SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

101 inlägg 52898 visningar 31 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Amatörhuggare 62  
#572447 Detta blev bättre

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

värmSkog  
#628279 Ni som har kört med bältet ett tag nu, Är ni nöjda och tycker att det sitter bra?
Köpte husqvarnas gamla bälte för en del år sedan och har aldrig riktigt gillat det.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

machonisti  
#628292 Denna vinter har inte varit riktigt snäll mot min kropp.
Det känns som jag skulle behöva ordentligt med flexi då jag spänner huggarbältet omkring mig.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Fredi  
#628339
värmSkog skrev:Ni som har kört med bältet ett tag nu, Är ni nöjda och tycker att det sitter bra?
Köpte husqvarnas gamla bälte för en del år sedan och har aldrig riktigt gillat det.


Tycker det är bekvämt och bra, det gamla ligger nog på hyllan sen jag köpte det nya. Ingen risk att jag skulle ta det gamla så länge det nya finns till hands :grin:

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Ollebrus  
#628395 Är nöjd med själva bältet, känns gediget, avlastar vikten av verktygen bra och stödjer kroppen (använder inte axelremmarna). Den steglösa spänningen gör det enkelt att hitta rätt läge.
Det verkar dock saknas hölster för 2-3 mindre kilar. I det medföljande kilhölstret passar dom stora 24cm kilarna, mindre kilar trillar ner och blir svåra att fånga upp med handsken på. Nitarna till kilfickan på kombihölstret har tyvärr gått av. Handsläggan trillar ibland ur universalhållaren, en kraftig magnet på bygeln hade suttit fint

Avatar Fallback

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Avslutat-01  
#628409
Ollebrus skrev:Är nöjd med själva bältet, känns gediget, avlastar vikten av verktygen bra och stödjer kroppen (använder inte axelremmarna). Den steglösa spänningen gör det enkelt att hitta rätt läge.
Det verkar dock saknas hölster för 2-3 mindre kilar. I det medföljande kilhölstret passar dom stora 24cm kilarna, mindre kilar trillar ner och blir svåra att fånga upp med handsken på. Nitarna till kilfickan på kombihölstret har tyvärr gått av. Handsläggan trillar ibland ur universalhållaren, en kraftig magnet på bygeln hade suttit fint


jag hade samma problem men använder hölstret för brytjärn från gamla bältet

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

värmSkog  
#628427 Då kan det kanske bli ett sådant bälte då :-bd

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

StefanN74  
#628901
värmSkog skrev:Ni som har kört med bältet ett tag nu, Är ni nöjda och tycker att det sitter bra?
Köpte husqvarnas gamla bälte för en del år sedan och har aldrig riktigt gillat det.


Helnöjd ! Vikten hamnar riktigt bra på axlar och midja :d

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

HL.Rigging  
#653676 Gammal tråd men jag är i tagen med att handla ett bälte eller tillverka ett eget om jag inte hittar nått som stämmer bättre än de som finns (inte testat Flexi än).
Hur funkar spännet?
Alltså jag ser på bilderna att det är liknande ett bilbältes spänne men jag undrar om man kan justera spänningen snabbt och enkelt?
Är sån som tar av och sätter på mig kläder ofta och då vill man inte hålla på och krångla med att spänna eller släppa på bältet.
Jag har ett Snickarbälte som jag älskar med ett variabelt klickspänne alltså det sitter ihop med ett fast spänne likt Husqvarna flexi och har en ratt för att justera spänningen liknande de knytfria arbetsskorna som finns.
En fråga till hur långt går ni från "basstationen" typ traktorn fyrhjulingen bilen osv?
Anledningen till frågan är att jag tycker att många som pratar om vad de ska ha i bältet är uppåt väggarna för mycket skrot att släpa på eller röjer hugger gallrar ni och tar ner stormfält samtidigt?
Jag menar en duktig erfaren snickare tar med en hammare kniv tumstock plus det verktyg han ska ha just då som tex skruvdragare med skruv.
Ska jag fälla så har jag med förutom säkerhetsutrustningen 3st fällkilar måttband liten yxa en lyft-krok kombi-dunken kombinyckel vatten men ingen lyft-sax för man ska ändå inte lyfta dom stockarna filen lämnar jag också vid traktorn för att jag tycker att det räcker med en skärpning vid kafferasten lunchen.
Kan inte begripa hur folk orkar med extra kedjor 2st vattenflaskor (mitt vatten är inte i bältet) bränsle mm mm osv i sina bälten?
Edit jag har svart bälte i kedjeslipning med mot eggen metoden så jag kan gå länge innan den är dålig.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Klyv Bixby  
#700177 Kan jac få lite bilder på kilhölstret? Gärna med små 12cm kilar och även ca 20cm långa.
Har fixat egna hölster men tappar småkilarna ibland ocv överväger att köpa ett hölster, men vill gärna se hur det ser ut att funka först 😀

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Klyv Bixby  
#700566 Ingen som kan fota hölstret??

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Sune__  
#700664 2 st stihl 19 cm och en eia 12 cm.
Ingen av dom passar igentligen för som nån sa hamnar dom långt ner och man får inte upp dom utan och ta av sig handskarna.
Men ja har sågat till små träklossar med lämpliga mått å tryckt ner i botten som kilarna står på.

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Klyv Bixby  
#700689 Tack tack för bilderna 👍 Får se om jag tröttnar på mitt hemsydda å köper ett riktigt 🤔

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

mattiasd  
#700714 Ser ut som det är dags för mitt första inlägg i forumet...

Jag har hållit på en herrans massa med Airsoft tidigare. Har drivor med taktisk utrustning sen förr. Den typen av butiker har fickor av alla möjliga former, och de håller rätt bra också. Det är väl möjligen att varselfärg inte är så vanligt i den branchen som är nackdelen då...

Skogsbälte.jpg


Bältet är vadderat, vilket inte är så dumt.

40mm granatficka funkar till små kilar. (rekommenderar dock inte dessa fulkilar från Jula, bägge de små har gått av i kylan. Den ena gav mig mitt första blåöga sen 10-årsåldern)

De större kilarna sitter i en snabbficka för ett 5.56magasin. Funkar bra för mellanstora kilar.

Bilden är iteration nr 1 av bältet, så det har flyttats och tillkommit/tagits bort nån ficka. En ficka för 2x 7.62 eller 3x 5.56 magasin funkar ypperligt för mitt vändband.

I princip är det enda jag shoppat, den enkla hammarhållaren, och ett hölster för krok + måttband som inte finns med på denna bild.

/Mattias

Användarvisningsbild

Re: Test av nya huggarbältet Flexi från Husqvarna 2019

Klyv Bixby  
#700724 Smart tänkt med airsoft/arme grejen 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).