Vedmaskiner, flishuggar

Kisa Vedkombi

3 inlägg 8615 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kisa Vedkombi

Henrik Petersen  
#62881 Jag går och funderar på att köpa en vedmaskin, är Kisa vedkombi något att ha. Ska bare göra egen ved ca. 25-50m3 om året
vill ha en enkel och billig maskin.

mvh Henrik



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Kisa Vedkombi

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62916
Henrik Petersen skrev:Jag går och funderar på att köpa en vedmaskin, är Kisa vedkombi något att ha. Ska bare göra egen ved ca. 25-50m3 om året
vill ha en enkel och billig maskin.

mvh Henrik


Jag har en sådan från -85 som jag ägt i bara 2 år, jag är nöjd men i fall man ska "producera" ved så ska man nog lägga upp lite pengar till och köpa en bättre maskin, de som är tungt i längden är vippandet mot klingan då de blir "högre" mot klingan och lägst där man lägger på stocken.

Se till att ha en hårdmetalls klinga, de underlättar.
Kolla i fall de kommer med 4-klyv de underlättar med.. :)

"justeringar" / tillbyggnader är att förespråka, på min var avstånds-grunkan så man vet hur lång veden blir sönder, men svetsade på en mutter och en liten plåtbit på en armeringsjärn så var den saken biff. Hjulet som sitter längst bak på vaggan borde finnas ett på mitten med, blir jobbigt i fall man har större stockar då de glider dåligt i vaggan.

Maskinen är robust och riktigt byggd, men de finns mer att önska kommer man åt en under 20´ får man nog vara nöjd, i alla fall i fall den är eldriven.


de var mina 2 cents från mig.

Avatar Fallback

Re: Kisa Vedkombi

Henrik Petersen  
#62955 Hej Kisaved

Tack for ett snapt svar. Det är väl ungefär som jag trodde, en gammel enkel maskin i bra kvalitet som är tungjobbat jämnfört
med de nya. Men det kan jag leva med bare det funkar ska ju bare göra egen ved. Om det blir köp ska jag skaffa en HM klinga.

Henrik

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).