Skogsröjning

Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

30 inlägg 10187 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Andreas.J  
#628463 Hej! Står inför mitt första inköp av röjsåg, går igenom gamla trådar och ser att det finns gott om argument både för och emot. Vissa är väldigt nöjda med Hva:n medan vissa "sågar" den med anledning av ex-vis tjuvstoppar, kopplingsproblem och problem vid vinterkörning. Vad gäller 460:n får jag magkänslan att det inte är riktigt lika mycket kritik, men det verkar finnas svagheter även vad gäller denna maskin. Några av trådarna har dock ett antal år på nacken vilket gör att man funderar över om de brister som framförts har åtgärdats av tillverkarna och därmed inte ska spöka till det inför sitt val?

För egen del handlar det om att hitta en såg som passar en oerfaren röjare, som gärna får funka i röjning av både klenare och lite grövre röjningsbestånd och som strular så lite som möjligt oavsett temperatur. Prismässigt är 460:n och 545:an tilltalande, och av de trådar jag har läst ser det ut som att dessa två kan vara något som skulle kunna passa mig.

Vad säger den samlade erfarenheten idag i denna fråga?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Kälvene  
#628467 Jag köpte en Hva 545 fxt autotune ifjol, jag är jättenöjd med den.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Avslutat-02  
#628468 Jag har haft både 545 fxt och 460 k men jag väljer hellre en stihl 490 k.

Lite rejälare men fungerar i både grovt och klent...

460 jag hade fungerade väl skapligt, men hade mycket problem.

545 fungerade men samma där...

Jag kör idag mest med Jonsered 2256 w.
Alltså en hva 555 fxt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Torbjörn Johnsen  
#628469 Husqvarna har fortfarande kvar 555FX. Den har inte autotune men är en kraftfullare (och hållbarare?) såg än 545. Har du även lite grövre röjning kommer du att älska den högre effekten.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Avslutat-02  
#628470 Kanske just för att den ej har autotune som gör att jag skulle välja den....

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Andreas.J  
#628528
vinterrojarn skrev:Kanske just för att den ej har autotune som gör att jag skulle välja den....


Detta med autotune är ju också intressant för den oinvigde :) Vissa hissar och vissa dissar, men jag kan inte riktigt läsa ut vad jag ska väga in... Vad gör att du hellre kör utan autotune?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Ldsaren  
#628530 Undrar , har Stihl röjsåg M-tronic ?
Stihl motorsåg är så mycket bättre att start med M-tronic än autotune vilket jag har på min Jonsered 2258 .
Autotune är ju som en vanlig gammal motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628531 Autotune är när en 2-taktsmotor som principiellt är den enklaste motorkonstruktion som finns kan vägra starta för att det ligger en felkod i datorn. 😡
Stihl har samma skit fast de kallar det för M-tronic. Visste inte att 555 fortfarande var elektronikfri men om så är fallet så ska jag skynda mig att köpa en medan de finns kvar.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Avslutat-02  
#628536 Jag kör med en Jonsered 2256 som ej har autotune.
Jag kör hellre med en äldre hva 345.
För de har iallafall ställ skruvar och går att ha lite kul med så de varvar gott.

En 545 är en friskluftsmotor som inte alls är lika roliga....och har en historik som ej är rolig läsning...

Dessutom, att byta hela motorn på en hva 555/ 2256 kostar ca 7500 kr med moms..
Något att beakta....

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Avslutat-02  
#628537 En såg med autotune är lite segare i starten än en äldre utan.
För man måste få fart på elektroniken först.

Varför jag hellre kör utan är främst att jag ej får optimalt varvtal på en autotune, lika så får jag inte sågen att kalibrera efter mina uppgraderingar..

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Andreas.J  
#628545
Torbjörn Johnsen skrev:Husqvarna har fortfarande kvar 555FX. Den har inte autotune men är en kraftfullare (och hållbarare?) såg än 545. Har du även lite grövre röjning kommer du att älska den högre effekten.


Ok! Så i det fallet är det även att föredra 555:an (2,8 kw) framför Stihls 490 (2,4 kw)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Avslutat-02  
#628546 Ja om man orkar med en tyngre såg och inte vill ha autotune eller m-tronic...

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Skogsfix  
#628553 Kör själv med en 545 utan autotune men föredrar min gamla 2145 jonsered borde väl vara samma som husqvarna 345 mycket snabbare på gasen och varvar bra. Tycker 545an är segare och får inte samma flyt i röjningen. Vill heller inte ha en tyngre såg. Använder endast 2256an som reservsåg eller riktigt grov röjning.
Men skulle gärna testa en med autotune och se hur den går.

Användarvisningsbild

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

svampbob  
#628557 460 är en väldigt fin och välbyggd maskin. 555 är mycket råare och perfekt i underröjningen. Jag har provat att underröja med 460 men den känns snabbt för klen och klingan för liten.

Avatar Fallback

Re: Stihl FS 460 C-EM K vs Hva 545FX Autotune?

Ldsaren  
#628566 Tycker min Jonsered 2258 med autotune idiotvarvar inte , men jäkla gå i motorn , varvar upp snabbt och stark och hörs i skogen 😀
En som mekar sågar här har varit med om att autotunen har snålställt för mycket o sågar har skurit , 550 och 560 ,vet inte om det är vanligt ?
Bra att lyssna på sin såg så den fyrtaktar lite mot sluten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).