Öppna kategorin

Coronavirus En informativ sida

1947 inlägg 191744 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Coronavirus En informativ sida

anersimyra  
1582829389_2e7af4e6-883f-4a0e-bb98-7678388f2eee.jpeg
. Och våra årligen återkommande influensor som knappt nämns dödar enbart i USA ca 80.000 personer per år och uppskattningsvis upp till 650.000 personer totalt världen över.. :???:

Elmia
Användarvisningsbild

rokon  
#628028 anersimyra,
Dom vanliga influensorna, ok de dödar många då de är så vanliga, och så väl spridda, men dödligheten bland de smittade är endast ca 1 promille.
Dessa influensor är väl kända och lite snarlika varandra så man kan ha en viss motståndskraft mot dem samt vaccinera sig på hösten gratis om man tillhör riskgrupper.
Komplikationer som är alvarliga så som lunginflammation finns det även vaccin mot, och en sådant vaccin räcker det visst med att ta en gång i livet.
När det gäller COVID-19 som orsakas av det nya coronaviruset finns ej något vaccin, och om man blir svårt sjuk så får man problem som liknar lunginflammation som är mycket problematisk och kräver tillgång till syrgas, mot den åkomman gör vaccinet mot lunginflammation ingen nytta, för den är av annan karaktär.

anersimyra om du tar dig tid att kolla i länkningarna jag gjort i tråden så kan du få en uppfattning att en pandemisk spridning av ett mycket smittsamt coronavirus kan orsaka ca 70 miljoner döda världen över inom ca 2 år.

En nära släkting till en kollega till mig, en duktig båtbyggare dog i spanska sjukan i Söderhamn omkring 1919, det är nu 40 år sedan jag fick den historien berättad och verifierad, nyare forskning beräknar dödstalen för den sjukan till mellan 50 miljoner till 200 miljoner döda, den dödade främst folk i sina bästa år.

Viruset som nu orsakar sjukdomen COVID-19 är mycket smittsamt samt av en typ som man beräknar också kommer att mutera och om det blir som event 201 som spelades upp i New York den 18 oktober 2019 så beräknas det kunna drabba större delen av jordens befolkning, de flesta överlever men i så fall dör ändå ca 70 miljoner, och det mesta är över inom 1,5 till 2 år.

Alltså har jag full respekt för att man från vetenskaplig synpunkt och myndighetshåll ser allvarligt men sansat på vad det kan innebära, och det allvarligaste är inte de höga dödstalen som kan genereras av viruset, utan de vittgående ekonomiska konsekvenser och följdverkningar därav.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
#628035 Jag sitter just nu och tittar på ett inslag om coronaviruset, troligen är betydligt fler redan smittade än vad som konstaterats då symptomen är såpass lindrig för det stora flertalet, dessutom är det långt ifrån alla insjuknade som överhuvudtaget smittar.. :???:

Användarvisningsbild

rokon  
#628085 Nu kan man säga att den Svarta Svanen har brett ut sina vingar över världens börser, en månad efter mitt första inlägg i tråden och 2 månader efter första signalerna från Kina.
För ca 12 år sedan samt för gången innan dess tog det 3 månader innan någon större reaktion enligt tradern Linda Raschke.
Man brukar säga håll i hatten, men jag har lagt min på hyllan i tid.

TS

jannee  
#628100 Värdet på ens aktier är ganska oväsentligt så länge man inte ska sälja eller har dem belånade.
Däremot är det "lite" surt att många börsföretag varnar för lägre vinster = lägre utdelningar.
Alla företag är inte Fingerprint så sitt still i båten är min filosofi.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#628105 Det är ändå ganska intressant att läsa ex förstasidan på DI just nu. Det blandas hejdlöst mellan artiklarna, katastrof, köpläge, blanka, sitt i båten osv osv.

Börsen faller ju från en extremt hög nivå, sett ur ett tioårsperspektiv är väl index upp över 100% även idag...

Användarvisningsbild

Göt  
#628134 vår smittskydsläkare i Dalarna, som har koll på läget:

Användarvisningsbild

rokon  
#628137 Att sitta still i båten, det är något som kaptenen säger till passagerarna, själv vill jag vaka båten och styra så att jag undviker de största vågorna som annars bryter över förskeppet och rullar över styrhytten! Och sen?

TS
Användarvisningsbild

dotcom  
#628144 Är det inte så att coronaviruset inte är så där superfarligt för individen, men dess värre för samhället. Enligt vad jag läst får flertalet symptom som motsvarar en förkylning, inte ens en influensa. Farligare dock för redan av annat allvarligt sjuka (jag såg förvisso nåt om att något i sammanhanget så trivialt som högt blodtryck nämndes som riskfaktor, men det var bakom en betalvägg) eller ålderssvaga. Värre är det då populationen helt saknar resistans. Massor av folk kommer att insjukna ungefär samtidigt vilket slår mot samhällets trygghet, hemtjänst, sjuksystrar, läkare, lastbilschaffisar, lagerarbetare, speditörer, tillverkningsindustri, export, exportmottagare osv. Om en och annan virkesköpare blir hemma i fjorton dagar slår inte så hårt, men om hyllorna börjar gapa tomma i livsmedelsaffären och vårdinrättningen är stängd på grund av personalbrist, då blir det otäckt. Eller har jag helt missförstått när jag suttit ensam på kammaren och funderat?

Användarvisningsbild

rokon  
#628152 dotcom,
för mig vore det superfarligt att drabbas av detta virus, men kunskap är inte farligt och att använda den, vilket är lättare sagt än gjort, kan för min del vara avgörande.
I övrigt så tycker jag du har fångat upp det mest avgörande baserat på dagens kunskap, men nu kommer vi till det viktigaste, denna typ av virus har en benägenhet att mutera, och nu vet man inte vad som händer då.
När det gällde Spanska Sjukan så drog den fram i olika vågor, den första var inte så farlig, men den andra slog hårt.
Efter lite drygt 2 år så var det mesta överstökat.

TS
Användarvisningsbild

DagL  
#628180 Eftersom fallen i Sverige snabbt ökar och nått ett tiotal så uppdaterade jag min fil om viruset, men det är inget märkligt och jag är inte expert. Men dessa virus kan vara ett latent allvarligt hot mot vår överlevnad om en global kollaps av annan anledning inträffar och försvagar samhället (i tillägg till de försvagningar klimatförändringarna nog medför), och chansen ökar eftersom vi inte lever på ett uthålligt sätt http://daglindgren.upsc.se/WuhanCoronaVirus.pdf. Det är därför jag följer det och grubblar lite.

Användarvisningsbild

totte  
#628223 Så håller vi en hyfsad ton i tråden och anklagar inte folk för att ha fel i skallen. Ett inlägg togs bort av den anledningen. Att ifrågasätta är inget fel, men då handlar det om att argumentera i sakfrågan inte att angripa personen.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628232 Och Aftonbladet lägger ut "Så hanterar du din Corona ångest". Detta då de nu har avslutat artikel om "Så hanterar du din klimatsångest".
Kanske problemet med att många tycks ha ångest över så mycket är större än problemet som är orsaken till ångesten?
Läste nyligen en artikel om de stora fördelarna med att isen smälter i norr. Resorna till Kina går fortare.
Så se där, inget ont som inte har något gott med sig. Corona denna gång kanske gör att många djur får det bättre i Kina?

Användarvisningsbild

Camaro1969  
rokon skrev:Att sitta still i båten, det är något som kaptenen säger till passagerarna, själv vill jag vaka båten och styra så att jag undviker de största vågorna som annars bryter över förskeppet och rullar över styrhytten! Och sen?

“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.”
— Peter Lynch

Användarvisningsbild

Göt  
rokon skrev:dotcom,
för mig vore det superfarligt att drabbas av detta virus, men kunskap är inte farligt och att använda den, vilket är lättare sagt än gjort, kan för min del vara avgörande.
I övrigt så tycker jag du har fångat upp det mest avgörande baserat på dagens kunskap, men nu kommer vi till det viktigaste, denna typ av virus har en benägenhet att mutera, och nu vet man inte vad som händer då.
När det gällde Spanska Sjukan så drog den fram i olika vågor, den första var inte så farlig, men den andra slog hårt.
Efter lite drygt 2 år så var det mesta överstökat.

Skillnaden mot spanska sjukan är att man är lite mera förberedd, man vet hur Corona viruset smittar och man gör mycket för att förhindra smittspridningen och man arbetar aktivt med smittspårning. Tidningarna vill gärna skriva om paniken över viruset, men man är väldigt dålig på att sprida information hur man ska minska smittspridningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).