Motorsåg och handhållet

Röjsåg utan skyddskåpa?

27 inlägg 10637 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjsåg utan skyddskåpa?

berraX  
#628730 Jag tar risken att sticka ut hakan och fråga...

Min röjsåg skall ha 200mm klingor. Det blev rätt mycket slipning av klingor så jag tänkte pröva hårdmetall istället. Men då blev det 225mm och skyddet vid klingan fick inte plats...

Det kan spruta en del träspån men jag har ju hjälm med heltäckande ansiktsskydd. Teoretiskt kan förstås en klinga gå sönder och då räcker nog inte ett ansiktsskydd. Men är det någon som drabbats av det?

Vad ser ni för risker med att köra utan skyddskåpan?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

bgl  
#628732 Ursäkta vinklingen, varför behöver du så mycket filning/slipning av röjsågsklingan?

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

jannee  
#628733 Jag har kört utan klingskyddet de senaste 10 åren, visst det sprutar upp lite mer flis, märks inte minst på byxorna.
Har även spräckt någon klinga, när klingan börjar spricka märks det DIREKT i.o.m. att vibrationerna i sågen ökar markant.
Använder mig oftast av treudden vid brunnsröjning, de klingorna har en sjusärdeles förmåga att spricka när de börjar bli nedslitna, en vanlig sågklinga spricker ytterst sällan - min erfarenhet.
BerraX sluta med att såga så låga stubbar, är ingen mening förutom att det ser bättre ut.
Kör i stället av dem 30 till 40 cm upp.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Tralsmo  
#628738 Ja har alltid kört med klingskydd å ha aldrig haft problem me de.
Oavsett va du har för såg så kan du säkert köpa ett till den du behöver.

Prova strandklingan . Hårdmetall ä bara dyra å går det i sten så ä de kaputt samt svår att skärpa.

Att fila en strandklingan eller vanlig ä inga problem.

Ja kör stihl 460, både 200 å 225 klinga beroende på , å byter klingskydd.

Ja har ryggsäck å extra bränsle å klinga i den.
Filar alltid i skruvstycke.

Ofta har ja långa slag i röjningen. Många klingor me mej å byter varje gång ja tankar.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628740 Tar stubbarna en halvmeter upp eller mer. Filar kanske en gång om dagen och mina klingor räcker länge. Klingskydd använder jag inte. Fastnar bara sly i dem.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

berraX  
#628742 bgl,
Efter ett pass på några timmar så upplever jag att en vanlig stålklinga har blivit klart slö. En hårmetallklinga är kanske inte initialt lika vass men den behåller samma skärpa läääänge. Jag har efter byte till hårdmetall bara slipat en gång (manuellt med diamantfil) men det var mest för att pröva hur det gick att göra (inte så bra tycker jag...).

jannee,
skönt att höra att jag inte är ensam om att göra fel...
Jag har inte mer skog än att jag vill gå omkring och gilla det jag ser. Det blir ofta rätt nära marken :grin:
Tanken slog mej att hårdmetallen är ju fastlödd. Är det en dålig lödning så kanske det kan hända något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Tralsmo  
#628746 Inte en chans att ja filar en gång om dagen.
Märks ju på en halv tank att skärpan är sämre. Även på en ny, om det är strand eller vanlig.
Synnerligen irriterande när klingan börjar tappa skärpa.

Huruvida man vill ha köpa eller inte ska ja låta vara osagt men ja har inga problem me den alla fall.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

berraX  
#628750 ...det är inte bara jag som fick ha med mej extraklingor ut när jag skulle röja....

Hårdmetall i sten är förstås ingen höjdare. Och de är svårare att slipa. Jodå. Det kanske finns någon slipmaskin som kan göra jobbet?

Men även om man är nere i jorden någon gång ibland så tycks klingan tåla det riktigt bra!

Att leta efter ett större skydd är förstås en variant. Jag trodde att varje typ av röjsåg hade ett visst skydd med viss storlek, men så är det kanske inte. Jag får leta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Tralsmo  
#628751 Min stihl 460 levereras med 200 klinga.
Jag använder 225 å har köpt till motsvarande kåpa.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

tallen100  
#628753
jannee skrev:BerraX sluta med att såga så låga stubbar, är ingen mening förutom att det ser bättre ut.
Kör i stället av dem 30 till 40 cm upp.

😂

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Palakangas  
#628755
tallen100 skrev:
jannee skrev:BerraX sluta med att såga så låga stubbar, är ingen mening förutom att det ser bättre ut.
Kör i stället av dem 30 till 40 cm upp.

😂

Just det ja😉

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Avslutat-02  
#628759 Vad är det för såg?

Klingskydd skall sitta monterat på sågen annars finns ingen försäkring som täcker och är förbannat lätt att kapa sig i foten.

Tro mig jag vet...
Satte klingan i foten en gång, gör inte om det, det kan jag lova.
Hade tur att den inte tog hela foten, utan stannade ca 3-4 cm in..rakt igenom kängan.


Är det en hva röjare så har jag begagnade skydd jag kan avvara för en strunt summa.
Hellre det än att läsa att någon gjort samma sak som jag.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

berraX  
#628760 Så länge som den hänger i selen så får man nästan vara lite akrobat för att nå fram. Det var det som var grunden till mina funderingar. Vad kan gå snett? Ansiktet måste man skydda. Men sedan? En fara är om det är flera som jobbar på samma yta och man skadar någon annan. Men det är ett helt annat problem.

De är en Stihl. Det kanske inte var så omöjligt att hitta annan dimension. En snabbtitt på Maskinklippet visade att de nog har något som passar mej också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Avslutat-02  
#628766 De moderna sågarna har kortare rigg, vid en rörelse med ett ben så kan faktiskt ena foten komma för nära och en direkt sågning är ett faktum.

Det är även lätt att råka kapa för många stammar på en gång och få kast som man ej visste att man kunde få...

Nä, skydden ska sitta och inget annat.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg utan skyddskåpa?

Suneland  
#628767 Jag kör då alltid med skyddskåpa, fruktansvärt onödigt att skada sig om man kan undvika det.

En vän till mig stenkörde häromåret så det spratt flisa ur klingan rakt upp i ögat, det blev ingen rolig historia.. jag tror han är mer eller mindre blind på det ögat nu. Han hade dock både skyddskåpa och hjälm med visir på sig men är det menat att det så ska bli så blire så. 🙏

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).