Avverkning (slutavverkning)

Ska det slutavverkas?

68 inlägg 15233 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

generationsskifte  
#628009
Torbjörn Johnsen skrev:
Det finns bra med gammelskog som har dålig tillväxt som ska ner.


Finns det äldre bestånd med sämre tillväxt är det ju bättre att ta ner dem i första hand. De här bestånden (2, 3 & 4) är ju väldigt virkesrika och det borde även innebära att de är välslutna antar jag? Inte så stor risk för stormskador med andra ord så länge de får vara ifred eller så länge det inte öppnas upp nya hyggen intill. Den här skogen producerar ju multum med kubik i många år till och då är det ju bättre att prioritera äldre (och glesare) slutavverkningsbestånd. Du har säkert betydligt högre risk för storm, barkborrar och miljöhänsynsinskränkningar i äldre bestånd än i de här unga skogarna så börja i den "gamla änden" av skogen när du ska hugga. Håller med om att det är ett intressant case att diskutera!


Dessa beståndet är väldigt täta så har inte varit några problem med stormar än så länge, men det vet vi alla hur det kan gå om det vill sig illa. Och jag resonerar precis som dig att det finns ingen anledning att avverka när tillväxten är så pass bra som det är just nu. Har en hel del 90-100-åriga granbestånd som ska ner först, men mycket handlar om att kunna få ner lånen på rimliga nivåer så man vet inte hur mycket som behövs ta. Och dessa avdelningarna kom på tapeten så tyckte det var ett perfekt case för skogsforum :wink:

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

generationsskifte  
#628011
Tåndemåla skrev:Nä han är den mannen jag skulle ta till min skog om jag inte själv gör planer. Vilket jag gör!🙄Vi är mycket lika i bedömning och hur vi ser till hur man gör planer åt det företaget som vi gör planer för.


Det var glädjande att höra. Har absolut ingenting att klaga på. Hade för mig jag läst tidigare här på forumet att du håller på med planer så nu fick man det bekräftat med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628022 Var 2017 i nästan samma situation som du, med den skillnaden att min far hade gått bort och där var ett underskott vi var tvungna att hantera innan arvskiftet.

I och med att man inte kan överföra underskott vid arv var vi tvungna att avverka något.
Då vi inte hade så många alternativ blev det ett bestånd på ca 1,5Ha, varav hälften var 65 år och den andra halvan 55år, i genomsnitt G34.
Rätt så stamtätt och höga virkesföråd, nu hade jag mina aningar om att det inte stod rätt till med skogen.
I den äldre delen började granarna tappa bar och från att inte ha varit någon markvegitation började det först växa harsyra för att senare komma gräs också.
1582833300_20180128_142217.jpg


Tog emot att ta ner det när man visste vilken tillväxt det var, men i efter hand är jag rätt glad över beslutet då det visade sig att 90-95% Hade angrepp av röta.

Men har du ingen skatte effekt att hantera, är min rekommendation precis som flertalet andra skriver vänta ett tag med att ta ner det.

Du kan också prova att gå in på skogskunskaps hemsida, dom har ett verktyg där man kan räkna på det ekonomiska utfallet på olika bestånd.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jannee  
#628025 Har ALLTID haft mer skog än vad planläggaren angivet, positivt när man avverkat :grin:
Har kört väg 657 och där på sina ställen finns det verkligen fina boniteter och dessemellan bara tallmark

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628027
jannee skrev:Har ALLTID haft mer skog än vad planläggaren angivet, positivt när man avverkat :grin:
Har kört väg 657 och där på sina ställen finns det verkligen fina boniteter och dessemellan bara tallmark

Så du gläds över att du har haft. En planläggare som inte mäter rätt. :-ss :???: men om samma planläggare hade haft lika mycket fel åt andra hållet? Är han då lika bra? :roll:

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

nilsszzon  
#628030 jag delar jannees inlägg, alltid en hel del mer än vad planläggaren angivet.

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628034
nilsszzon skrev:jag delar jannees inlägg, alltid en hel del mer än vad planläggaren angivet.

Det är enkelt att ha som jobb och inte behöva träffa rätt. Bara ni inte hittar så mycket som finns är ni bra planläggare. Jag skriver upp det jag mäter. Ibland ligger jag lite över och ibland lite under. Men på 30-50 bestånd ligger jag nära det som finns. Skulle ni vara lika nöjda om ni köper en ägg förpackning gjord för 12 ägg men alltid hittar 14 ägg? År efter år köper ni en förpackning med 14 ägg. Helt plötsligt får ett paket med 8 ägg? Då är det någon som rusar i. I butiken och förklara att nu ska alla se på fan. Är det inte butikens fel är det åtminstone Eu,s fel. Är det inte då bättre att hitta 11/12/13 ägg i en äggförpakning gjord för 12 ägg?🤔

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

nilsszzon  
#628036 skarp jämförelse.... tror nog att planläggaren som trycker in 14 ägg i en förpackning för 12 är bra på att träffa rätt , annars går äggen sönder...

det stör faktiskt inte mig så mkt att planläggaren ligger snäppet under, har aldrig hänt att den legat över så har antagit för mig själv att ni brukar lägga er lite lägre om ni kanske känner er osäkra? ( det är ju klart trevligare att få mer än man räknat med )

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628037 Jag skulle kunna lägga mig 50-100 kubik under hela tiden i S2skog ock alla är nöjda med det utom den som säljer skogen och banken som värderar skogen.

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628041
nilsszzon skrev:skarp jämförelse.... tror nog att planläggaren som trycker in 14 ägg i en förpackning för 12 är bra på att träffa rätt , annars går äggen sönder...

det stör faktiskt inte mig så mkt att planläggaren ligger snäppet under, har aldrig hänt att den legat över så har antagit för mig själv att ni brukar lägga er lite lägre om ni kanske känner er osäkra? ( det är ju klart trevligare att få mer än man räknat med )

Men stör dig det att hal alltid ligger snäppet över?🤔låt oss säga 40 kubik på alla skog som uppnått lså?

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jannee  
#628063 TS skriver något om att mangårdsbyggnaden behöver rustas upp.
Min fundering är:
Tänker TS senare bebo fastigheten eller hyra ut den.
I det senare fallet kan man göra hela fastigheten till en och samma rörelse = nyttja OSKATTADE skogspengar till att helrenovera mangårdsbyggnaden.
En skattejurist (redovisningsbyrå) kan förklara hur du ska bete dig och vilka effekter detta innebär.

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Vedproducent  
#628069
jannee skrev:TS skriver något om att mangårdsbyggnaden behöver rustas upp.
Min fundering är:
Tänker TS senare bebo fastigheten eller hyra ut den.
I det senare fallet kan man göra hela fastigheten till en och samma rörelse = nyttja OSKATTADE skogspengar till att helrenovera mangårdsbyggnaden.
En skattejurist (redovisningsbyrå) kan förklara hur du ska bete dig och vilka effekter detta innebär.

Du kan inte använda oskattade pengar och rusta upp bostaden. Övriga ekonomibyggnader går givetvis bra men icke bostadshuset. Hyreshus går bra men det tror jag blir svårt att få igenom ett hus på en gård. Men visst om ingen kontrollerar vad det är och det kommer in lite hyror så möjligt det slinker igenom.

Användarvisningsbild

Re: Ska det slutavverkas?

Camaro1969  
#628074
Vedproducent skrev:
jannee skrev:TS skriver något om att mangårdsbyggnaden behöver rustas upp.
Min fundering är:
Tänker TS senare bebo fastigheten eller hyra ut den.
I det senare fallet kan man göra hela fastigheten till en och samma rörelse = nyttja OSKATTADE skogspengar till att helrenovera mangårdsbyggnaden.
En skattejurist (redovisningsbyrå) kan förklara hur du ska bete dig och vilka effekter detta innebär.

Du kan inte använda oskattade pengar och rusta upp bostaden. Övriga ekonomibyggnader går givetvis bra men icke bostadshuset. Hyreshus går bra men det tror jag blir svårt att få igenom ett hus på en gård. Men visst om ingen kontrollerar vad det är och det kommer in lite hyror så möjligt det slinker igenom.


med "slottsregeln" går det bra att rusta upp bostadshus

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jannee  
#628093 Vedproducent har fel.
En kompis köpte till en skogsfastighet med ett boningshus i reparationsbehov
Renoverade detta för ca 2 mille, pengar som han fick från en avverkningsrätt.
Hyr numera ut bostaden för ca 60 tkr/år i kallhyra.
Inkomsten från hyran och avskrivning på bostaden lär väl senare gå jämt ut efter vad jag förstått, måste säga att jag inte vet exakt - inte så nyfiken.

Avatar Fallback

Re: Ska det slutavverkas?

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#628102 Allt handlar om man bor på fastigheten eller inte, eller man ska kunna bevisa att den är för privat bruk för ägaren eller en närstående person till ägaren.

Om man inte har brukat fastigheten själv blir den automatiskt en närings fastighet, finns en tröghetsregel som gör att man kan fortsätta att ha den som privatbostad upp till 2 år efter man slutat bruka den.

Hyr man ut den som privat bostads fastighet är där förmånliga skatteregler, schablonavdrag på på 40 000? samt 20% avdrag på brutto inkomsterna.
Men man får inte göra några avdrag på reparationskostnader.

Om det räknas som näringsfastighet räknas beskattning av inkomster precis som annan inkomst av tjänst.
Men då är alla reparations kostnader avdragbara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).