Skogsnyheter

Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

29 inlägg 6199 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Avslutat-02  
#628999 Spelar ingen roll om de har tillåtelse att bygga eller ej, frågan handlade om att avverka.

Och där har de rätt, på frågan om att söka bygglov och börja bygga återstår.

Miljörörelsen ville stoppa en legal avverkning på privat mark...de ska ej tillåtas, den privata marken och dess öde är enbart upp till ägaren/ägarna att avgöra.

Leka med andras egendom de får de ta med staten isåfall.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

rejser  
#629013 Jag blir mer och mer skeptisk till om man verkligen ska se skog som privat egendom då den är så viktig i många avseenden för hela samhället.
Men visst, i Tyskland har dom ju inte allemansrätten så rekreation och historia förutom miljö tar väl inte hänsyn till

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Avslutat-02  
#629017 Så då är alltså jordbruksmark allas? Och grödan som växer där?

Varför då ha krav på att en enskild person ska plantera ny skog? Det ska väl alla isåfall betala för och hjälpa till med...

Nä skogen är enskild egendom och den ska så förbli, däremot bör allemansrätten ses över och tydligt begränsas... äganderätten stärkas så att det är fritt för markägaren att agera efter behag och staten ska sköta sitt.


Staten gör stora pengar på skogsbruket, inte tvärtom..
Men ändå så ska alltså inte den som äger sin mark få göra just det,,,,äga sin mark..

Spannmål är ju en av de viktigaste grödorna vi odlar, men eftersom så många är beroende av dessa grödor i samhället så ska inte bonden få betalt...det ska ej vara fritt om bonden säljer till lokal kvarn eller kungsörnen...

Helt otroligt, skithus papper vill man ha och betalt för levererat virke...men när andra vill ha betalt eller bruka sin egendom utan att bli nedtryckt då är det fel....

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

rejser  
#629033 Jag säger inte att det är allas utan att man har ett ansvar som kanske är större än egenintresse.

Jag gillar ju floskler och är socialliberal. Är man stark kan man ju använda styrkan till att göra gott på egna premisser.

Håller man på sin skog så stiger ju dessutom priserna ;)

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Avslutat-02  
#629037 Det håller jag inte med om alls, oavsett om du sköter skogen eller inte så är prisbilden konstant låg.

Det enda som du tjänar på är hur mycket kubik du kan få fram per ha jämfört med att inte sköta skogen alls.

Men att den enskilde skogsägaren skulle vara en del av något större än just sitt egna brukande eller ägande är jag inte heller överens om,

för den enskilde skogsägaren ska enbart se till sitt eget först. Annars hotar mörka krafter med miljömål som är så höga att det inte går att leva upp till, och staten i sin iver om att alltid bejaka miljörörelsens åsikter dräglar över skogen och lägger dödens myndighets hand över ägandet och brukandet.

Vi skogsägare idag lever under en regering som hotar allas rätt att äga och sköta skog.
Staten har myndigheter som är fullproppade med tjänstemän som agerar efter miljörörelsens agenda och enskilda tjänstemäns värderingar.
Detta är farligt för den enskilde skogsägaren och ligger till grund för att inte ska eller bör lämna miljöhänsyn alls.

Det är för farligt helt enkelt.

Skogsstyrelsen har spelat ut sin roll som stöttande och kontrollerande myndighet, den är nu bara en förlängning av miljörörelsen och leds av en herre med agenda att endast bidka och lyda den massan som skriker om miljö och värdegrund, det har inget med vad den myndigheten ska göra om dagarna.

Svenska myndigheter försöker likt organ under Sovjetunionen att skrämma skogsägarna till lydnad och att bedriva övervakning på enskild skogsfastighet..

Detta bör och ska omedelbart upphöra, då all övervakning kränker den enskilda individens rättigheter om inte den enskilde individen har begått ett lagbrott som kan ge fängelse, men det är isåfall polisens sak att agera inte en hetsig myndighet med storhetsvansinne.

SS har som främsta mål nu under Sossarna att skaka fram mer virke, alltså kontrollera hur mycket folk har som går att avverka, medans under MP så ska de helst beslagta all skogsmark som det går.

Vi går emot sämre tider och statskassan sinar under denna regering...
Andra yttre krafter hotar att vilja lägga sig i vårt brukande, ja naturligtvis vi har en svag regering med en ännu svagare ledare.

Det som nu händer i Tyskland ska vi alla följa, för där talar nu en domstol om att en skogsägare har rätt att avverka trots att man påstår sig ha hittat både det ena och det andra, inte som här där myndigheter låser skogen och miljöåklagare sitter i knä på MP och miljörörelsen och därför lägger döda handen på skogen.

Nä där går arbeten och skatteintäkter före lekstuga på annans mark och egendom.
Där är det lagen som styr och inte enskilda tjänstemäns värderingar eller åsikter.

Detta är bara att suga i sig på åklagar sidorna och sedan agera efter lagboken och inte efter några likes på Facebook...

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Hema  
#629153 300ha? Det kan väl knappast bara vara för batteritillverkning som de köpt den marken. I mina ögon är det även kommande biltillverkning.

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Vedproducent  
#629157
Hema skrev:300ha? Det kan väl knappast bara vara för batteritillverkning som de köpt den marken. I mina ögon är det även kommande biltillverkning.

Ja bil och batterifabrik ska det bli

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Vedproducent  
#629162 Model Y räknar man med ska produceras här och fabriken ska vara klar slutet 2021

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

JörgenO  
#629164 Jag tror nog det kan vara för enbart en batterifabrik. Det är inga blygsamma anläggningar det där.
https://www.tesla.com/sv_SE/gigafactory
EU överlag är intresserade att ha batteritillverkning här då man anser att batterier är viktiga delar i framtidens bilindustri och vill inte bli beroende av USA eller Kina.
Hur går det för Northvolt i Luleå? Hur stor skall den fabriken bli? Nån som vet?

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Vedproducent  
#629167 Här kommer mer fakta om Teslas bil och batterifabrik. En halv miljon bilar tex ska produceras här.
https://www.nyteknik.se/elbilar/sa-mang ... ut-6981666

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

axwell  
#629187
JörgenO skrev:Hur går det för Northvolt i Luleå? Hur stor skall den fabriken bli? Nån som vet?


Antar att du menar Skellefteå.
Som jag läser det: 50 ha i första steget, totalt inom närmaste tiden 200 ha.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... terifabrik

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Aqualize  
#631542 Jag tycker Tesla gjort det mesta rätt här:
Lägger fabriken där BMW tidigare ordnat så marken avsatts till att vara en bilfabrik, men dragit sig ur. Så utredningar osv. borde varit klara redan.
Avverkar skogsmark istället för att anlägga på aktiv jordbruksmark.
Skogen är inte speciell, var väl planterad efter andra världskriget och alltså enkom gjord för att senare huggas ner till trävaror. Inte enda skogen där heller.
Erbjudit att stödja trädplantering på annat håll.

Vad väl fråga om grundvattnet där, det kan jag inte så mycket om.
Är det någon som vet vem som ägde marken tidigare? I.o.m. att det var planerat för en fabrik sedan tidigare antar jag ev. tråkiga exproprieringar redan skett?



Elbilar slår förbränningsbilar på växtshusgasutsläpp redan inom ett fåtal år de körts. Tesla har bland de lägsta andelarna av kobolt per Wh till skillnad från t.ex. datorer och mobiltelefoner som vi gladeligen förbrukar i massor. De flesta tillverkarna arbetar för att få ner koboltbehovet.
Vi får nog se att mycket av bilarna och komponenterna byggs där. Tesla har fått erfara att frakta bilar (och då även komponenter) över haven är ett jäkla pyssel.

Användarvisningsbild

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Aqualize  
#631543
Mangan skrev:Kändes lite overkill med 30 skördare för 94 hektar. Var det verkligen så bråttom? ;)

Efter 1 mars fick man inte avverka av någon anledning (fåglar eller om det var fladdermöss?). Skulle behövt vänta till hösten i så fall. Med tanke på att de lyckas smälla upp en helt ny fabrik som började bygga bilar i stor skala redan inom 1 år i Kina skulle Tyskarna sett otroligt fåniga ut om de förhindrat fabriken med något halvår för lite fåglar så de gick all-in på att göra klart det inom lagliga tiderna.

Avatar Fallback

Re: Miljöaktivister stoppar avverkning för Teslafabrik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#631546 Ah, det förklarar saken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).