Avverkning (slutavverkning)

Rotstop!?!?

3 inlägg 3224 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotstop!?!?

röjarn  
#26739 Jag har alltid vinteravverkat men nu när vintrarna inte är riktiga vintrar så kommer vi att prova sommaravverkning, någon som har erfarenhet av det och hur det fungerar med stubbbehandling såsom rotstop och finns de andra metoder... kan man använda rotstop eller något annat vid manuellhuggning??



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27236 Har du inte röta i markerna så gör allt du kan för att slippa eländet.
Sno frugans blomdusch å spruta pergamentsvamp på stubbarna med den om inte annat..

Fällde igår omkull en gran, 50 cm i bh, i ett drabbat bestånd. Blev saligt lycklig när stubben visade sig vara helfrisk.
Så mycken virke det blev.....

Fällde en lika grov gran max tio meter bort för några dar sen, fyra meter rotstock skänkte jag till polarn. Han tyckte det dög till ved.....

Användarvisningsbild

Re: Rotstop!?!?

Pidden  
#62933 När jag var på sveaskog och vi gick och fällde ut i mellanzonerna på sommarn så hade vi liksom en sportdrycksflaska (1L) fylld med Rotstop som vi sprutade stubbarna med! :-B Flaskan fästen i bältet istället för något av hölstren, Det är väl det jag kan tipsa om, Annars är det väl 25 liters ryggspruta som gäller. :-? :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).