

Slarvigt eller oskickligt ? :???: :roll:

Avatar Fallback

Re: Varför sågar man så?

Avslutat-02  
#629484 Vi hoppas på slarv, för oskicklighet gör ingen glad.... :shock:

Titta igen...för båda skären ligger plant, men fällskäret är mer sågat närmst på bilden än på den bortre sidan...

Hade man valt att ha ca 2-2.5 cm högre på fällskäret ja... Men här är det minst det dubbla....

Användarvisningsbild

Re: Varför sågar man så?

AndersKar  
#629485 Kul att det blev en liten diskussion av en glad amatörs undran😊

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).