Öppna kategorin

Markavtal gångväg....

30 inlägg 6023 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629052 Har idag inget servitut eller avtal för en gångstig,men en vägförening vill ha en gång väg över min mark, mellan åker och järnväg...

Jag vill ha ett avtal på ca 20 år med samma summa som jag betalar till föreningen per år...
Runt 400 kr...

Ordförande vill dock inte ens fråga Banverket om lov att anlägga en stig/väg inom 20 meter från mitten av rälsen..
Det är dike och en rejäl uppförsbacke till banvallen men ändå...

Tycker detta känns väldigt osäkert och funderar på vad som ska kunna hända om Banverket säger ifrån i efterhand...?

Jag är den som blir av med både lite skog och åkermark...och föreningen tar summan att anlägga detta...

Är det någon som har synpunkter som kan hjälpa?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

isteskog  
#629085 Är stigen menad att gående och cyklande ska få använda den?

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629087 Jag antar att du har stenkoll på gränsen mot trafikverkets fastighet och att det verkligen är på din mark?

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629118
isteskog skrev:Är stigen menad att gående och cyklande ska få använda den?


Endast gående.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629119
busholle skrev:Jag antar att du har stenkoll på gränsen mot trafikverkets fastighet och att det verkligen är på din mark?

Ohh ja utan problem...

Frågan är bara hur långt upp emot banvallen det är acceptabelt att lägga vägen, för ordförande vill inte fråga först och jag vill inte ha problem med polis och Banverket....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markavtal gångväg....

fendt311  
#629123 Låter som ett skämt. Har väl aldrig hört talas om en ordförande som beter sig så. Är ju inte ens lönt att diskuteras.

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

isteskog  
#629131
vinterrojarn skrev:
isteskog skrev:Är stigen menad att gående och cyklande ska få använda den?


Endast gående.

Räcker väl att man kan gå i täktkanten? Ska man behöva krångla till det med servitut? Allemansrätten ger folk rätten att ta "väg" över annans mark om det inte är tomt eller växande gröda. :???:

Användarvisningsbild

Re: Markavtal gångväg....

totte  
#629136
isteskog skrev:
vinterrojarn skrev:
isteskog skrev:Är stigen menad att gående och cyklande ska få använda den?


Endast gående.

Räcker väl att man kan gå i täktkanten? Ska man behöva krångla till det med servitut? Allemansrätten ger folk rätten att ta "väg" över annans mark om det inte är tomt eller växande gröda. :???:


Fast det låter ju här som det handlar om att anlägga en gångväg, inte bara att trampa upp en stig och då är det inte en allemansrättsfråga. Nån form av avtal bör det nog vara.

Användarvisningsbild

Re: Markavtal gångväg....

Vardon  
#629142 Tror inte det är så enkelt att säga ett avstånd då det beror på. Hur ser nanvallen ut, finns det risk för spårspring vad finns på andra sidan. Antingen ser de sträckan som säker och bryr sig inte typ 5 m utanför närmast räl. Alternativ behöver de göra en riskanalys vad ökad gångtrafik kan medföra.

Men är det inte bara att ni skriver i avtalet att de står för alla tillstånd etc och att det inte får inskränka på jordbruket om du ska gödsla.

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629155
fendt311 skrev:Låter som ett skämt. Har väl aldrig hört talas om en ordförande som beter sig så. Är ju inte ens lönt att diskuteras.


Avstå då för sanning är det tyvärr.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629156
isteskog skrev:
vinterrojarn skrev:
isteskog skrev:Är stigen menad att gående och cyklande ska få använda den?


Endast gående.

Räcker väl att man kan gå i täktkanten? Ska man behöva krångla till det med servitut? Allemansrätten ger folk rätten att ta "väg" över annans mark om det inte är tomt eller växande gröda. :???:


Tillåter ej annat än avtal på min mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629158 Fast det låter ju här som det handlar om att anlägga en gångväg, inte bara att trampa upp en stig och då är det inte en allemansrättsfråga. Nån form av avtal bör det nog vara.[/quote]

Du har fattat rätt Totte.. :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

isteskog  
#629159 Om jag inte missminner mig så är det väl för att få ihop en stig mellan en vändplan och en väg? Tycker det skulle räcka med att folk kan gå i täktkanten. Jag skulle då inte vilja ha något sådant servitut! Det lär ju knappast bli någon folkvandring där även om det skulle bli en gångväg .... 😉

Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629161
Vardon skrev:Tror inte det är så enkelt att säga ett avstånd då det beror på. Hur ser nanvallen ut, finns det risk för spårspring vad finns på andra sidan. Antingen ser de sträckan som säker och bryr sig inte typ 5 m utanför närmast räl. Alternativ behöver de göra en riskanalys vad ökad gångtrafik kan medföra.

Men är det inte bara att ni skriver i avtalet att de står för alla tillstånd etc och att det inte får inskränka på jordbruket om du ska gödsla.


Jag vill ha allt på papper så att jag har mitt på det torra...

Ska fota imorgon...

   TS
Avatar Fallback

Re: Markavtal gångväg....

Avslutat-02  
#629165
isteskog skrev:Om jag inte missminner mig så är det väl för att få ihop en stig mellan en vändplan och en väg? Tycker det skulle räcka med att folk kan gå i täktkanten. Jag skulle då inte vilja ha något sådant servitut! Det lär ju knappast bli någon folkvandring där även om det skulle bli en gångväg .... 😉


Du får se på bilderna.
Men du har delvis rätt, problemet är att de delar en åker just nu med en stig man ej har rätt till pga en bonde som lät den vara... 😡 när han plöjde....

Jag vill ha den efter banvallen och sedan upp i en skogsdunge innan den kommer fram till vägen...
Blir ca 50 meter av åkerns längd som blir lidande och ca 2 meter närmast diket... sörjer inte det när jag ska slå..
Skönt att slippa banvallens sly i åkern...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).