tor 27 feb 2020, 21:27#628028
anersimyra,
Dom vanliga influensorna, ok de dödar många då de är så vanliga, och så väl spridda, men dödligheten bland de smittade är endast ca 1 promille.
Dessa influensor är väl kända och lite snarlika varandra så man kan ha en viss motståndskraft mot dem samt vaccinera sig på hösten gratis om man tillhör riskgrupper.
Komplikationer som är alvarliga så som lunginflammation finns det även vaccin mot, och en sådant vaccin räcker det visst med att ta en gång i livet.
När det gäller COVID-19 som orsakas av det nya coronaviruset finns ej något vaccin, och om man blir svårt sjuk så får man problem som liknar lunginflammation som är mycket problematisk och kräver tillgång till syrgas, mot den åkomman gör vaccinet mot lunginflammation ingen nytta, för den är av annan karaktär.
anersimyra om du tar dig tid att kolla i länkningarna jag gjort i tråden så kan du få en uppfattning att en pandemisk spridning av ett mycket smittsamt coronavirus kan orsaka ca 70 miljoner döda världen över inom ca 2 år.
En nära släkting till en kollega till mig, en duktig båtbyggare dog i spanska sjukan i Söderhamn omkring 1919, det är nu 40 år sedan jag fick den historien berättad och verifierad, nyare forskning beräknar dödstalen för den sjukan till mellan 50 miljoner till 200 miljoner döda, den dödade främst folk i sina bästa år.
Viruset som nu orsakar sjukdomen COVID-19 är mycket smittsamt samt av en typ som man beräknar också kommer att mutera och om det blir som event 201 som spelades upp i New York den 18 oktober 2019 så beräknas det kunna drabba större delen av jordens befolkning, de flesta överlever men i så fall dör ändå ca 70 miljoner, och det mesta är över inom 1,5 till 2 år.
Alltså har jag full respekt för att man från vetenskaplig synpunkt och myndighetshåll ser allvarligt men sansat på vad det kan innebära, och det allvarligaste är inte de höga dödstalen som kan genereras av viruset, utan de vittgående ekonomiska konsekvenser och följdverkningar därav.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680