Verkstan

Monsun Tison HV09

23 inlägg 12371 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Monsun Tison HV09

gustav9797  
#629333 Söker dokumentation till Monsun Tison ventilpaket HV09.
Det finns en mycket bra och utförlig PDF till HV07 här https://drive.google.com/file/d/0BwccLk ... 1LdjA/view , borde finnas samma till HV09!

Nästa fråga
Om man har ett HV09 i basutförande med EHC pilotventiler och konstanttryck och vill bygga om till avlastat konstanttryck, hur gör man då? Är det möjligt? (Felbyggd hydraulik i maskin)

Så här är det byggt:
Vickers variabel axialkolvpump med LS-kontroller, lurad med tryck från tryckutgång till LS-ingång via elventiler
3st ventilpaket parallelkopplade.
HV09 7 sektioner till kranfunktioner och diverse.
HV09 2 sektioner till hydrostatdrift och boggilyft, får servotryck från en tryckreduceringsventil
FMG 740 skördaraggregat med HV09

Känns som en djungel att få detta vettigt. Pumpen aktiveras med en knapp i hytten och går ganska tungt. Den borde få signal när funktioner påverkas kan man tycka, men så är det inte gjort.

Tack


Senast redigerad av gustav9797 tor 19 mar 2020, 16:21, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

bgsentr  
#629954 Ställ frågan i facebook-gruppen Skogmaskinsnostalgi!
Där finns garanterat kunskap och tillgång till dokumentation👌

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#630910 Angående HV09 så har jag har lagt upp det jag hade som pdf på Skogsforums bibliotek. Det skall granskas först innan någon kan ladda ner det. Men det innehåller nog det mesta du vill veta. Hoppas jag.

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

gustav9797  
#631066 Tackar! 👍 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#631158 Jag bifogar här filen om HV09.
(2.99 MiB) Nerladdad 739 gånger

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#632393 Finns det intresse kan jag scanna in och lägga ut mer om Monsun-Tison. Har en kurspärm. Bifogar innehållsförteckning.

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

gustav9797  
#632395 Tack för hjälp och dokumentation.
Verkar som att man måste byta gavel för att få utgång till avlastat konstanttryck?
LS finns inte i HV09 vad jag förstår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#632401 Jodå.

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

gustav9797  
#632402 Jaha, men då är det fler saker som skiljer i ventilpaketet?
Misstänker att det är ett vanligt konstantflödestyp som man flyttat slangarna på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#632763 Bifogar ett kapitel till. Inledningen är riktigt grundläggande men det blir mer avancerat allt eftersom.
(636.4 KiB) Nerladdad 241 gånger

Användarvisningsbild

Re: Monsun Tison HV09

Kse  
#632770 Nu finns HV09 upplagd i skogsbiblioteket, ursäkta att vi var lite sega med att granska och godkänna. :oops:


Monsun-Tison Riktningsventil HV09

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Brorsan  
#632775
Palakangas skrev:Finns det intresse kan jag scanna in och lägga ut mer om Monsun-Tison. Har en kurspärm. Bifogar innehållsförteckning.


Det är klart att det finns intresse!!

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#632776
Brorsan skrev:
Palakangas skrev:Finns det intresse kan jag scanna in och lägga ut mer om Monsun-Tison. Har en kurspärm. Bifogar innehållsförteckning.


Det är klart att det finns intresse!!

Men då scannar jag vidare. Lämplig sysselsättning med ena handleden i gips. Lägger ut det här så kan moderatorer ta det vidare till skogsbiblioteket. De kan lägga in rubbet så blir det lättare att hitta senare.

Användarvisningsbild

Re: Monsun Tison HV09

Kse  
#632793
Palakangas skrev:
Brorsan skrev:
Palakangas skrev:Finns det intresse kan jag scanna in och lägga ut mer om Monsun-Tison. Har en kurspärm. Bifogar innehållsförteckning.


Det är klart att det finns intresse!!

Men då scannar jag vidare. Lämplig sysselsättning med ena handleden i gips. Lägger ut det här så kan moderatorer ta det vidare till skogsbiblioteket. De kan lägga in rubbet så blir det lättare att hitta senare.


Ladda upp i Skogsbiblioteket direkt, inte i trådarna.

Avatar Fallback

Re: Monsun Tison HV09

Palakangas  
#632794 Okej, jag gör så hädanefter. Men påvisar i trådarna att det finns där. Bra😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).