Öppna kategorin

Markavtal gångväg....

30 inlägg 6027 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markavtal gångväg....

Rättselarn  
#629173 Om gångvägen är på din mark och utanför järnvägsfastigheten så har Trafikverket inte något med det att göra utan det är en affär mellan dig och föreningen.
En gångväg som inte kräver något egentligt byggande behöver inte vad jag vet några tillstånd heller. Om det är en riktig vägförening med ett organisationsnummer så kan ni skriva ett enkelt och tydligt nyttjanderättsavtal på den tid ni kommer överens om (maximalt 50 år är tillåtet).
Sedan kan det vara så att föreningen inte har tillåtelse i sina stadgar att teckna avtal för något utanför själva vägen, men det är ju inte heller ditt bekymmer.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629174 Den kommer hamna inom det område som Banverket brukar röja vart 5 år.

När de trädsäkrade för ca 10 år sedan...
Så tog de 20 meter ifrån mitten på spåret och ut... Ca 3 meter innanför kommer denna vägen att hamna.

Det som stör mig är just att ordförande inte vill ha med Banverket från början...
Så man inte får en anmälan i brevlådan...

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

alias  
#629177
Rättselarn skrev:Om gångvägen är på din mark och utanför järnvägsfastigheten så har Trafikverket inte något med det att göra utan det är en affär mellan dig och föreningen.
En gångväg som inte kräver något egentligt byggande behöver inte vad jag vet några tillstånd heller. Om det är en riktig vägförening med ett organisationsnummer så kan ni skriva ett enkelt och tydligt nyttjanderättsavtal på den tid ni kommer överens om (maximalt 50 år är tillåtet).
Sedan kan det vara så att föreningen inte har tillåtelse i sina stadgar att teckna avtal för något utanför själva vägen, men det är ju inte heller ditt bekymmer.


Risken med äldre järnvägsfastigheter är bl.a. att det oftast är exploaterade gränser istället för tillkomna via fastighetsbildning, varför det väldigt sällan finns några gränsmarkeringar i terrängen. Ofta hittar man endast rester av hemdjursstängsel, och dessa har mig veterligen ingen juridisk verkan. Med andra ord svårt att veta järnvägsfastighetens utbredning.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

alias  
#629180
vinterrojarn skrev:Den kommer hamna inom det område som Banverket brukar röja vart 5 år.

När de trädsäkrade för ca 10 år sedan...
Så tog de 20 meter ifrån mitten på spåret och ut... Ca 3 meter innanför kommer denna vägen att hamna.

Det som stör mig är just att ordförande inte vill ha med Banverket från början...
Så man inte får en anmälan i brevlådan...


Sannolikt är inte järnvägsfastighetens bredd 20 meter från spårmitt, om det inte är långa slänter p.g.a. höjdskillnader eller dyl. utan bara ett trädsäkringsservitut som belastar intilliggande fastigheter.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629184 Nä deras fastighet är strax nedanför vallen.
Men vågar man ändå lämna godkännande för detta, när det ändå är inom deras område där de fällt träd för att "freda"...?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markavtal gångväg....

Rättselarn  
#629185 Ett servitut gäller endast för det som är upptaget i beslutet. Allt annat är fritt för fastighetsägaren att disponera så länge man inte hindrar servitutet. En gångväg innebär mindre röjning för järnvägen och kan därför inte vara några problem.

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

alias  
#629186
vinterrojarn skrev:Nä deras fastighet är strax nedanför vallen.
Men vågar man ändå lämna godkännande för detta, när det ändå är inom deras område där de fällt träd för att "freda"...?


Du kan ju kolla med Lantmäteriet exakt vad TRV har för rättigheter som belastar din fastighet, men i normalfallet så ger det dem endast rätten att hålla ner trädhöjden till ca 2 m ovan rälsen (om jag inte missminner mig).

Edit: Rättselarn hann före.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629189 Hmm ja så kan det vara..
Jag ska nog ändå ringa och höra för jag blir inte klok av att "undvika" att underrätta en myndighet om detta ärende även om de har allt att vinna själv på detta.

År 1985 blev alla inblandade lovade en gångtunnel men ännu har inget hänt..

Hela vägen som vägföreningen uppkom av, är min fastighets fel, då vi har åkrar som Banverket blev tvungna att anlägga väg till när övergångar stängdes... Då valde man att tillfälligt tillåta sommargäster att gå på denna stigen som jag vill ha bort...
Och som inte finns i avtal.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629190
alias skrev:
vinterrojarn skrev:Nä deras fastighet är strax nedanför vallen.
Men vågar man ändå lämna godkännande för detta, när det ändå är inom deras område där de fällt träd för att "freda"...?


Du kan ju kolla med Lantmäteriet exakt vad TRV har för rättigheter som belastar din fastighet, men i normalfallet så ger det dem endast rätten att hålla ner trädhöjden till ca 2 m ovan rälsen (om jag inte missminner mig).

Edit: Rättselarn hann före.

MVH
Alias


Ja vi får hoppas det... :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markavtal gångväg....

Inglorius  
#629387
vinterrojarn skrev:Nä deras fastighet är strax nedanför vallen.
Men vågar man ändå lämna godkännande för detta, när det ändå är inom deras område där de fällt träd för att "freda"...?

Men det är väl Banverkets område dit dom röjer eller trädsäkrar 🤔
Om inte så är det väl din mark och då är del väl upp till dig 🤔

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629390 Nä Banverkets mark sträcker sig inte dit, men de har ju lite att säga till om, om vad som får vistas inom säkerhetsområdet intill banvallen...

Finns en plan som för 40 år sedan gällde en gångtunnel men det har ej blivit av...

Så jag undrar om Banverket är så glada över att betala för extra stängsel...

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Tosca  
#629394 Stängsel är betydligt billigare än tunnel.

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629397 Ja det är väl därför som de väntat i 40 år... :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629465 Fick svar idag...
Man får ej anlägga gångvägar inom säkerhetsområdet, från banvallen och ut...
De har rätt att ha en säkerhets zon på 20 meter från spår mitt....

Så där kan föreningen glömma detta.
Vidare så finns inget servitut på varken gångstig eller annat som ska passera järnvägen... \:d/ \:d/

Banverket och jag ska kolla över detta med överfarten som det är idag för att komma till våra åkrar.. det är enbart därför som denna övergång finns kvar, för att leda djur över järnvägen....

Allt står i papper på lantmäteriet...

Tror jag ber om att få den bort grävd... :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#631959 Uppdatering..

Trafikverket var ut idag och kollade..
De vill sätta upp stängsel omedelbart.
Och sedan så läggs ett beslut fram att gräva bort gångstigen och övergången så snart som möjligt...

Då inget servitut finns.
Han skulle vidare meddela ordförande om att ett lagbrott höll på att ske om de hade fortskridit med sina tankar...

:-bd

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).