Motorsåg och handhållet

Röjsåg utan skyddskåpa?

27 inlägg 10643 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Avslutat-02  
#628768 Tråkigt att höra, men han har tur som lever....hade lika gärna ha träffat något annat vitalt..

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628769 Jag kör både med klingskydd och det långa riggröret (avsett för gräs), just för att slippa riskera såga mig i foten. En sågskyddskänga/stövel är ju chanslös mot en roterande sågklinga - oavsett vad nu arbetsmiljöverket yrar om i frågan!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Pamf  
#628778 Nätvisir har inget skydd mot sådana flygande delar utan är mer bara för att skydda mot kvistar. Skyddsglasögon under är att rekommendera om man vill ha skydd mot flygande mindre föremål i hög hastighet. Ska finnas någon tråd kring detta men kommer inte ihåg rubriken

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

berraX  
#628780 Sådär, lite nya kunskaper i kväll också!
-> jag skall leta efter en större skyddskåpa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628824 Det är ett bra hjälpmedel i arbetet att använda kåpan. Jag har haft nytta av den när en klinga small itu. De for i alla riktningar utom mot mig.
Tur ja var ensam...

Jag skule nog inte ta risken o köra utan, särskilt inte med hårdmetallklinga....

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628825 Vad är det för såg du söker klingskydd till?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

berraX  
#628849 Stihl fs410 c-em

Jag hittade en till fs410 där det stod "ej till K" eller något liknande. Skulle kunna passa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Parcken  
#628933 "K" står för kortare rigg och brantare vinkel växel (skogsanpassad). Fs410c-em finns inte i K-variant så det är bara att köpa 👍
Kör inte utan bara. Det är inte speciellt kul att skjuta splitter på sig. Det gör ONT

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

berraX  
#628945 Jag gillar hårdmetallklingor. Skären är lödda. En lödning skulle kunna vara mindre bra. Ett skär som flyger iväg kan vara farligt.
Du har nog rätt!

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

bgl  
#628950 Jag pratade nyss med en annan pensionär som inte är medlem här men han tar ändå del av våra visdomsord ibland!
Med tanke på denna tråd påminde han om en olycka som inträffade för ca 50 år sen i ett beredskapslag eller vad det hette på den tiden. Dom motsträviga röjarna arbetade efter en landsväg som var igenväxt ända fram till körbanan som det ofta såg ut då före maskinell kantslåtter.. En gubbe sågade i vad som troligen var stubben från en tidigare år kapad björkstam. Klingan nöp fast och röjaren rycktes ikull med fötterna bakåt och tog emot sig med händerna vid fallet, den stillastående fastnypta klingan rispade ena handleden!
Vi minns inte säkert men vi tror att han aldrig mer tog i en röjsåg.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Janne.Mag  
#629094 ALDRIG SÅGA UTAN KLINGSKYDD..

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

anersimyra  
#728061
berraX skrev:Så länge som den hänger i selen så får man nästan vara lite akrobat för att nå fram. Det var det som var grunden till mina funderingar. Vad kan gå snett? Ansiktet måste man skydda. Men sedan? En fara är om det är flera som jobbar på samma yta och man skadar någon annan. Men det är ett helt annat problem.

De är en Stihl. Det kanske inte var så omöjligt att hitta annan dimension. En snabbtitt på Maskinklippet visade att de nog har något som passar mej också.

Häng på dig sågen och lägg dig sedan ner på ryggen. Prova sedan att dra sågen uppåt mot axlarna så kommer det framgå att t.o.m ” veken ” ligger illa till vid ett fall bakåt.. 😮

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).