Sågtimmer

Takstolar

4 inlägg 4278 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Takstolar

sveakatten  
#627854 Har en kompis som vill ha takstolar, men har endast nysågat virke.
Kan jag göra takstolar av detta fast det inte är torrt, kan det bli problem?
Det enda jag ser är att det kan bli någon springa mellan botten och tak sparrarna, kottlingarna borde det väl inte påverka?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Takstolar

hlb  
#627887 Längdskillnad från helt vattenmättat till torrt: Fur 0,4%, Gran 0,3%. På tvären ca 10 ggr värre. En tio m bred byggnad borde smalna 4cm när det torkat. (2 cm på varje sidovägg.) Byggs hela stommen av nysågat trä, borde inget hända. Nu är väl nysågat inte helt vattendränkt heller.

Avatar Fallback

Re: Takstolar

sveakatten  
#627948 Det är just bredden på virket som oroar mig, nu är det ju små stolar med 5" i både under och över ram, men det borde kunna bli en springa mellan dom om virket inte är torrt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Takstolar

Dennis1982  
#627964 Jag var i samma situation i höstas. Jag kommer att köpa takstolar till nya såghuset. Jag var rädd för att det skulle krympa och dra isär laskarna. Dessutom tycker inte jag att det är värt tiden det tar att spika egna stolar. Jag blev överraskad av hur "billiga" takstolarna var i inköp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).