Traktorer och processorer

Ursus 914 i skogen

152 inlägg 46431 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#619667 Nisula 150E Video.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#629078 Arbro video. Filmad tidigare i vinterm, hade svårigheter att göra en link till Members video, men här kommer den hoppas. :arrow:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#629079 ...

Risskotning

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629122 Varför har du lyftcylinder upp o ned?

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#629125 Det måste du fråga om Kesla. :lol:
Ventilen sitter i kranen, slangen kommer neråt allså.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629179 Jag har en patu 600 som jag hängt en arbo 350 i!😊

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#629239 Ja, följer din Arbo tråd med.👍
Fint att vi är så många som har Arbro 🤗 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629249 Har du längdmätning och diameter mätning på arbon ? Isåfall hur exakt tycker du det är?

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#629267 Nej, min mätar vid matning.
Aldrig gör två lika...
Kvistning och matnig funkar bettre om tiden Delay2 är tillräcktlig lång. Dvs öppnar hållgripen rejält, men det gör att stammen glider för att den svarta "hållkniv" bakom kvistknivarna glider. Samt varje gång hållgripen stängdes, fuskar den mer än med kortare tid ( hållgrip närmare hela tiden).

Samt diametern har aldrig funkat. Pulsgivaren hinner inte räckna vid öppning, visar mer efter varje öppning.
Helt omöjligt att göra direkt sågtimmerkvalitet. Jag gör rejält överlånga och kapar i lanssen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629294 Jo samma här, får kapa sågstock med motorsåg. Har funderat skaffa mäthjul, men då skall datorn till fabrik och programeras. Om det sen blir exaktare..🤔
Diameter mätningen får jag inte kalibrerad. Tror man måst vrida på mätdonet manuellt för att få rätt minimi mått. Nu när min grip är stängd visar den 10cm men visar rätt diameter uppåt. Kollat att stocken är 17cm som display visar..

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629302 Om kablarna är ok till pulsräknaren för diametern borde det fungera om själva pulsräknaren är ok.
Vet att jag bytte på min när den strulade på min förra.
Att diametern ändrar sig efterhand i helt stängt läge tyder nog på pulsräknaren men kolla kablarna med.
Bytte till mäthjul på min efter fått kubb vrakad pga många var för korta och efter de har de inte varit ett problem.

Nuvarande har Arbromat som mätsystem och de tog sin tid att bli vän med det men nu tycker jag nog att fördelarna uppväger nackdelarna

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629335 Går ju att vrida på diametergivaren när man öppnar insexbulrarna, men har det nån betydelse när man monterar tillbaks om den blir i annat läge än den var förut?🤔

Användarvisningsbild

Re: Ursus 914 i skogen

HannuRöj  
#629344 Tror den helt enkelt räknar pulsar uppåt och neråt. Är ingen skilnad om du vrider hela pakettet.
Här kommer bruksanvisningen på finska:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

Forestboy  
#629356 Okej, blev bara inte klok senast jag testade..

Avatar Fallback

Re: Ursus 914 i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629363
HannuRöj skrev:Tror den helt enkelt räknar pulsar uppåt och neråt. Är ingen skilnad om du vrider hela pakettet.
Här kommer bruksanvisningen på finska:

De har du rätt i, de finns dom som har inbyggt nollpunktsläge men de här har de inte.
Denna har + o - till matning och 2 till pulståget där de kommer + puls som överlappar varandra just för att den ska kunna räkna upp o ner.
Har du bara en puls vet inte räknaren om de är upp eller ner den ska räkna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).