Motorsåg och handhållet

Rengöring av såg, tips?

21 inlägg 5486 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rengöring av såg, tips?

lundqvist.r  
#629257 Ska man rengöra ex en såg så är ju tryckluft en välsignelse. Men ibland känns det som om det vore bra att spraya på något rengöringsmedel också. Någon som gör det? Vad kör ni då med för soppa?

På samma tema: rengöra förgasare, hur gör ni? Går det att använda tryckluft eller riskerar man att spräcka membran då?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Rengöring av såg, tips?

Avslutat-02  
#629260 Diesel, tryckluft, avfettning, kraft rengöring..

Var försiktig med tryckluft i förgasaren, man kan spräcka membran.

Annars bromsrengöring eller ultraljuds tvätt...

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629263 Tänk på hur du blåser så du blåser bort skit och inte trycker det längre in bara.

Vanlig bensin tar bra också. kan ta för mycket på vissa plaster/gummi.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av såg, tips?

bgl  
#629265 ORGON har ett rengörningmedel för bl.a. skogsbruk som heter MX14, säljs i vissa välsorterade motorsågsbutiker och på nätet av NIMAAB.
Har använt det i många år, luktar inte, klarar det mesta, inte bara i verkstan utan även duschrummet blir rent och fräscht.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

totte  
#629281 Hett vatten och tvättmedel eller såpa är inte så dumt på sånt som tål att blötläggas.

T-sprit löser till viss del harts och kåda.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

HannuRöj  
#629411 Fråga. Borde jag köpa en ultraljudtvätt.🤔?
Jag har nu två förgasaren som venttar i verkstan, boda har samma fel, händer ingenting när jag vrider H -skruven. Justering är begränsat, alltså kan inte ta lös skruvarna. Men hur är det med ultraljud, om endast membran är lös. Hittar kavitation sitt väg till kanalerna?
Eller är det större skruvmejsel och mer kraft?
Eller någon mystisk vätska som heter ...öhöm :-b Carburator Cleaner?

Tips. Finns smuts som kan tvättas med kallvatten. Röjsågklinga i sommartiden. Sammt stocksågklinga.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av såg, tips?

Avslutat-02  
#629415 Det går lika bra med ättiks sprit och vatten.
Koka förgasaren i kastrull...

Men det är aldrig fel med en ultraljuds tvätt..
Man kan ju tvätta annat också... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

HannuRöj  
#629419 Tack! Bra tips.
Den är den 345FRn som vi disuterade i Dagens service. Och den annan är en MS250 (om jag minns rätt, ngn hobbymodell) Tvåtaktsolja, tror...
Ja, det är sannt. Går att tvätta nästan vad som hellst. :-bd

Avatar Fallback

Re: Rengöring av såg, tips?

Avslutat-02  
#629423 Tips:

För det är väl kapslarna du menar på förgasaren och inte plasthylsorna?

Kapslarna trycker man in sedan skruvar man, det finns en speciell mejsel åt detta..
Lägg en mejsel på kapseln och skruva ur skruven. Går bra att skruva tillbaka utan kapseln... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

HannuRöj  
#629432 Där kanske har varit ngn kapsel på, nu syns skruv och går att justera med vanlig mejsel, men inte så mycket. Är någon som begränser.
Valbro i Stihlen är med svarta plasthylona. Tänkte bryta den liten visare vid skruven.

Boda starttade med ny alkylat, bra faktiskt. Jag körde ganska långt, puppade gas, samtidigt skruvade, men ingen skilnad blev.

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

HannuRöj  
#629433 Där kanske har varit ngn kapsel på, nu syns skruv och går att justera med vanlig mejsel, men inte så mycket. Är någon som begränser.
Valbro i Stihlen är med svarta plasthylona. Tänkte bryta den liten visare vid skruven.

Boda starttade med ny alkylat, bra faktiskt. Jag körde ganska långt, puppade gas, samtidigt skruvade, men ingen skilnad blev.

Avatar Fallback

Re: Rengöring av såg, tips?

Avslutat-02  
#629436 Nummer 9... är det som begränsar...

1583445615_screenshot_20200305-225850.png

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

HannuRöj  
#629437 Tack!
Rätta bild. Återkommer...
Jag har ju fyra ben 🤕 men hoppas nästa veckan...

Avatar Fallback

Re: Rengöring av såg, tips?

Avslutat-02  
#629438 Huvudsaken är att du ej är som en groda utan ben..... hopp-lös... :lol: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Rengöring av såg, tips?

anersimyra  
#629446 Kör man sthil så är det på sin plats att lossa plastskyddet som täcker kastskyddsmekanismen och rengöra med jämna mellanrum.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).