tis 03 mar 2020, 14:57#628924
Var in i morse på lantmäteriet och begärde ut papper på eventuell ledningsrätt. De har ledningsrätt, står dock inget om fiberledning bara om ström och jordledning. Fiber är optokabel (om det nu skulle ha någon betydelse). Det kan inte finnas nån som helst rimlighet i att bolag kan sätta upp luftledningar som sedan fastighetsägaren ska behöva betala för att tillfälligt plockas ner i samband med avverkning eller liknande.
Från papperna som gäller ledningsrätten har jag kunnat plockat ut följande:
Under övriga föreskrifter står det.
Ledningsägaren skall:
* Utöva de befogenheter som följer med ledningsrätten så att belastad fastighet inte BETUNGAS mer än nödvändigt. Bland annat skall ledning i jordbruksmark förläggas så att normal brukning kan ske och i skogsmark så att skogsbruk INTE ONÖDIGTVIS FÖRSVÅRAS.
* UTAN KOSTNAD FÖR FASTIGHETSÄGAREN anvisa eller vidta lämpliga skyddsåtgärder när arbete behöver utföras i ledningens närhet. Denna skyldighet är begränsad till arbete som hör samman med pågående markanvändning.
Under särskilda åtaganden står det.
* Om ledningsrättshavaren anvisar skyddsåtgärder inför arbeten i ledningens närhet, som leder till merkostnader för fastighetsägaren, ska ledningsrättshavaren ersätta dessa. Detta åtagande är begränsat till oförändrad markanvändning.
Med de stycken jag hittat känns det fortfarande som jag har rätten på min sida. Ska försöka få tag på en jurist som är duktig på markfrågor. Samtidigt tänker jag att det är ju knappast bara min fastighet i landet som har fiber som går i luftledningar, nån här inne måste ju ha råkat ut för exakt samma sak?!?
Ecolog 560D, Timberjack 1110C, Volvo EC140B, Valtra T131, Valtra N142, Valtra 6350, Valtra 6250, Farma 9-60D, Volkswagen Amarok, Wood-Mizer LT15