Massaved

massaved eller brännved???

30 inlägg 38320 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

massaved eller brännved???

Torparn79  
#42128 har suttit och funderat lite kring om man ska hålla på att sortera massaved eller om man ska ge fan i det...

prisskillnaden mot energiveden har ju på senare år varit såpass liten i förhållande till den fördyrade skotningen/transporten.

ponera följande senario: man gör en gallring där man lejer skotningen, skotarn gör 3 högar på avlägget, talltimmer, grantimmer och energived (tall, gran och löv), det blir ju teoretiskt sett en mycket effektivare skotning...

vad tycker ni, är jag helt ute och cyklar???

MVH Torpar´n



   TS
Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

orre  
#42135 Om många gör så kanske priset på massaved går upp :wink:
Eller så lägger bolagen ner massabruken :sad:

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42157
orre skrev:Om många gör så kanske priset på massaved går upp :wink:
Eller så lägger bolagen ner massabruken :sad:


Eller att det blir lagar om att man inte får göra si eller så från Storchefen Staten [-x

Användarvisningsbild

Re: massaved eller brännved???

Torparn79  
#42224 jo,det är ju sant iofs, det är ju bara att titta på blädning, det har ju hissats och dissats omvartannat...

men min tanke var att man borde få ett bätre netto med tankte på att man skulle minska sorteringstiden vid avlägget och även vid lastning i skogen för skotaren, alltså fler kubik/timme, eller?

har tagit diskussionen med bl a en entreprenör som kör åt Weda, dom kör ju idiotiskt många sortiment och jag har sett flera här som säjer att man ska köra sortrena lass eller ev. 2 sortiment på lasset, prova att köra gallring på Weda med den inställningen, det blir en jävla massa halvlass eller väldigt lång åktur för att få ihop ett lass...

3 timmer sorter, en massa och en energived per träslag (gran och tall) och timmer + massa + energi på löv, skitkul i blandskog...

rätt intressant att dom vinner avverkning efter avverkning häromkring trots att dom har en högre avverkningskostnad en div konkurrenter...hmmm....

   TS
Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

flisshejk  
#42267 Torparn undrar massaved eller brännved. Det beror på priset för brännved men börjar priset ligga på 300-330 kr/ ton som jag hörde att sveaskog betalar i Norrbotten så finns det ingen annledning att att ta mer än två sortimen dvs. Timmer och brännved vad sedan industrin gör med det är ju deras sak. Det säger sig självt att hela averkningen blir billigare med färre sortimen

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42298 Är inte ton-priset satt i "ton TS" (TS = torrsubstans). Då blir priset kanske 180-190:-/m3fub? Tyckte det lät som ett bra pris annars!

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

TommmySpa  
#59482 Många av mina bekanta med skog tar först och främst sin brännved. De tar all massaved de behöver och gör ved av det. Speciellt gäller detta granmassa, som är vanlig här och den är lätt att hantera vid vedmaskinen. När de gjort sin ved säljer de eventuella rester till bolagen och jag får ta hand om det klena och krokiga!

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59541
TommmySpa skrev:Många av mina bekanta med skog tar först och främst sin brännved. De tar all massaved de behöver och gör ved av det. Speciellt gäller detta granmassa, som är vanlig här och den är lätt att hantera vid vedmaskinen. När de gjort sin ved säljer de eventuella rester till bolagen och jag får ta hand om det klena och krokiga!


Vad gör dem med granveden? I mina trakter är det,än så länge, osäljbart.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: massaved eller brännved???

masterchief  
#59543 Jag tror du borde kunna få kring 260-300kr fubben för brännveden i höst..
Mycket på gång just nu på den sektorn..
Det som kan bromsa priset är massapriserna som verkar gå hand i hand med energiveden.

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62894 Lokala värmeverket här betalar uppåt 280kr/fuben för brännved. Det är inte dumt det, fint när det är dags att hugga diken osv.
Dock så föredrar dom löv, vet inte vad dom säger om en ren barrtrave..

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

TommmySpa  
#64236 Vi som eldar i vedpanna föredrar gran. Granen ger stora lågor som värmer fort. Björk lägger vi i bara under nätterna. Så är det!
Puss!

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64249
TommmySpa skrev:Vi som eldar i vedpanna föredrar gran. Granen ger stora lågor som värmer fort. Björk lägger vi i bara under nätterna. Så är det!
Puss!


Ja, och så torkar det i barken också. Tall blir bara tyngre och tyngre medan Björken ruttnar om det inte blir kluvet med en gång.

Har en bekant med braskamin som föredrar Gran - glaset blir sotigt av Björk.

Användarvisningsbild

Re: massaved eller brännved???

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64918 Tjenamors!

Sålde lite virke nu i våras o fick 300 kr per fub!

FÖR FLISSVED!!

Alltså inget vrak alls!

Visst skickade jag med 2 eller 3 timmerstockar men 75% av det som levererades
var flera år gamla vindfällor och granbarkborreträd (en del nästan murkna).
Riktigt skräp med andra ord. Hade inte gått att elda i pannan med!

Det tycker jag är riktigt bra betalt!!!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: massaved eller brännved???

orre  
#64992 Vem betalade så bra?
Finns det någon annan som betalar lika bra(eller bättre)

Användarvisningsbild

Re: massaved eller brännved???

masterchief  
#64994 De signalerna som är härnede är att det kommer huggas brännved för fulla muggar i höst...
Massaindustrin måste ge lite signaler om högre pris om de ska ha någon massa....
Något de inte gett än....
270kr plus eventuell premie för brännveden när granmassan ligger på 275kr och barret 260kr fubben är ingen svår ekvation...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).