Traktorer och processorer

Punktering, vilka däck ska på?

29 inlägg 4450 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628477 Har inte sett den storleken innan på 6000 serien men kollade i Vhbn och där fanns de med i däcklistan tillsammans med 19,5R24 som framdäck.
Annars är de bara 34” o 38” på bakdäcken i listan.
I denna listan står de med att 620/75R30 är de däck som tål högst belastning!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Fredi  
#628482 19.5-24 finns väl inte i varje butik heller? Hörs ovanligt. Men roligt att så udda dimension finns i Vhbn 🙂 Vad har du framme nu @frågande och vetande

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628496 @gnisten83 och @fredi Tackar för att detta engagemang!! Hade inte en tanke på att rullningsomkretsen spelade in här, hade definitivt blivit en tankevurpa här om inte det nämndes. Ska gå ut och kolla upp vad det är för däck även fram :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Forestboy  
#628651 Bör även ha samma höjd som andra sidans bakdäck annars kostar det på diffen..
Den är säkert ganska låg i markfrigång med 30 tums bakdäck.🤔

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628674 Hittade däck, men fadriken vad dyra de är :shock: . Pratade dock med en om att sätta på diagonaldäck men detta skulle tydligen inte gå??

Såg ytterligare en betäckning på däcket som nästan var avskavt 23,1-30. så det är dessa som skulle vara aktuella i diagonaldäck. Kan ju tillägga att det är bra med breda däck...men inte i en ovanlig storlek.

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Avslutat-02  
#628675 Det är bra med breda däck, på dålig mark.
Men oftast så behöver man ej ha hur breda som helst...

Jag har kört i skogen med bm 650, 16.9-34
Duger fint..
Är sällan jag sett någon ha större än 20.8-38... då dessa är dyra nog.

Jag skulle hellre kolla om inte skrotarna har kpl hjul att sälja för en skaplig summa..

Typ 16.9-34/38...

De ligger ju bättre i pris och de flesta däckverkstäder har dem hemma...

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628680 Tack ska ni ha för alla goda råd! beställde nu ett 620/75-30 däck. 12'000 gick det loss på, men hade svårt att hitta ett annat däck som vi kan ha kedjorna på. Det är klart att det duger fint annars med mindre breda precis som @vinterrojan nämner. Tack igen alla!

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Avslutat-02  
#628681 Se det från den ljusa sidan, du får ett rejält avdrag att se fram emot... :-bd

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628682 Kan även tillägga att Gisslagården maskin har varit mycket hjälpsamma i jakt på däck. De är en bra bit ifrån jag bor att köra dit för däck, men den servicen de erbjuder (mestadels att svara på dumma frågor, och grundligt letande) uppskattas mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Bert1  
#628722 Vad har du för storlek på framhjulen när du har sådana bakhjul?

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628869 Det är michelin däck 19,5 LR 24 xm27. Också dessa breda...och ovanliga. Hoppas de klarar sig från punkterning 🙏

   TS
Användarvisningsbild

Re: Punktering, vilka däck ska på?

ss0803  
#628880 Hade gärna sett en bild på din traktor.

Väldigt låga men breda däck för att sitta på en 6000-serie.

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Avslutat-02  
#628881 låg men bred... låg risk för att välta med andra ord, bör gå väldigt mjukt och stabilt i skogen...
men vara ett elände med mycket skördar stubbar.... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628894
frågande och vetande skrev:Det är michelin däck 19,5 LR 24 xm27. Också dessa breda...och ovanliga. Hoppas de klarar sig från punkterning 🙏

De är väl ett rätt stora, låter som samma storlek jag har på hydreman 500 breda

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).