Verkstan

hydraulolja.

21 inlägg 21732 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: hydraulolja.

svempus  
#62948 vi hade bio mendo i alla maskiner utom i en 911 som vi hadde petro canada i.. märkte inte någt av att den orsaka mer slangar som gick.. men jag kände av bio mendon när man skruva me den börja typ bränas i nävarna när man bytte slang eller oljan...

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: hydraulolja.

simon  
#65494 Om ni har frågor angående oljor och dess egenskaper så finns det en firma i Stockholm som heter PETROLOGIC och drivs av en kille som heter Jan Lorenson, det han inte vet om oljor oh dess egenskaper är inte värt att veta. Han är i särklass Sveriges kunningaste inom området. Vi använder oss av honom då vi analyserar olja i stora värmepumps och kyl anläggningar. Han jobbar även mot skogsindustrin.

Användarvisningsbild

Re: hydraulolja.

Dodrenicke  
#387076 Hydraulolja hymas 474?

Avatar Fallback

Re: hydraulolja.

ÅsaNisse  
#387085 Blanda INTE mineralolja med Bio olja. Det blir skit och vid byte krävs riktig rengöring och tömning av HELA systemet. Kolvar och slangar + en sköljning med nya oljan innan fyllning för drift. Jag har sett alldeles för många skurna pumpar och ventiler där åkare lånat tippsläp och plogar av varandra med blandning av oljor som följd.

Användarvisningsbild

Re: hydraulolja.

Dodrenicke  
#387086 Nä denna maskin är det nog någon form av mineral olja i. Tänkte någon hade en manual med rekommendationer liggande

Avatar Fallback

Re: hydraulolja.

ÅsaNisse  
#387148 Bästa manual är instruktionsboken till maskinen. Har du ingen själv så finns det kanske någon i församlingen som kan ladda ner ett ex.
Kollade lite på Maskinisten.se och där finns en skötselbeskrivning för Hymas 470. Den säger att det ska vara ATF olja i maskinen. ESSO hydraulic ATF, Shell Tellus T 27, Gulf ATF Typ A.
Kan ju vara ändrat till 474, vad vet jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).