Traktorer och processorer

Punktering, vilka däck ska på?

29 inlägg 4446 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628436 Jaha, nu var det min tur...punktering höger bak på traktorn :oops: . Tur i oturen var det med fullt lass precis bredvid vältan vid vägen. Bara att lasta av och rulla mycket försiktigt hem. Nu till den stora frågan...Vilka däck rekommenderar ni att sätta på. Sitter ett radialdäck på idag med måtten 620/75, funderar att köpa två nya diagonaldäck, men frågan är vilka. Traktorn är en valmet 6600.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628437 kan ju även tillägga att det bara är körning i skogen som gäller 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Avslutat-02  
#628438 Vad är det för tum?

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628441 Vet tyvärr inte vad tum storleken är, dessa nr stod på fälgen. Kan de ge en fingervisning?DW20Ax30 2/92

   TS
Användarvisningsbild

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Bert1  
#628443 Fälgen borde va 20"bred och 30"hög

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Avslutat-02  
#628444 Verkar vara 620/75-30...helt säker är jag ej.

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628445 Tackar Bert1! känns som att det blir att sitta och kolla runt på nätet efter däck idag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Fredi  
#628446 Lite konstig dimension på en 6600? 620/75-30 🤔 Säkert ganska begränsat urval däck om du inte byter fälgar med?

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628447
vinterrojarn skrev:Verkar vara 620/75-30...helt säker är jag ej.

Kollade på däcket och visst har du som vanligt rätt! 620/75 30xM27 är det. Letadet efter däck fortsätter....

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Avslutat-02  
#628448 Kolla hellre med en traktor demontering för de där däcken kostar pengar.

Sitter oftast på en nyare fendt men då som framhjul...även jonny dyr (john deere)...
Har dessa...

Räkna från 20.000 kr och uppåt / st...

Vanliga 16.9-30 duger kanon...
Eller 18.4-30.
20.8-30..

Kostar ca 3000 kr och uppåt...

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

frågande och vetande  
#628450 Tackar Vinterrojarn! Kommer kolla över storlekarna du angav, se om om jag kan hitta dessa någonstans för en rimlig peng 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Avslutat-02  
#628452 https://www.blocket.se/annons/jamtland/ ... n/81123769

Kolla här de kanske har...

Kul att kunna hjälpa till. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Punktering, vilka däck ska på?

fendt311  
#628454
frågande och vetande skrev:kan ju även tillägga att det bara är körning i skogen som gäller 😀


Ska man bara köra i skogen så ska man inte köpa radial. Dom är mjukare i däcksidan. Håller sämre om du kör med kedjor. Sedan ska man helst köpa 14 lagers däck för skogs körning.

Avatar Fallback

Re: Punktering, vilka däck ska på?

alias  
#628460 Har det inte varit standard med 28 tum på framhjulsfälgarna och 38 på bakhjulen på de större Messo-modellerna?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Punktering, vilka däck ska på?

Fredi  
#628474 [quote="vinterrojarn"]

Vanliga 16.9-30 duger kanon...
Eller 18.4-30.
20.8-30..

Dessa har nog säkert för liten rullningsomkrets? Kolla vad du har för framdäck och räkna ut vad du behöver för rullningsomkrets bak för att det inte skall strida med 4wd påkopplad. Ca 2% fortare än bak bör framhjulen snurra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).