Motorsåg och handhållet

Williamms motorsågsrenoveringar

2933 inlägg 211765 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629205 Gratis?
Va fan...det var då en väldig tur...jag brukar få byta åt mig sågar...

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

totte  
#629211 När det gäller cylindern så är det ofta så att det man tror är repor är aluminiumrester från kolven som sitter som ränder. Är riktiga repor ovanför portarnas underkant, så kromskiktet är genombrutet, då är den kass. Aluresterna kan slipas eller honas bort. Diametern ändras inte, man honar tills kromskiktet är rent och det går inte bort, kromet är så hårt så stenarna biter inte på det om man inte kör fruktansvärt hårt och länge.

Gamla tiders gjutjärnscylindrar honar man däremot bort material så de blir större och kan kräva överdimensionskolv.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629300 Hej

Nja jag köpte 254an för en tusing och pappa fik ja han som hade 346an en flaska wisky men jag fick också en 234 som startade, men jag behöver hjälp att ställa in förgasaren.

Tack för din förklaring angående honing @totte nu vet jag hur jag skal gå till väga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629305 Du kan ta lite smärjelduk o ta bort aluminium rester och få rent. Den tar inte Nikasil beläggning.
Honingsverktyg kan göra skador i portarna om man är lite ovan/oförsiktig.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629357 Vilket korn ska det vara på duken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629380 Jag har 150, 180 och 300 efter behov.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629386 Nikasilen är ofta 0,08-0,1mm tjock. Händer nåt som drat repor så pass att det går igenom är det kört. Under detta är cylindern som oftast är nästan ren aluminium.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629490 Är det någon risk för nikasilen om man tar smärjel duk? ska man tänka på något särstlt när man slipar? Jag har 200 &300 duk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629492 Nä, det är ingen större risk. Ser du skador är de inte från slipduk utan från skärning. Jag har testat en hel del och det ska rätt mycket till o göra åverkan på beläggningen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629493 Hej

Nu startar 254an och går bra men den vibrerar ganska mycket ska det vara så eller ska jag byta vibrationsdämparna?
1583501215__mg_9343.jpg
1583501220__mg_9342.jpg

Jag undrar också om man ska ta och byta alla packningar (vevhus, packboks, och förgasarmembran).
jag kan inte få tag på skruv en till kastskyddet vet någon var jag ska leta.

1583501209__mg_9349.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629496 Den dämparen är slut.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Williamm  
#629498 Jag gissade det, då byter jag dom hur många dämpare är det? (det kanske sitter någon som jag inte ser)

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629501 2 främre 2 bakre.
2 stödkuddar strax bakom svänghjulet.

Ska du renovera sågen totalt så skulle jag ta isär den och byta det mesta, annars skulle jag byta kolven och se hur den går...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629508 Det var väl 346 som skurit?
254:an är vl ok?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till femtonårsdagen

Avslutat-02  
#629509 Nja kolla på första sidan...det ser då ut som om repor finns även på den....

Skulle nog kolla upp mera innan jag satsade...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).