Avverkning (slutavverkning)

Ska det slutavverkas?

68 inlägg 15178 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

generationsskifte  
#628110 Det blir att renovera för att sedan flytta in som permanentboende. Så som jag förstått det så funkar det fint att renovera ekonomibyggnader med oskattade pengar men inte boningshuset i mitt fall, eller är jag ute och cyklar?

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Ängagärdet  
#628111 Om du är ute och cyklar så fyser du nog om näsan idag!
Men du har fattat rätt!

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628114 Bor någon släkting eller har bott där dom senaste två åren, om inte betraktas också privat bostaden som näringsfastighet vid försäljning/arv.
Är alldeles för dåligt insatt i vad som gäller skattemässsigt när näringsfastighet blir privatbostad igen, och vad som då gäller vid en arvsöverlåtelse.
Jag hade nog kollat upp med någon insat person vad som gäller.
Är det till exempel klassat som närings fastighet i dag , skulle nuvarande ägare kunna renovera det och göra avdrag.
Men då måste man kolla hur hela bilden blir skattemässigt, ska generationsskiftet ske genom arv eller gåva, vid försäljning av näringsfastighet är skatten 28% mot privatbostadens 22% osv osv.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

nilsszzon  
#628115
Tåndemåla skrev:
nilsszzon skrev:skarp jämförelse.... tror nog att planläggaren som trycker in 14 ägg i en förpackning för 12 är bra på att träffa rätt , annars går äggen sönder...

det stör faktiskt inte mig så mkt att planläggaren ligger snäppet under, har aldrig hänt att den legat över så har antagit för mig själv att ni brukar lägga er lite lägre om ni kanske känner er osäkra? ( det är ju klart trevligare att få mer än man räknat med )

Men stör dig det att hal alltid ligger snäppet över?🤔låt oss säga 40 kubik på alla skog som uppnått lså?


nej inget som stör mig , jag försöker köpa de fastigheterna jag kan i varje läge och har på 3 år fått ihop 250ha i norra skåne. varav jag självklart slutavverkat en hel del direkt och sett att volymerna varit större än beräknat ( uppmätt) därav jag delade jannees inlägg.

du är kanske bäst i hela vida världen och kan mäta in på exakt m3sk det må så vara ,men det är inget som stör mig med lite höftning hit och dit, räcker med ett par vindpustar så är kubiken i värsta fall ändrade ändå

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Vedproducent  
#628121
jannee skrev:Vedproducent har fel.
En kompis köpte till en skogsfastighet med ett boningshus i reparationsbehov
Renoverade detta för ca 2 mille, pengar som han fick från en avverkningsrätt.
Hyr numera ut bostaden för ca 60 tkr/år i kallhyra.
Inkomsten från hyran och avskrivning på bostaden lär väl senare gå jämt ut efter vad jag förstått, måste säga att jag inte vet exakt - inte så nyfiken.

Precis som jag skrev med andra ord då. Det är inte bostad för privat bruk då. Det måste du förstå att då gäller olika regler.
Sen ska man nog fundera på ändå vad som är bäst. I dag kan du ju hyra ut huset för 50000 kr om året skattefritt. Något som du inte kan om du tar det som hyreshus och gör alla avdrag. Men det är inte helt glasklart när och vad som är privat och näring med ett hus på en gård. Det som däremot är helt klart är att du icke kan göra avdrag om det är privat och det var det jag skrev. Så renovera ett hus med oskattade pengar och flytta in där privat kan du inte göra punkt slut.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

Tralsmo  
#628176 2009 köpte ja en fastighet med tillhörande gårdcentra.

Ja va inne på att hyra ut huset å frågade min revisor om å ha det i verksamheten å hyra ut.

Hans svar va att man kan dra kostnader på verksamhet ( dock inte moms).

Han rekommenderade inte det. Minns inte på rak arm varför, men det hängde nog ihop med att det inte är så smidigt att ändra ( biiligt) i framtiden.


Nu har ja själv bott i det huset i åtta år. Känns som att revisorn hadde rätt.

Avatar Fallback

60 år vid slutavverkning?

Skogshatten  
#628626 Det är naturligtvis så att skogsköparen är jätteintresserad av att köpa så billig råvara som möjligt till sin industri. När skogen är 60 år är den inte fullvuxen, och därmed ökar procentsatsen av massaved i virkesflödet som uppstår vid avverkning. Det som duger till sågverken har inte heller hunnit få högsta möjliga kvalitet med kvistfrihet m.m. Detta innebär förluster för skogsägaren i intäkter för virket. Det får vägas mot att få pengarna tidigare eller vänta ytterligare kanske 20 år och få ett betydligt högre pris/m3. Virkesköparna brukar ange som skäl att skogen producerar mer kubik på kortare tid med kortare omloppstid, och även det är en sanning som är väldigt tveksam. Vid 60 år har barrträden fortfarande hög volymproduktion och lägger på sig kraftigt.
Så mitt råd är att du ska vänta med slutavverkning om du inte har stora behov av pengar inom en snar framtid. Annars är det köparens marknad och de som tjänar mest på låg slutavverkningsålder.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628637 Nu är en G34 och uppåt oftast rätt så grov redan vid 60 års ålder.
När jag avverkade en G34 på 55 år, hade jag en medel stock på 0,22 fub och 3,7m lång.
Nu var där mycket röta i beståndet, så en majoritet av första stockarna blev kubb eller massa.
Men i en bit av beståndet där inte röta angreppet var så stor, hade jag sortimentsfördelningen, 4% massa 12% kubb och 84 % timmer.

Men vist all tillväxt i fortsättningen sker mest på timmerbiten, så man får väga risken för röta, stormskador mm, mot ökningen av värdet.

Men pratar vi om en G38 hade jag nog inte väntat till 80 års ålder, då har tillväxten redan kulminerat och man har ett rätt så stort värde att riskera att blåsa ner.

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

generationsskifte  
#628648 Jag kommer troligtvis låta det stå planperioden ut om inte något drastiskt händer och efter det ta ställning till hur jag gör. Då är det trots allt närmare 70-årig granskog, och sammanlagt blir det rätt många hektar som ska ner tillsammans med detta. Hade tänkt försökt lägga upp några bilder på bestånden, men tyvärr gick man omkull i magsjukan i helgen så blev varken tid till att jobba i skogen eller agera naturfotograf.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Torbjörn Johnsen  
#628677 En av de större myterna i skogsbruket för tillfället borde vara tidpunkten för tillväxtens kulmination. D v s den beståndsålder där varje års tillväxt inte längre överstiger den genomsnittliga årstillväxten (= all ackumulerad tillväxt fram till nu delat med beståndets totalålder).

När den gamla LSÅ (lägsta slutavverkningsålder) sattes i 1979 års skogsvårdslag var målsättning att ange tidpunkt som låg ca 20% lägre än tiden för kulmination. Dagens LSÅ ligger troligen runt 50% av tiden fram till tillväxtens kulmination. Tillväxten är mycket uthålligare än vad som ofta framhävs och det är heller inte så att medeltillväxten störtdyker när denna tidpunkt har uppnåtts.

Det kan finnas många andra skäl till att avverka tidigare som t ex risk för storm och röta eller för grov dimension. Men att tillväxten sjunker är oftast inte ett sant argument :ugeek:
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 04 mar 2020, 00:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

Skogshatten  
#628695
jl skrev:Nu är en G34 och uppåt oftast rätt så grov redan vid 60 års ålder.
När jag avverkade en G34 på 55 år, hade jag en medel stock på 0,22 fub och 3,7m lång.
Nu var där mycket röta i beståndet, så en majoritet av första stockarna blev kubb eller massa.
Men i en bit av beståndet där inte röta angreppet var så stor, hade jag sortimentsfördelningen, 4% massa 12% kubb och 84 % timmer.

Men vist all tillväxt i fortsättningen sker mest på timmerbiten, så man får väga risken för röta, stormskador mm, mot ökningen av värdet.

Men pratar vi om en G38 hade jag nog inte väntat till 80 års ålder, då har tillväxten redan kulminerat och man har ett rätt så stort värde att riskera att blåsa ner.



Det framgick inte att det var så hög bonitet, vilket känns ovanligt i det vanliga skogsbuket.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

Avslutat-02  
#628698 Står ju på första sidan...
Bilden från skogsbruksplanen...

Borra och kolla rötan, det är den främsta avgörande faktorn.... iallafall för mig...

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628841 Hittar inte när medeltillväxten kulminerar på en G38, men har för mig att på en G32 kulminerar den runt 85 år.
Men LSÅ är väl 45 år, eller 40?, i en G38.
Men när man måste avverka något, är det bra att inte bara titta på åldern.

Kan vara ett något äldre bestånd som är bättre att spara pga att stamformen inte är optimal,
Så man får bättre betalt för det när det blir mer timmer och avverknings kostnaderna minskar, och dessutom ökar tillväxten kanske mer på den bättre boniteten vid föryngring pga bättre plant material.
Är beståndet väldigt tätt kan självgallringen börja bli rätt hög också, så det är många parametrar att titta på innan man bestämmer sig.
Sen styr nog väldigt mycket om man vill ge vidare skogen till kommande generationer, eller om man behöver inkomsterna till pensionen.

Har själv några G36, och när dom börjar närma sig 65 år, kommer jag nog att börja fundera på att hitta bra avverknings tillfälle då priserna är höga.
Men vist behöver man inte pengarna, svider det lite när man har en tillväxt på strax under 20 kubik/Ha.
Och när man har den största tillväxten i timmer delen blir det en hel del pengar varje år.

Men det är inget lätt beslut att ta om man ska avverka eller låta stå, och för att göra det ännu mer komplicerat vet man väldigt lite om vad som kommer att betala sig om 20 år.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

Skogshatten  
#629028 Kom ihåg att rådgivaren(=virkesköparen) är partisk och har egna ekonomiska intressen!

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#629582 Eftersom det var ljust någon timme till efter skogsforum träffen idag, passade jag på att gå en runda i skogen.
Upptäckte då att grannen gjort en slutavverkning ?
Lite förvånad blev jag allt, inte många år sedan han gjorde en andra gallring.

1583536252_20200306_175641.jpg


Räknade till 42-43 årsringar, och tittar jag på den senaste laser skanningen som är gjord 2019 visar den.
382 m3sk/Ha, grundyta 37, medelhöjd 21,8 och medeldia 30.

1583536261_20200306_175733.jpg

Inte så värst grovt.

1583536274_20200306_175920.jpg

Mycket kubb blev det, dubbla rader, ligger mer längre ner.

Lite tidigt att avverka kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).