Hona såg cylindrar är mest för o ta bort eventuella aluminium rester som satt sig vid skärningen.
Chrome eller Nikasil beläggning är så hårt ocv tunnt att om det tar material försvinner det.
www.chainsawcollectors.se
williamm skrev:Hej alltid intressant med reparationstrådar men i bland så dyker det upp frågor.
vad vad gör man när man honar en kolv?
vad är en blå Stihl?
totte skrev:williamm skrev:Hej alltid intressant med reparationstrådar men i bland så dyker det upp frågor.
vad vad gör man när man honar en kolv?
vad är en blå Stihl?
En kolv honar man inte, den kan man däremot putsa om den har beläggningar. Cylindrar honar man. Motorsågscylindrar honar man i så fall för att få bort alluminiumrester från en överhettad kolv. Nutida små tvåtaktare har ju lättmetallcylindrar med ett kromskikt i loppet, eller i vissa fall nån hård legering. Så en sån cylinder kan man inte hona bort skador eller svåra repor, kromskiktet är i vilket fall då förstört och cylindern är skrot.
Äldre motorer med gjutjärnssylindrar och /eller stålfoder honar man däremot för att få bort repor och mindre skador och då avverkar man lite av materialet i cylindern. Ofta sätter man sen i lite större kolv, s k överdimension.
Ett typiskt honingsverktyg ser ut så här:
Används med tunn olja. Finns stenar i olika grovlek.
tallen100 skrev:williamm skrev:Hej alltid intressant med reparationstrådar men i bland så dyker det upp frågor.
vad vad gör man när man honar ent hona en kolv?
vad är en blå Stihl?
Honar cylindern, då putsar man till ytan inne i cylindern, tar bort repor och vändkant.
Mange skrev:Finns i flera märken o färger.
Hona såg cylindrar är mest för o ta bort eventuella aluminium rester som satt sig vid skärningen.
Chrome eller Nikasil beläggning är så hårt ocv tunnt att om det tar material försvinner det.