Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

12 inlägg 3971 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Orion  
#628335 Hej! Jag lånar som illustration några utsnitt ur bilder från en annan tråd om Jonsered 520 SP på Skogsforum. - Jag fräschar alltså upp en gammal Jonsered 520 SP och byter slangar. Jag har bytt bränsleslangen. Även avluftningsslangen har jag bytt. I den satt små filter som fick bytas "från utsidan" för de gick inte genom hålen i sågen. Nu har jag impulsslangen kvar. Går den att dra ut ur vevhuset? Eller sitter det en filterinsats i den också som måste monteras från insidan av vevhuset? Är det någon som vet hur man byter impulsslang så är jag tacksam för tips.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

totte  
#628373 Nej det är inget filter eller nåt annat och den sitter inte fast annat än med friktionen. Går bra att dra ut, rätt marigt att peta in en ny men det går. En bit styv, grov ståltråd inuti slangen underlättar, liksom en tång med långa spetsiga käftar. Det brukar gå hyggligt enkelt när man har förgasare och gummistosen borta, som det är på bilden. Du bör ha en slang med helt korrekt ytterdiameter. Har du en som går lätt i hålet så smörj in änden med Permatex. Det måste bli hundra procent tätt. Bör matas in ca 15 mm i hålet.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Orion  
#628403 Tack "totte" för ett fantastiskt svar som besvarade min fråga till 100 %!

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Orion  
#628877 Hej! Nu är sågen fixad. Jag lägger upp tre foton som kan vara till hjälp för andra. Det hade bränt hål på impulsslangen mot cylindern! Slangen var i sin helhet också hård och tråkig. - Hålet i vevhuset är verkligen avigt placerat! Jag följde tottes råd och trädde upp den nya slangen på en 2 mm svetstråd som jag bockade en aning i änden. Jag "vässade" gummit på smärgelskivan för att underlätta. Genom att mäta slangen på svetstråden så gick den att skjuta ned längs svetstråden i hålet och stanna när slangen var inmatad 15 mm i vevhuset.

Förgasarens gummistos är enklare att montera igen om man smörjer den med LITE O-ringsfett.

Tack för goda råd!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628888 Så här ser det ut innifrån.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

totte  
#628893 Jamen så bra då! Åter en av dessa suveräna sågar som är igång. :-bd

En sak som jag inte nämnde är att det är lätt att impulsslangen viker sig eftersom den gör en ganska tvär krök. Om det sker så händer det när sågen blir ordentligt varm så slangen mjuknar. Sågen tappar då plötsligt kraft och vill gå magert och övervarva.

Förebyggs med en spiralfjäder, antingen tunn som träs in i slangen, eller lagom grov som träs utanpå.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628912 Ofta använder jag fjädrar från kulspetspennor. Samlar på mig såna på mässor o annat, de varar inte länge sen spar jag fjädrarna.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Orion  
#629316 Tack Mange det var en bra idé. Verkställt!

Ja när förgasaren var renoverad och alla slangar bytta och nytt bränslefilter monterat så skulle sågen igång igen... H+L öppnade 1 varv. Full tank med akrylatbensin oljeblandad, tändstift bort, några droppar olja i cylinderloppet och 10 drag i startsnöret. I med tändstiftet. 3 ml bensin i rätt i insuget. 10 ORDENTLIGA drag i startsnöret var planen. Sågen startade på ryck nr 9. Sedan var det bara att trimma in L, tomgång och H.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

totte  
#629340 Bra det :-bd !

Du har väl 8 kuggars drev på den? Går åt för att ta vara på det fina vridmomentet och kompensera för att toppvarvet inte är så högt som på de sedvanliga "gallskrikorna".

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629381 Då brummar den! Härligt.
Ta det lite nätt o dra utan stift, se till att spolen är jordad annars finns det risk den skadas.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Anlys  
#701013 Tack! Infon i denna tråd var precis vad jag letade efter.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP - Impulsslang hur sitter den fast?

Persson73  
#834330 Hej, Väcker en gammal tråd, du kanske har svaret jag letar efter, Har en Shil MS210 som har liknande problem, startar okey men dör vid belastning efter den blivit "lite varm". Gjort rent förgasaren och försökt justera lågfart etc.
Har beställt nya mambran och packningar till förgasaren (inte kommit än), bytt soppa/matarslang från tanken, tändstift, soppafilter samt tändspole.
Nu till min fråga. Min impulsslang har ingen anslutning till förgasaren, behöver den inte anslutas till "nåt"? Kommer bara ut ur vevhuset....
Har gått bra i pappas ägo i många år men börjat strula nu. (Kör Aspen och har "allltid" gjorts)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).