Skogsekonomi

Hur ses det på detta ?

67 inlägg 11308 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur ses det på detta ?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627825
fendt311 skrev:Enkelt. Köpte en kompost tunna på Granngården, GreenLine. Anmälde det på kommunen hemsida med bankid. Två veckor efter kom besked. Godkänt, vi hämtar igen den bruna tunnan inom några veckor. 👍

Här kostar det inte heller något för att registrera en kompost.

Dessutom är det mycket billigare att ha två svarta tunnor, där man sorterar 11 olika typer av avfall, än att bara ha en enda grön tunna för brännbart. Dels lägre årsavgift och så slipper man åka och slänga glasflaskor, glödlampor , batterier och småelektronik vid någon återvinningsplats.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hur ses det på detta ?

t4bb3  
#628070 I vår kommun så måste man ha kvar den bruna tunnan även om man komposterar själv.
Annars så höjs avgiften för den gröna tunnan.... Smart system...

Avatar Fallback

Re: Hur ses det på detta ?

Avslutat-02  
#628075 Så är det även här.
Den bruna tunnan ska visa att man har det subventionerade systemet medans enbart den gröna är det dyrare systemet.

Skillnaden är inte stor, men dock irriterande..

Avatar Fallback

Re: Hur ses det på detta ?

isteskog  
#628086
vinterrojarn skrev:Så är det även här.
Den bruna tunnan ska visa att man har det subventionerade systemet medans enbart den gröna är det dyrare systemet.

Skillnaden är inte stor, men dock irriterande..

Där har du fel, Röjarn! Komposterar du själv så debiteras du bara för den gröna tunnan och det till ordinarie pris. Vill du däremot inte ha den bruna tunnan utan enbart den gröna så får du betala mer.

Avatar Fallback

Re: Hur ses det på detta ?

zeetorg  
#628089 Är det inte det dom skriver, att det blir dyrare om dom inte har den bruna tunnan?

Avatar Fallback

Re: Hur ses det på detta ?

isteskog  
#628094 Inte enligt den jag pratade med på kommun när jag sa att jag komposterade själv. Fick betala en registreringsavgift att jag har egen kompost på ca 400 kr. Gröna tunnan skulle då ha samma pris som normalt.

Avatar Fallback

Re: Hur ses det på detta ?

Avslutat-02  
#628109
isteskog skrev:
vinterrojarn skrev:Så är det även här.
Den bruna tunnan ska visa att man har det subventionerade systemet medans enbart den gröna är det dyrare systemet.

Skillnaden är inte stor, men dock irriterande..

Där har du fel, Röjarn! Komposterar du själv så debiteras du bara för den gröna tunnan och det till ordinarie pris. Vill du däremot inte ha den bruna tunnan utan enbart den gröna så får du betala mer.



Om jag väljer den bruna och den gröna tunnan så subventionerar kommunen kostnaden, därmed blir det billigare.
Men om jag enbart väljer den gröna så blir det dyrare, men jag var då tvungen att fortfarande ha den bruna tunnan kvar även om jag valde att använda kompost...

Har ej brytt mig mer för jag ledsnade på detta förbannade upplägg...
För miljöns skull,,, jo jävlar...ren lögn..

Sedan den "normala taxan" är ju den taxan som det skulle kosta med den bruna tunnan... För de skulle ju höja avgiften iallafall oavsett...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).